Annons

Kommer Canon med ett svar på Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)
ännu konstigare var det att Nikon gänget tyckte att 12 milj räckte till allt när bara D3/D700 fanns (D3x annan prislapp) Nu så är 20 milj pixel hopplöst för lite.
Själv så tycker jag att Nikon borde lära av Canon o låta fotografen välja storlek även på raw filen.

Nja, det finns allt en rätt kompakt kritik mot Nikon hos Nikon-folket också för att efterföljaren till en lågupplöst snabb kamera blev högupplöst och långsam. D700 har ju fortfarande inte fått någon ersättare på allvar utom 5D III medan Nikon gjorde efterföljaren till 5D II....

Jag tror inte att någon på Nikon-sidan inte förstått fördelarna med hög upplösning men varit medvetna om nackdelarna också, och nackdelarna har ju visat sig finnas där även om fördelarna nog var större än de flesta trodde.
 
Jag håller med Ove om TS-objektiven och 70-200/2.8IS2. De är enormt viktiga, och gör stor skillnad för många kunder. Kanske större skillnad än den som upplösningsfördelen ger.

24-70 samt 50 och 85L håller jag däremot inte med om. Man ska få tag på ett riktigt krassligt Nikkor 24-70 om det inte är minst lika bra eller märkbart bättre än Canons. Undantaget är här kanske Canons NYA 24-70 - men dels finns det inte hos handlare än på ett halvår, dels kommer det kosta typ 21-23,000kr. 50 och 85L har jag aldrig gillat - de är märkbart sämre än sina tio-tjugo tusen kr billigare småsyskon när man bländat ner till F4.0, och fokuseringen är väl iofs ganska exakt (jmf småsyskonen) - men långsammare än att titta på färg som torkar.
85L har dessutom fotovärldens (förutom Lomo-objektiven...) absolut värsta LoCa. Precis allt som befinner sig precis bakom fokusplanet blir äckelgrönt när man kör på större bländare...

Ganska få har ett verkligt behov av mer upplösning (än 22MP). Fördelen det ger - om man inte besväras av den ökade processtiden i framkallningen - är att det ger betydligt slätare och mindre taggiga bilder. Framför allt i detaljer med starka (från bakgrunden avvikande) färger. Det ger också betydligt mer detaljering och detaljkontrast i ytstrukturer och allt annat som ger tredimensionalitet åt bilder. Idag när de flesta ändå verkar köra brusreduceringen på max alltid, oavsett om det behövs eller inte, känns detta dock som betydligt mindre viktigt för "genomsnittskunden".

Canon-systemen har "andra" snarare än "färre" fördelar än Nikon skulle jag vilja säga.

jag menade nya 24-70 den bör vara bättre o förbättrad kantskärpa eftersom dom gjort objektivet större 82mm mot 77mm. Jag har haft båda gamla 24-70 till både Nikkon o canon o kollar man mtf så är det dött lopp mellan dom. Jag kanske tycker att canon har snyggare bokeh. Mina 50 o 85 mm 1,2L till canon körde jag oftast på full öppning o tycker dom uppträder bättre än Nikons motsvarigheter. Ang LoCa så har jag fått väldigt mycket sådant när jag kört studio ljus på företags porträtt foto på håret. Har inte fått det med canons optik.
Nu finns det inga offentliga test ute på canons nya 24-70 men någon gång så borde dom kanske lyckas med kantskärpan ;-)
 
grejen är ju lite att man får välja inom det här prisintervallet om man vill ha en väldigt högupplöst kamera som Nikon eller en med annat grädde på moset, som af-systemet och hastigheten i Canonkameran. Jag väljer definitivt Canons lösning, mycket mer mångsidig, visserligen för att jag kör systemet redan, men skulle nog ändå valt Canonkameran. Sällan jag kroppar mycket, och har rätt optik för att slippa göra det. Det som sägs om Canonkamerans sämre dynamik stämmer säkert, men inget jag alls kan se på bilderna jag tagit med kameran ifråga. Älskar den, känslan, att den är så tyst och fantastiskt fina filer direkt ur kameran, oavsett det jag läst om att jpegarna skulle vara sämre. Men visst, går säkert att se om man pixelpeepar, men får väl de göra som är roade av sådant. Canon har självklart medvetet valt en sådan här kamera och självklart känt till vilken sensor Nikon valt att stoppa i sin variant. Inte en chans att de kommer att ändra mark III på något sätt på flera år, däremot möjligt med ytterligare en fullformatskamera snart, kanske med högre upplösning, men då antagligen mycket långsammare som Nikon, om den skall kunna hålla sig inom samma prisbild.
 
