Annons

Kompakt?/System? - Modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

kruuse

Ny medlem
Hej

Jag har bestämt mig för att köpa en kamera. Jag vet inte ännu hur mycket jag kommer att använda den. Skulle jag köpa en systemkamera så skulle jag troligen plugga på en massa om inställningar etc. och tyckt att det var intressant och kul. Mina tveksamheter ligger i att den kanske kommer att kännas för stor att ta med sig. Samt att jag högst troligen inte kommer köpa till några nya objektiv och därmed kanske inte blir så flexibel.
Kompaktkamera är ju smidiga att ha med sig. Frågan är bara om man kan ta riktigt bra bilder med dom.
Priser ha jag inte funderat så mycket på, men jag skulle kunna tänka mig att sätta ett tak på 5000 för en systemkamera och 2000 för en kompaktkamera.
Nu är jag alltså ute efter tips på en bra kamera modell. Jag har som sagt inte bestämt mig om det blir system eller kompakt så kom gärna med lite åsikter om det också.
 
Hej

Jag har bestämt mig för att köpa en kamera. Jag vet inte ännu hur mycket jag kommer att använda den. Skulle jag köpa en systemkamera så skulle jag troligen plugga på en massa om inställningar etc. och tyckt att det var intressant och kul. Mina tveksamheter ligger i att den kanske kommer att kännas för stor att ta med sig. Samt att jag högst troligen inte kommer köpa till några nya objektiv och därmed kanske inte blir så flexibel.
Kompaktkamera är ju smidiga att ha med sig. Frågan är bara om man kan ta riktigt bra bilder med dom.
Priser ha jag inte funderat så mycket på, men jag skulle kunna tänka mig att sätta ett tak på 5000 för en systemkamera och 2000 för en kompaktkamera.
Nu är jag alltså ute efter tips på en bra kamera modell. Jag har som sagt inte bestämt mig om det blir system eller kompakt så kom gärna med lite åsikter om det också.
Ska Du inte använda fler än ett objektiv så finns inget skäl att köpa systemkamera.
 
Den bästa kameran är den som Du alltid har med Dig och då måste den vara både smidig och lättanvänd för Dina behov, om Du inte tror Dig att byta objektiv men ändå vill ha mera än vad en kompaktare ger så satsa på en långzoomare som kan hantera manuella lägen förutom Auto och prioriteringslägen.

För 5000 kr får Du en bra sådan och får bästa delarna från båda världarna tills Du bestämt Dig för vad Du vill ha och behöver.

Något liknande http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx40 då har Du dessutom filmfunktion och ett väldigt brett zoomomfång inom budget och smidig nog att kunna hänga med jämt.
 
Kompakt eller system

Hej

Jag har bestämt mig för att köpa en kamera. Jag vet inte ännu hur mycket jag kommer att använda den. Skulle jag köpa en systemkamera så skulle jag troligen plugga på en massa om inställningar etc. och tyckt att det var intressant och kul. Mina tveksamheter ligger i att den kanske kommer att kännas för stor att ta med sig. Samt att jag högst troligen inte kommer köpa till några nya objektiv och därmed kanske inte blir så flexibel.
Kompaktkamera är ju smidiga att ha med sig. Frågan är bara om man kan ta riktigt bra bilder med dom.
Priser ha jag inte funderat så mycket på, men jag skulle kunna tänka mig att sätta ett tak på 5000 för en systemkamera och 2000 för en kompaktkamera.
Nu är jag alltså ute efter tips på en bra kamera modell. Jag har som sagt inte bestämt mig om det blir system eller kompakt så kom gärna med lite åsikter om det också.

Du kan ta bra bilder med en kompaktkamera, inget snack om den saken, men det finns en del tekniska aspekter att fundera på. Valet beror naturligtvis även mycket på vad du vill fota.

Kompakten är ofta sämre på brus och dynamiskt omfång, kanske även lite långsammare från avtryck till reaktion på slutaren, svårare att använda filter och extern blixt.
Dock lättare och billigare att sätta i undervattenshus tex. Kan inte byta objektiv, telekonverters och liknande är en kompromiss hos vissa modeller.

När det gäller systemkameran så erbjuder den fler möjligheter och lite att växa i. En modell av systemkameror
som kommer nära kompakten är de nya spegellösa tex fr Sony, pentax och nikon. En sådan har ofta en mellanstor sensor sk aps-c samma som de flesta amatörkameror har idag. Med ett fast objektiv kommer man närmre kompaktkameran i storlek.

