Annons

Kommer Canon med ett svar på Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ehhhhh, du skojar hoppas jag? Är ju inte det jag diskuterat.

jaså inte? Se nedan, du kommenterar ialfall helt tydligt detta.

bentelkalb skrev: För att återgå till OPs fråga, ja så är det, faktum kvarstår dock att Canon har ingen kamer att matcha D800 och de kommer att komma med något, det måste de.

Håkanbråkan
haha, du är enorm, ger dig inte.
 
Men alla som beställde till det låga priset fick ju det, och det var rätt många. Lothar M köpte ju en D800 bara för några dagar sedan på Japan Photo för 21999 kr. Han fick en annan medlems tilldelade ex.

De hade enligt egen uppgift cirka 400 förhandsbokningar sammanlagt på D4, D800 samt D800E. Leverans till dessa förhandsbokade påbörjades för omkring en vecka sedan. Till mig kom en D800 för 22 000, eller ja, 21 999.
 
De hade enligt egen uppgift cirka 400 förhandsbokningar sammanlagt på D4, D800 samt D800E. Leverans till dessa förhandsbokade påbörjades för omkring en vecka sedan. Till mig kom en D800 för 22 000, eller ja, 21 999.

De håller i alla fall vad de lovat, men lång väntan blev det nog för många. Jag hoppade av tidigt i kön, trots att jag var bland de 10 första.
 
Tror du inte de kommer att sy ihop två sensorer då?

Behöver de göra det?

Jag tror inte det. Utvecklingsmaskineriet maler långsamt, långsamt, och hade det funnits dylika konstruktioner på bordet hade vi nog hört om det.

Canon visade iofs prototyper på en 48MP APS-sensor redan för två år sedan, men produktionstekniskt är de inte ens i närheten av att kunna realisera någon sådan konstruktion till ett vettigt konsumentpris.

Den maskinpark Canon har för tillfället maxar ganska hårt vid de upplösningar som redan används. De skulle behöva uppgradera åtminstone två linjer för att kunna höja upplösningen - och detta är en inverstering på dryga 8 miljarder SEK, inget man gör i första taget om man inte absolut måste.
 
De håller i alla fall vad de lovat, men lång väntan blev det nog för många. Jag hoppade av tidigt i kön, trots att jag var bland de 10 första.
Fick min D800 från Japan Photo i måndags efter att ha köat sedan mitten av april. 21999:- som utlovat. De tog inte heller ut någon postförskottsavgift. Under väntetiden har jag kontaktat dem ett antal gånger för att fråga efter läget. De har varit väldigt uppriktiga med information om den tidigare "konflikten" med Nikon Nordic och de har också erbjudit kraftig rabatt på Canon Mlll för den som inte orkat vänta. De ska ha all heder av att de inte försökt mörka de problem de tidigare haft.

Som sagt - i måndags kom den! Snabbt på och testa sent på kvällen. I med det enda minneskort jag hittade i brådskan. En exponering - sen var kortet fullt! Fattade ingenting... tills jag såg att det var ett gammalt 64 MB SD-kort jag stoppat i. Ingen mening med att testa seriebildstagningen med andra ord. Men kortfacksluckan blev hårdtestad redan första kvällen med kameran.
Nu har det gått några dagar. Nya kort inköpta och det mesta testat. Blev nästan besviken när det varken var fel på vänstra fokuspunkterna eller bak/framfocus.
Vad kan man lära sig av detta då? Jo - om du bara har 64 MB kort till din D800 kommer det att gå åt j*vligt många:)

Sorry blev nog lite OT. Kan nog läggas in i D800-tråden i stället.
Anders W
 
Och det var du som skrev att man inte kan få ut flullt av Nikons kameror för deras objektiv är så dåliga........ jo men visst.

du har verkligen drabbats av pixelhysteri det kanske man gör om man kommer från aps-c med 12 milj pixel. Om inte optiken är tillräckligt bra så kommer inte kameran till sin rätt det är rätt logiskt. Jag skrev inte att dom är dåliga utan att canon ligger ett par steg före på rätt många gluggar. Och jag pratar inte bara om skärpa utan bokeh o motljusegenskaper,kontrast osv o det kan vara mycket smaksak vilken optik man tycker ger snyggast bokeh.
Nu ligger det till så att jag haft bägge märkenas topp gluggar o kört med dom o vet vad jag tycker är bra eller ej men att diskutera en sådan sak med dig är totalt meningslöst eftersom du aldrig jämfört själv o har väskan full med sigma optik. Om du nu tycker Nikons optik är så bra varför har du då massa sigma optik?