Nja, det finns allt en rätt kompakt kritik mot Nikon hos Nikon-folket också för att efterföljaren till en lågupplöst snabb kamera blev högupplöst och långsam. D700 har ju fortfarande inte fått någon ersättare på allvar utom 5D III medan Nikon gjorde efterföljaren till 5D II....

Jag tror inte att någon på Nikon-sidan inte förstått fördelarna med hög upplösning men varit medvetna om nackdelarna också, och nackdelarna har ju visat sig finnas där även om fördelarna nog var större än de flesta trodde.

Kompakt kritik? D800 har ju sålt otroligt, de kan ju inte ens få fram kameror, ett halvårs väntetid den är en succé så kan inte hålla med.
 
En fundering bara, är det verkligen så att den sålt så bra att den är slut hela tiden eller har de inte tillverkat lika många som Canon? Svårt att jämföra siffror i och för sig och man lär ju inte få leveranssiffror från dem båda.

Tittar man på antal ägare av dessa på Fotosidan så skiljer det ju inte så mycket alls.
Nikon D800 har ca 175 ägare
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22637
Canon 5D III har ca 141 ägare
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22796


På Flickr är antalet ägare som följer:
Nikon D800 har ca 745 ägare
http://www.flickr.com/cameras/nikon/d800/
Canon 5D III har ca 1000 ägare
http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_5d_mark_iii/


Någon mer insatt får gärna förklara varför det är så tomt på Nikon D800 och det inte är så många fler ägare av denna kamera. Den släpptes väl också före 5D III om jag inte minns helt fel.

/ Stolpe
 
Jag tycker nog Canon ändå har en bra konkurrent. visserligen inte samma upplösning men snabbare och som jag uppfattat det bättre att filma med. även bruset skall väl vara bättre på höga iso. Hade den inte varit så dyr hade jag gått över till Canon, just pga deras bättre objektivpark. Den är mer komplett än Nikons, tycker jag. Blev en D800 för mig och man sitter sannerligen inte i sjön för det. En otroligt bra kamera och även om nu Canons motsvarighet skall ha något lägre brusnivåer ser jag det som ett icke-problem.
 
En fundering bara, är det verkligen så att den sålt så bra att den är slut hela tiden eller har de inte tillverkat lika många som Canon? Svårt att jämföra siffror i och för sig och man lär ju inte få leveranssiffror från dem båda.

Tittar man på antal ägare av dessa på Fotosidan så skiljer det ju inte så mycket alls.
Nikon D800 har ca 175 ägare
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22637
Canon 5D III har ca 141 ägare
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22796


På Flickr är antalet ägare som följer:
Nikon D800 har ca 745 ägare
http://www.flickr.com/cameras/nikon/d800/
Canon 5D III har ca 1000 ägare
http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_5d_mark_iii/


Någon mer insatt får gärna förklara varför det är så tomt på Nikon D800 och det inte är så många fler ägare av denna kamera. Den släpptes väl också före 5D III om jag inte minns helt fel.

/ Stolpe

Kanske för alla inte skrivit in vad de äger eller uppdaterat.
Jag är en av dom.



/Stefan R. Nilsson
 
Skillnad

Tycker det råder lite missuppfattningar, för det första är det lite svårt att jämföra D800 med Canon eftersom Canon mycket riktigt inte har något motsvarande, D800 sätter en helt ny standard, fyller en lucka där ingen annan kamera finns.

D800 har en grym bildkvalité och enorm upplösning och lågt pris, 6 000 billigare än EOS 5D mark III så där tycker jag canon lurar sina kunder lite, enda fördelen mot D800 är 6 bilder per sekund mot 4 och lite bättre ISO på film i mörker, men totalt sätt så tycker jag D800 slår den. Det man ska vara medveten om är att jämför man en bild på 22 megapixel mot en bild från D800 nedskalad till 22 megapixel så kommer alltid D800s bild vara bättre, fler megapixlar ger bättre bild, det har itne bara med storleken till print att göra som en del tror.