Vet dock inte om dessa hamnar inom din budget. Lycka till.
 
Ska Du inte använda fler än ett objektiv så finns inget skäl att köpa systemkamera.
Det där är bara så fel, hur många är det inte som bara har en 35:a eller 50:a? Systemkamera köper man av så många andra skäl än att bara kunna byta objektiv. Styra skärpedjup, bättre lågljusegenskaper, bättre autofokus, snabbare serietagning, tillgång till helt andra blixtsystem, bättre batteritid, mycket bättre bildkvalité, listan är himla lång. Att säga att man inte ska köpa systemkamera bara för att man inte vill ha mer än ett objektiv stämmer inte på nåt sätt.
 
Det där är bara så fel, hur många är det inte som bara har en 35:a eller 50:a? Systemkamera köper man av så många andra skäl än att bara kunna byta objektiv. Styra skärpedjup, bättre lågljusegenskaper, bättre autofokus, snabbare serietagning, tillgång till helt andra blixtsystem, bättre batteritid, mycket bättre bildkvalité, listan är himla lång. Att säga att man inte ska köpa systemkamera bara för att man inte vill ha mer än ett objektiv stämmer inte på nåt sätt.
Idag finns det många kameror som fixar allt detta utan att vara systemkameror. Men åsikter går isär. Ser ändå inget skäl till att så igrunden dömma ut någon annans åsikt. Argumentera för Din istället.
 
Idag finns det många kameror som fixar allt detta utan att vara systemkameror. Men åsikter går isär. Ser ändå inget skäl till att så igrunden dömma ut någon annans åsikt. Argumentera för Din istället.

Men du ger ju felaktiga råd/tips till en undrande, det har liksom inget samband, jag personligen skulle t.e.x klara mig superbra med en 24-70 hela livet, eller en fast 50, ska jag då inte ha en systemkamera? Och icke systemare är ju inte i närheten av bra en dsl-r/slt. Menar inte att låta otrevlig, håller bara inte med alls.
 
Budget

Personligen använder jag en Pentax K5 med ett fast 35mm, ingenting annat. När det gäller din budget, skulle jag eventuellt föreslå en riktigt bra kompaktkamera för drygt 4-5K. Kan det tänkas täcka ditt behov?
 
Men du ger ju felaktiga råd/tips till en undrande, det har liksom inget samband, jag personligen skulle t.e.x klara mig superbra med en 24-70 hela livet, eller en fast 50, ska jag då inte ha en systemkamera? Och icke systemare är ju inte i närheten av bra en dsl-r/slt. Menar inte att låta otrevlig, håller bara inte med alls.
Tjafs! Ägna Dig då åt att ge honom råd istället.
 
Varför inte det bästa av två världar?

Jag skulle rekommendera Panasonics eller Olympus micro 4/3 system om du vill ha alla (nåja) fördelar med en systemkamera men ändå ha den så liten att den alltid är med. Även om en kompaktkamera idag klarar mycket så är det alltid kul att ha något att växa i plus att objektivutbudet är riktigt fint till micro 4/3-kameror. Det finns fullt av billiga, bra och roliga objektiv, till exempel Olympus 45mm 1.8 som bara kostar drygt 3000:- om jag inte minns fel. Sen finns ju Panasonics 20 mm 1.7 som är ett jättetrevlig fast glugg, som sitter på min kamera oftast, som inte är alltför dyrt

Du kan börja kolla på Cyberphoto, de har bra erbjudande nu på en Panasonic GF3 har jag för mig. Men kolla gärna runt på kameramodellerna och objektivutbudet för att se vad du behöver. :)
 
Det där är bara så fel, hur många är det inte som bara har en 35:a eller 50:a? Systemkamera köper man av så många andra skäl än att bara kunna byta objektiv. Styra skärpedjup, bättre lågljusegenskaper, bättre autofokus, snabbare serietagning, tillgång till helt andra blixtsystem, bättre batteritid, mycket bättre bildkvalité, listan är himla lång. Att säga att man inte ska köpa systemkamera bara för att man inte vill ha mer än ett objektiv stämmer inte på nåt sätt.

Jag får nog hålla med till fullo här. En systemkamera erbjuder så otroligt mycket mer än att bara kunna byta objektiv.
 