Du skulle aldrig kunna se skillnad på en bild om den var tagen med canon 5D mark 2/3 eller D800 eller D3x det är jag väldigt övertygad om enda chansen är om bilden skulle vara detaljerad o i storlek 60x80 eller större då kanske du skulle kunna lyckas pricka rätt.

om du hade tjatat om dynamiska omfånget hade jag förstått dig mer men att predika om pixlarna för det är inte så stor skillnad mellan 20-36. Det är mindre än skillnaden mellan tex D700 o 5D mark 3.
 
jaså inte? Se nedan, du kommenterar ialfall helt tydligt detta.

bentelkalb skrev: För att återgå till OPs fråga, ja så är det, faktum kvarstår dock att Canon har ingen kamer att matcha D800 och de kommer att komma med något, det måste de.

Håkanbråkan
haha, du är enorm, ger dig inte.

på vilket sätt har dom inte en kamera som kan matcha?
du menar att du kan se skillnad på vilken kamera bilden är tagen med? i sådana fall från vilken storlek kan du det?
Jag tycker tex att canons grepp åker åttor runt min D800 o jag är jävl.... tacksam att jag kör med kameran på stativ ;-)
Jag tycker inte att D800 af funkar klockrent o det finns flera som klagat på det.
men oavsett vad du än kör så finns det alltid brister det gäller att vänja sig eller svitcha märke. Skillnaden är att jag kan erkänna att dark side kan vara bättre på vissa saker o det spelar mig ingen roll för jag är ingen fanboy utan kör med som passar mig men bara för det så behöver inte allt vara perfekt för det 'är sällan det i livet.
 
Kompakt kritik? D800 har ju sålt otroligt, de kan ju inte ens få fram kameror, ett halvårs väntetid den är en succé så kan inte hålla med.

D800 har fått hyllningar av många och sålt som smör, men samtidigt har kritiken varit massiv från dem som ville ha en ren uppdatering av D700 men inte fick det. Trots alla fördelar hos D800 är den i FX-läget hälften så snabb som D700 med batterigrepp, en fotodag med mycket serietagning ger perversa datamängder och så vidare. D700 och D800 är delvis byggda för olika saker, de som använde D700 som en D3 light har nog svårt att använda D800 på samma sätt.

Personligen skulle jag mycket hellre se en 5D III i Nikon-kostym än dagens D800, men jag vet samtidigt att många inte håller med mig.
 
D800 har fått hyllnkngar av många och sålt som smör, men samtidigt har kritiken varit massiv från dem som ville ha en ren uppdatering av D700 men inte fick det. Trots alla fördelar hos D800 är den i FX-läget hälften så snabb som D700 med batterigrepp, en fotodag med mycket serietagning ger perversa datamängder och så vidare. D700 och D800 är delvis byggda för olika saker, de som använde D700 som en D3 light har nog svårt att använda D800 på samma sätt.

Personligen skulle jag mycket hellre se en 5D III i Nikon-kostym än dagens D800, men jag vet samtidigt att många inte håller med mig.

Jo, jag håller med, även fast jag är suoernöjd med bildresultatet. Men lite mindre filer vore inte fel.
 
Jo, jag håller med, även fast jag är suoernöjd med bildresultatet. Men lite mindre filer vore inte fel.

Jo precis, bildkvalitén i varje bild med en D800 är såklart bättre, men fotar man något med snabba förändringar räcker det inte. Vill man fånga en fågel som flyger gäller det att hålla slutaren öppen så mycket som möjligt för att få bilder där de tittar åt rätt håll samtidigt som de håller vingarna så snyggt som möjligt samtidigt som bakgrunden ska vara bra.

Brutus kanske klarar det med en bild, men jag gör det iallafall inte ;-)
 
Inom fem år så ligger vi säkert på +100 Mpix för en en kamera, aps- och ff, oavsett tillverkare. Pixlar som vi naturligtvis kommer, eller förhoppningsvis har förstånd, att bruka till något annat än att glutta på dom pixel för pixel.

Om fem år så kommer vi med största säkerhet att oxå ha skärmar med en upplösning på 300 ppi och då kommer vi även att upptäcka hur förbannat bra dagens kameror eg var, eller är...nu.