Det är även flexibiliteten som det ger att ha 36 megapixel, jag förstår inte varför man väljer bort en sådan möjlighet, det är endast om du är beroende av hög hastighet, då är inte D800 rätt kamera, är man inte det så tycker jag man blir blåst om man lägger dubbla pengen på en D4 eller EOS 1D, i samma storlek är bildkvalitén marginell i skillnad.

Canon kommer att komma med en kamera motsvarande D800, de måste fylla det tomrummet, så är det bara, sen kan man fråga sig om när. Jag tror D800s succé överträffade även Nikons förväntningar vilket märks eftersom det är omöjligt att få tag på en, kötiden är ett halvår och de tog definitivt Canon på sängen som helst underskattade att kunderna faktiskt ville ha en sådan kamera, det var ett genidrag från Nikons sida.
 
Tycker det råder lite missuppfattningar, för det första är det lite svårt att jämföra D800 med Canon eftersom Canon mycket riktigt inte har något motsvarande, D800 sätter en helt ny standard, fyller en lucka där ingen annan kamera finns.

D800 har en grym bildkvalité och enorm upplösning och lågt pris, 6 000 billigare än EOS 5D mark III så där tycker jag canon lurar sina kunder lite, enda fördelen mot D800 är 6 bilder per sekund mot 4 och lite bättre ISO på film i mörker, men totalt sätt så tycker jag D800 slår den. Det man ska vara medveten om är att jämför man en bild på 22 megapixel mot en bild från D800 nedskalad till 22 megapixel så kommer alltid D800s bild vara bättre, fler megapixlar ger bättre bild, det har itne bara med storleken till print att göra som en del tror.

Det är även flexibiliteten som det ger att ha 36 megapixel, jag förstår inte varför man väljer bort en sådan möjlighet, det är endast om du är beroende av hög hastighet, då är inte D800 rätt kamera, är man inte det så tycker jag man blir blåst om man lägger dubbla pengen på en D4 eller EOS 1D, i samma storlek är bildkvalitén marginell i skillnad.

Canon kommer att komma med en kamera motsvarande D800, de måste fylla det tomrummet, så är det bara, sen kan man fråga sig om när. Jag tror D800s succé överträffade även Nikons förväntningar vilket märks eftersom det är omöjligt att få tag på en, kötiden är ett halvår och de tog definitivt Canon på sängen som helst underskattade att kunderna faktiskt ville ha en sådan kamera, det var ett genidrag från Nikons sida.


Det finns en VS tråd här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=142630
 
Tycker det råder lite missuppfattningar, för det första är det lite svårt att jämföra D800 med Canon eftersom Canon mycket riktigt inte har något motsvarande, D800 sätter en helt ny standard, fyller en lucka där ingen annan kamera finns.

D800 har en grym bildkvalité och enorm upplösning och lågt pris, 6 000 billigare än EOS 5D mark III så där tycker jag canon lurar sina kunder lite, enda fördelen mot D800 är 6 bilder per sekund mot 4 och lite bättre ISO på film i mörker, men totalt sätt så tycker jag D800 slår den. Det man ska vara medveten om är att jämför man en bild på 22 megapixel mot en bild från D800 nedskalad till 22 megapixel så kommer alltid D800s bild vara bättre, fler megapixlar ger bättre bild, det har itne bara med storleken till print att göra som en del tror.

Det är även flexibiliteten som det ger att ha 36 megapixel, jag förstår inte varför man väljer bort en sådan möjlighet, det är endast om du är beroende av hög hastighet, då är inte D800 rätt kamera, är man inte det så tycker jag man blir blåst om man lägger dubbla pengen på en D4 eller EOS 1D, i samma storlek är bildkvalitén marginell i skillnad.

