Annons

KM 5D i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isbi

Aktiv medlem
Konica Minolta 5D i studio?

Har nu tillgång till studio och vill då använda min egen kamera... en konica minolta 5D.
Då det inte finns nåt hål/uttag för synk-sladd på kameran. (så vitt jag vet)som man behöver när man fotar med studioblixtar. Hur skall jag då gå tillväga... finns det nåt sätt att synkronisera kameran med studioblixtarna, i sådanna fall vad?

Senast ändrad:
Det finns att köpa till en adapter att sätta i blixtskon som ger en pc-sync kabel. Har för mig att riktpriset på den är ca 1300:-.
Edit: Den heter PCT-100

Det finns också en IR-slavtändare som kostar några hundralappar mer men jag har för mig att den bara är för att tända minoltas blixtar. Det var en tjej i min fotoklubb som hade problem med den varianten iallafall.

I och med att Minolta har en egen variant på blixtskon är det minoltas orginalprylar som gäller är jag rädd.

Senast ändrad:
Är den högspänningsskyddad?

Edit: Priset har ännu avskräckt mig från att skaffa en PCT-100 adapter.

Funkar en sådan där bra och skyddar kameran mot den höga spänningen som en studioblixt levererar så är den klart intressant. Klarar standardblixtskon höga spänningar också tro? I så fall skulle jag kunna använda mina gamla manuella blixtar också på min 5D:a.

Jag har vid flera tillfällen använt den interna blixten och ställt in den på trådlös. Då skickar blixten en så pass liten mängd ljus att den triggar studioblixten, utan att i sig belysa motivet. Testa det först innan du köper en massa extra prylar. Då får du en trådlös tillvaro ;0)).
Jag har PC-synk kontakt på min D7D, men när jag upptäckte att det fungerade att styra trådlöst med den interna blixten har jag mer eller mindre slutat att använda sladd.

mvh/Ove

Förblixten går inte att stänka av på den interna blixten på 5D:an såsom jag förstått det. (Tog just risken att beställa en sådan där pirat adapter).

Eller så beställer man en FS-1100 som är en adapter från minoltasko till vanlig sko. Därefter köper man en adapter från hama med pc-uttag och sätter i den första. Runt en 500:- borde man komma undan med och då har man fördelen att man kan ansluta ir- och radioutlösare via den första adaptern.

Mvh
Maverick

Corlischa skrev:
Sökte på PCT- 100 adaptern men på en sida stod det att "PCT-100 fungerar ej med Dynax-kamerorna."

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/pct100.php?fi=yes

Finns det en annan adapter med samma namn till dynax modellerna ?
Det var lite mysko för på minoltas hemsida är PCT-100 listad under tillbehör till 5D:an:
http://www.konicaminolta.se/dslr/d5d.asp?c=ti&d=pe

Kan det vara så att det är de analoga Dynax-kamerorna utan D som cyberphoto menar? Det låter som ett smart drag att verkligen förvissa sig med försäljaren att PCT-100 verkligen passar till ens kamera innan man köper. Jag hör av mig när jag fått min piratadapter hur den fungerar. Den verkar ju onekligen bli billigare trots frakt från HongKong.

Den där piratkopian har likt PCT-100:an en uttag för pc-synk kabel... vad är det för kabel?
Vart kopplar man den till ett blixtagregat? Hur får man tag på en sådan? Man kan inte koppla den vanliga blixtsynk-sladden till addaptern med andra ord?

abatarphoto skrev:
Hej Isbikta
köp en piratblixtadapter till din Minolta,,,jag handlade en sådan till min tjejkompis från Hong kong via www.ebay.co.uk till hennes KM5D....priset är bara £10.99 + frakt,,totalt rör det sig om ca 200 SEK,,,,här är direktlänken,,Minolta Dynax Flash Hotshoe Adapter ,,,lycka till / Björn

Björn, Har din tjejkompis kunnat (vågat) använda sin adapter?

Jag fick min idag (efter att svenska posten slarvat bort den typ en månad). Skruvade upp den för att se om den innehöll någon krets för att svälja en förblixt eller ta ner blixtspänningen, men den var bara enkelt lödd mellan stiften på de olika kontakterna. Risken är således att man bränner kameran om man försöker använda den (har inte vågat testa). Jag bedömmer inte heller chansen att den över huvudtaget skall fungera som liten då förblixten inte går att stänga av på en 5D.

Någon som vet vilken spänning över kontakterna en 5D är dimenensionerad för?

Galaxens President skrev:
Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det bara 6V. När det gäller 7D så ska PC sync-anslutningen på sidan, inte blixtskon ovanpå sökaren, tåla 400V.

Galaxens President skrev:
Björn, Har din tjejkompis kunnat (vågat) använda sin adapter?

Jag fick min idag (efter att svenska posten slarvat bort den typ en månad). Skruvade upp den för att se om den innehöll någon krets för att svälja en förblixt eller ta ner blixtspänningen, men den var bara enkelt lödd mellan stiften på de olika kontakterna. Risken är således att man bränner kameran om man försöker använda den (har inte vågat testa). Jag bedömmer inte heller chansen att den över huvudtaget skall fungera som liten då förblixten inte går att stänga av på en 5D.

det funkar... jag vet inte om den dör men den kommer inte utlösas för tidigt iaf. ett stift är för pre och sedan ett annat föör den vanliga... enkelt och fiffigt.

Någon som har testat, funkar det att trigga studioblixtar med KM5D:s interna blixt inställd på trådlöst läge? (Eller annan inställning.)

/Fabian

Jag handlade pocketwizards från B&H photo som jag kopplar in via den där ebay adaptern med pc synk.
Den andra wizarden sätter jag på valfri blixt och ansluter med via pc synk. Den blixten kan sedan trigga resterande blixtar.
Har förstås inte testat ännu då jag inte har några studioblixtar än men det ska ju funka i teaorin i.a.f. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto