Annons

Klippa ut bild med suddig kant

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseJonsson

Aktiv medlem
Ledsen, men jag kan inte komma på vad jag ska söka på, så jag ställer denna fråga trots att det förmodligen går att hitta.

Jag vill ta ut en oval del av ett kort och få kanten suddig, alltså inte en skarp kant. Hur gör jag i PS 6? Det är ju jultider, så det är menat att bli julkort.

Mvh

Bosse

Rita upp en oval med rätt markeringsverktyg. Kommer inte ihåg hur det var i 6:an men hittar du det inte så behöver du förmodligen hålla ner knappen över det rektangulära markeringsverktyget så ramlar det ut fler alternativ. Efter att du gjort markeringen och fortfarande har markeringsverktyget aktivt kan du flytta runt markeringen lite. Du kan även justera den med hjälp av "omforma markering" i markeringsmenyn.
När du är nöjd gör du en omvänd markering, lägger på lagom med ludd och trycker backsteg. Vill du att bakgrunden ska vara vit så måste du förstås se till att du har valt vit bakgrundsfärg först. trycker du alt-backsteg så får du istället förgrundsfärgen.

Senast ändrad:
Dessvärre har jag PS på engelska:

Vad jag gjort nu är:

Markerat ovalt - inverse - cut. Kanske inte ska klippa ut omgivningen, eller?

Vit bakgrund har jag då iofs automatiskt?! Om jag inte vill ha ngn bakgrund, då? Kom på en följefråga på detta nu...har tidigare klippt ut saker ur bilder och lagt på genomskinlig bakgrund och sedan sparat. När jag sedan lagt in detta i ett dokument har det blivit vit bakgrund igen! vad kan jag ha gjort fel?

Ludd heter på engelska menyn?

Mvh

Bosse

Tack snälla, men sorry, men var i menyerna hittar jag feather? Jag är novis på PS (gillar att leka med den, men när jag ska ha ngt specifikt så blir jag rökt;-))

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Bosse

BosseJonsson skrev:
Kom på en följefråga på detta nu...har tidigare klippt ut saker ur bilder och lagt på genomskinlig bakgrund och sedan sparat. När jag sedan lagt in detta i ett dokument har det blivit vit bakgrund igen! vad kan jag ha gjort fel?
Genomskinlighet med luddad kant stöds mig veterligen (utöver photoshop självt förstås) bara av Indesign från version 3 och framåt. Andra layoutprogram fixar ovala eller oregelbundna bilder med genomskinlig bakgrund via urklippsbanor, men då kan du inte få luddad kant.

Björn: När det gällde urklipp med genomskinligbakgrund, tänkte jag på vanliga urklipp. Dvs att jag skär ut en bild och vill lägga den i en annan bild t.ex..

Bernt: Tack, det ska jag försöka.

Mvh

Bosse

Jag kommer inte ihåg hur det var i PS6, men kanske du sparar i ett format som inte stödjer transparens, jpeg tex och får därmed bilden ihopslagen. I PS7 och 8 så får man automatiskt en varning att filformatet inte stödjer genomskinlighet och man kan istället välja att spara en kopia av bilden. Kanske inte den varningen eller alternativet fanns i 6:an?

Håll dig till .psd när du vill behålla transparans i bilder för säkerhets skull.

ANNONS
Götaplatsens Foto