Canon kommer att komma med en kamera motsvarande D800, de måste fylla det tomrummet, så är det bara, sen kan man fråga sig om när. Jag tror D800s succé överträffade även Nikons förväntningar vilket märks eftersom det är omöjligt att få tag på en, kötiden är ett halvår och de tog definitivt Canon på sängen som helst underskattade att kunderna faktiskt ville ha en sådan kamera, det var ett genidrag från Nikons sida.

att kötiden på D800 är lång är inte konstigt för det är första kameran med mer än 12 milj pixel för vettiga pengar Nikon släpper. När canon släppte sin 5D mark 2 var kön gigantisk. När kan du se skillnad på vad bilden är tagen med för kamera?
kan du se det på en web bild?
eller A4 print
eller A3 ?
Jag skulle uppskatta om Nikon kunde ge lika bra optik till kameran som canon ger så man kan utnyttja kameran till fullo. För trots högre upplösning så blir aldrig kvaliten bättre än vad du har framför sensorn samma sak med en F1 bil är däcken sämre blir du frånåkt oavsett hur mycket power du har i motorn.
Dom flesta som köpt D800 kommer från Nikon lägret o canon säljer alltid bra utan att dumpa priserna.
 
Kompakt kritik? D800 har ju sålt otroligt, de kan ju inte ens få fram kameror, ett halvårs väntetid den är en succé så kan inte hålla med.

finns fullt med dem överallt nu i alla fall. Nikonkameran i all ära, men redan på 70-talet insåg jag att jag föredrog Canons optik, jag har sedan dess kört båda systemen omväxlande, men Canons färger och känsla har alltid fått mig att vilja köra Canon, även om Nikons kamerahus varit mer tilltalande. Vad gäller D800 så tycker jag dock att den känns som en tegelsten i handen jämfört med 5d3, men är väl för mina händer, finns säkert de som tycker annorlunda.
 
finns fullt med dem överallt nu i alla fall. Nikonkameran i all ära, men redan på 70-talet insåg jag att jag föredrog Canons optik, jag har sedan dess kört båda systemen omväxlande, men Canons färger och känsla har alltid fått mig att vilja köra Canon, även om Nikons kamerahus varit mer tilltalande. Vad gäller D800 så tycker jag dock att den känns som en tegelsten i handen jämfört med 5d3, men är väl för mina händer, finns säkert de som tycker annorlunda.

Fast Canon F1 N FN med mattskiva för utsnittsmätning, tycker jag var det finaste hus jag ägt. Sen så gillade jag FD-optikens bajonett. Bara att klämma dit, ett halvt varvs automatiskt snurrande och sen bara efterdra själv lite lätt. Dock så var väl FDn-optiken med sin lite mer glappande bajonett bättre, sett till färger o kontrast. 24 2,0 och 17 4,0 var två favoriter för mig. D800:s grepp, nej tack, men något man ändå måste lära sig leva med. Men bildfilerna är fantastiska. Rena med bra färger och förbättrad auto vitbalans, otroligt att man med den fullpackade sensorn nästan, och det skiljer inte mycket, ligger på samma brusnivåer som D3s.
 
Jätteintressant läsning.
Jag tror att Canon har att vinna på att släppa en motsvarighet som alternativ.
En kamera i klassmed 5d mk 3, fast ca 40mp. Men inte till en prislapp på 40 lax.
Utan snarare påNikons nivå.
 
Släpper man en på 40+ megapixel som är billigare än en 5D Mark III så dödar man ju nästan marknaden totalt för 5D III så att säga. Då ska man ju toksänka den nuvarande 5DIII men då kan man ju känna sig som ägare av denna kamera lite smått lurad.

Jag tror att om Canon släpper en 40+ megapix så blir den dyrare än nuvarande 5D III.
Tror ändå att den kommer att sälja trots att den skulle vara dyrare än Nikon om den visar sig bättre förståss.

Bara spekulationer från min sida.

/ Stolpe
 
finns fullt med dem överallt nu i alla fall. Nikonkameran i all ära, men redan på 70-talet insåg jag att jag föredrog Canons optik, jag har sedan dess kört båda systemen omväxlande, men Canons färger och känsla har alltid fått mig att vilja köra Canon, även om Nikons kamerahus varit mer tilltalande. Vad gäller D800 så tycker jag dock att den känns som en tegelsten i handen jämfört med 5d3, men är väl för mina händer, finns säkert de som tycker annorlunda.

Det är ännu lång kötid finns nog inte ett ställe där du kan gå in o h köpa en så du har fel där. Sedan vilket märke man föredrar är en annan sak, jag anser Nikons optik vara bättre i vissa fall däremot saknar jag viss utveckling av optiken som Canon har. Faktum kvarstår dock det finns ingen kamera som kan matcha D800 i dag
 
ANNONS