Pixlar ska man nog redan idag börja bruka till nåt vettigare än att bara räkna dom.
 
D800 har fått hyllningar av många och sålt som smör, men samtidigt har kritiken varit massiv från dem som ville ha en ren uppdatering av D700 men inte fick det. Trots alla fördelar hos D800 är den i FX-läget hälften så snabb som D700 med batterigrepp, en fotodag med mycket serietagning ger perversa datamängder och så vidare. D700 och D800 är delvis byggda för olika saker, de som använde D700 som en D3 light har nog svårt att använda D800 på samma sätt.

Personligen skulle jag mycket hellre se en 5D III i Nikon-kostym än dagens D800, men jag vet samtidigt att många inte håller med mig.

Ja, och det är precis vad jag har sagt i mina tidigare inlägg:) Behöver du speed så är det inte rätt kamera. D800 fyller en plats där det inte är någon annan kamera idag, så det är såklart att jämföra äpplen och päron lite grann.

Hastigheten är en nackdel om man behöver den, filernas storlek kan vara det, men det är ju också dess styrka all information i filerna. En annan är att den fullkomligt äter batteri. Däremot så sägs det att den är känsligare för kamera skak pga av antalet megapixlar, det är dock inget jag själv upplevt, kanske för att jag var medveten om det innan och agerar därefter.

Det optimala vore att ha en D800 och en D4 :) Men då behövs en helt annan budget. Och står valet mellan en D800 för 2500 och en D4 för 5500.... då blir valet ganska enkelt för mig.
 
Senast ändrad:
på vilket sätt har dom inte en kamera som kan matcha?
du menar att du kan se skillnad på vilken kamera bilden är tagen med? i sådana fall från vilken storlek kan du det?
Jag tycker tex att canons grepp åker åttor runt min D800 o jag är jävl.... tacksam att jag kör med kameran på stativ ;-)
Jag tycker inte att D800 af funkar klockrent o det finns flera som klagat på det.
men oavsett vad du än kör så finns det alltid brister det gäller att vänja sig eller svitcha märke. Skillnaden är att jag kan erkänna att dark side kan vara bättre på vissa saker o det spelar mig ingen roll för jag är ingen fanboy utan kör med som passar mig men bara för det så behöver inte allt vara perfekt för det 'är sällan det i livet.

Med det menar jag att Canon inte har någon motsvarighet i till D800, den fyller ett tomrum där det inte finns någon annan kamera idag. Och det är självklart att Canon kommer att komma med en minst lika högupplöst kamera för att inte tappa marknadsandelarna där.

Nikon har tyvärr haft tradition att hänga kvar på 12 megapixlar, det gäller även D700, D3s etc... Nu har Nikon äntligen fått arslet ur vagnen på den fronten och det rejält. Men visst du kanske har rätt, jag kan ju inte veta något alls som bara har haft en d300s innan, ty du är titulerar dig ju som yrkesfotograf och vet allt, som du säger, att diskutera en sådan sak med mig är totalt meningslöst, ty du o allsvetande yrkesfotograf, ett vanligt syndrom hos de som titulerar sig yrkesfotografer skulle jag nog vilja påstå. Kanske du har rätt helt rätt och jag helt fel, megapixlar spelar ingen roll alls.... och D800 kommer då att bli en rejäl flopp och Canon kommer inte att följa efter, det är väl ett svar som tiden kommer att ge.

Jag håller med om att Canon har ett bättre utbud på objektiv, och kommer med fler uppdateringar,även på viss kringutrustingm de är ju ett större företag. Men att påstå att man inte kan få ut fullt med en Nikonkamera pga av att deras objektiv är undermåliga är ju rent ut sagt trams. Men kanske du har rätt, kanske det inte finns några med din titel yrkesfotograf som använder Nikon och deras undermåliga optik som enligt dig gör att man inte kan nyttja kameran till fullo.

Ps: Jag har för övrigt i flera skrivit att D800 inte är bästa valet för alla beroende på vad du ska ha den till, det blir som att jämföra äpplen och päron, de tfinns ingen jämbördig kamera att jämföra med än.
 
