nabbor
Aktiv medlem
Jag använde Adobe Photoshop Album tidigare för att hålla lite ordning på mina bilder. Vet inte vad jag lyckades med men "allt försvann". Alla taggar som jag suttit å dragit kors å tvärs var plötsligt borta.
Då insåg jag att det måste vara bättre om informationen ligger i bildfilen istället för på sidan om. Så länge jag har kvar bilden har jag alltså kvar metadatat. Alltså är det IPTC som gäller?
Frågan är vilket program jag ska satsa på nu.
Jag vill ha ett enkelt program där jag på ett enkelt och snabbt sätt kan få in data i standardiserade fält samt kunna söka bland dessa. Vill inte bli 'fastlåst' i ett program.
Budget ligger på MAX 1000 pengar.
Sen en liten fråga som dryftats här tidigare men som för mig fortfarande är obesvarad:
Kan jag tagga mina CR2 bilder eller måste jag först konvertera till JPEG/TIF??
Då insåg jag att det måste vara bättre om informationen ligger i bildfilen istället för på sidan om. Så länge jag har kvar bilden har jag alltså kvar metadatat. Alltså är det IPTC som gäller?
Frågan är vilket program jag ska satsa på nu.
Jag vill ha ett enkelt program där jag på ett enkelt och snabbt sätt kan få in data i standardiserade fält samt kunna söka bland dessa. Vill inte bli 'fastlåst' i ett program.
Budget ligger på MAX 1000 pengar.
Sen en liten fråga som dryftats här tidigare men som för mig fortfarande är obesvarad:
Kan jag tagga mina CR2 bilder eller måste jag först konvertera till JPEG/TIF??