Fick min D800 från Japan Photo i måndags efter att ha köat sedan mitten av april. 21999:- som utlovat. De tog inte heller ut någon postförskottsavgift. Under väntetiden har jag kontaktat dem ett antal gånger för att fråga efter läget. De har varit väldigt uppriktiga med information om den tidigare "konflikten" med Nikon Nordic och de har också erbjudit kraftig rabatt på Canon Mlll för den som inte orkat vänta. De ska ha all heder av att de inte försökt mörka de problem de tidigare haft.

Som sagt - i måndags kom den! Snabbt på och testa sent på kvällen. I med det enda minneskort jag hittade i brådskan. En exponering - sen var kortet fullt! Fattade ingenting... tills jag såg att det var ett gammalt 64 MB SD-kort jag stoppat i. Ingen mening med att testa seriebildstagningen med andra ord. Men kortfacksluckan blev hårdtestad redan första kvällen med kameran.
Nu har det gått några dagar. Nya kort inköpta och det mesta testat. Blev nästan besviken när det varken var fel på vänstra fokuspunkterna eller bak/framfocus.
Vad kan man lära sig av detta då? Jo - om du bara har 64 MB kort till din D800 kommer det att gå åt j*vligt många:)

Sorry blev nog lite OT. Kan nog läggas in i D800-tråden i stället.
Anders W

Heder åt dem, de fick rätt myccket uppmärksamhet :). Och det tog ungefär så lång tid som jag trodde, för mig var det dock inte värt att vänta för 3000kr och osäkerheten om svensk leverans. Skönt att de kom överens med svenska leverantören med tanke på framtiden.

Extra heder för jag tror inte marginalen är så stor på dessa kameror, de kan tom ha gått back. De får nog leva på extrabatterier och vertikalgrepp för den leveransen :)

Köplats, javisstja, jag finns i kön någonstans. Någon som vill ha en D800 billigt :) ?
 
Vad menar du med att den äter batteri? över 1000kort utan batterigrepp tycker jag är bra!

Jag upplever att den drar mer batteri än mina andra kemror, te x min D300s. Äter batteri var väl en överdrift men ändå. Det har väl kanske dels o göra med att den måste processa mer data, men sen använder jag väl också Live View mer eftersom jag filmar mer med den än mina andra kameror eftersom den har mycket bättre filmprestanda. Så att säga att den äter batteri kanske inte är helt rättvist, men jag drar inte iväg utan att ha ett extra batteri med eller batterigreppet på. Men ska man intet köra nåt på Live View så är det nog inga problem, då kan man som du säger ta många bilder på ett batteri.
 
Med det menar jag att Canon inte har någon motsvarighet i till D800, den fyller ett tomrum där det inte finns någon annan kamera idag. Och det är självklart att Canon kommer att komma med en minst lika högupplöst kamera för att inte tappa marknadsandelarna där.

Nikon har tyvärr haft tradition att hänga kvar på 12 megapixlar, det gäller även D700, D3s etc... Nu har Nikon äntligen fått arslet ur vagnen på den fronten och det rejält. Men visst du kanske har rätt, jag kan ju inte veta något alls som bara har haft en d300s innan, ty du är titulerar dig ju som yrkesfotograf och vet allt, som du säger, att diskutera en sådan sak med mig är totalt meningslöst, ty du o allsvetande yrkesfotograf, ett vanligt syndrom hos de som titulerar sig yrkesfotografer skulle jag nog vilja påstå. Kanske du har rätt helt rätt och jag helt fel, megapixlar spelar ingen roll alls.... och D800 kommer då att bli en rejäl flopp och Canon kommer inte att följa efter, det är väl ett svar som tiden kommer att ge.

Jag håller med om att Canon har ett bättre utbud på objektiv, och kommer med fler uppdateringar,även på viss kringutrustingm de är ju ett större företag. Men att påstå att man inte kan få ut fullt med en Nikonkamera pga av att deras objektiv är undermåliga är ju rent ut sagt trams. Men kanske du har rätt, kanske det inte finns några med din titel yrkesfotograf som använder Nikon och deras undermåliga optik som enligt dig gör att man inte kan nyttja kameran till fullo.

Ps: Jag har för övrigt i flera skrivit att D800 inte är bästa valet för alla beroende på vad du ska ha den till, det blir som att jämföra äpplen och päron, de tfinns ingen jämbördig kamera att jämföra med än.

kan inte du hålla dig till Nikonforumet istället för att bråka så här i Canonforumet, nu räcker det, som man brukar säga.
 
ANNONS