Jag skulle tro att TS behöver fundera mer precist över vad kameran skall vara till. Kanske om TS kunde svara på dessa frågor så kanske det blir lättare:
1. Hur liten skall kamera + objektiv vara. Byxficka (kompakt), jackficka (kompakt eller spegellös), väska (handväska) eller ryggsäck (DSLR system)
2. Vilka brännvidder behövs? Behövs kraftig vidvinkel eller långt tele eller mer normala brännvidder?
3. Kan trådskaparen tänka sig att byta objektiv ofta för bästa resultat (fasta brännvidder) eller accepteras lite kompromisser för bekvämligheten med en zoom?
4. Hur viktigt är det att fotografera inomhus utan blixt eller i sämre ljus?
5. Måste följande autofokus vara snabb (springande barn, hundar, sport)?
6. Önskas en sökare (OVF/EVF) för att komponera bilden eller räcker skärmen (TFT)?
7. Kan TS tänka sig att köpa begagnat?

Jag tror det blir lättare att veta vad som är bäst för TS om vi vet detta annars blir det bara kameranamn och märken huller om buller.
 
Jag skulle tro att TS behöver fundera mer precist över vad kameran skall vara till. Kanske om TS kunde svara på dessa frågor så kanske det blir lättare:
1. Hur liten skall kamera + objektiv vara. Byxficka (kompakt), jackficka (kompakt eller spegellös), väska (handväska) eller ryggsäck (DSLR system)
2. Vilka brännvidder behövs? Behövs kraftig vidvinkel eller långt tele eller mer normala brännvidder?
3. Kan trådskaparen tänka sig att byta objektiv ofta för bästa resultat (fasta brännvidder) eller accepteras lite kompromisser för bekvämligheten med en zoom?
4. Hur viktigt är det att fotografera inomhus utan blixt eller i sämre ljus?
5. Måste följande autofokus vara snabb (springande barn, hundar, sport)?
6. Önskas en sökare (OVF/EVF) för att komponera bilden eller räcker skärmen (TFT)?
7. Kan TS tänka sig att köpa begagnat?

Jag tror det blir lättare att veta vad som är bäst för TS om vi vet detta annars blir det bara kameranamn och märken huller om buller.

1. Vid köp av en kompaktkamera så vill jag att den ska vara relativt liten, Det behöver inte vara byxficka, jag kommer troligen bära den i fodralet. Men jag vill ändå som sagt att den ska vara relativ liten
2. Normala brännvidder
3. Ett objektiv räcker
4. Bra fotografering inomhus är önskvärt.
5. Mestadels fotoobjekt som är stilla, men fotografering av barn som snabbt försvinner iväg händer också.
6. Jag är inte så insatt i vad sökare är.
7. Begagnat är inte intressant

Övrigt önskvärt: Bra batteritid och laddbart batteri.

Kortfattat så kan man nog säja att det lutar mer och mer mot en kompaktkamera, då jag inte vet hur mycket jag kommer att fotografera. Det är kanske bättre att köpa en relativt billig kompaktkamera omkring 2000 kr. och sedan om behov och intresse uppstår köpa en systemkamera.
För övrigt så är jag imponerad av allt ert engagemang och tacksam för att så många svarar.
Nu hoppas jag att det blir lättare för er att hjälpa mig med den här informationen.
 
Vänd på frågan istället vad ska du ha dina bilder till?

A: Lägga ut på nätet eller digital fotoram, utskrifter som störst A4??

B: Ovan samt Stora posters, jätteutskrifter..massa photoshopande. Ställer krav på mer dynamiskt omfång och massa andra fototermer.

Svarar du ja på A funkar en kompakt utmärkt, smidig att ta med rolig att använda för det finns oftast kul funktioner i den.

Svarar du JA på B systemkamera.

Köper du en bättre kompakt kan du lära dig mycket och sedan ta steget till en systemkamera.
 
Vänd på frågan istället vad ska du ha dina bilder till?

A: Lägga ut på nätet eller digital fotoram, utskrifter som störst A4??

B: Ovan samt Stora posters, jätteutskrifter..massa photoshopande. Ställer krav på mer dynamiskt omfång och massa andra fototermer.

Svarar du ja på A funkar en kompakt utmärkt, smidig att ta med rolig att använda för det finns oftast kul funktioner i den.

Svarar du JA på B systemkamera.

Köper du en bättre kompakt kan du lära dig mycket och sedan ta steget till en systemkamera.

A: Fotoalbum på datorn, Möjligtvis framkallning men inga större format (definitivt inte större än A4).

B: Endel Photoshop kommer det säkert att bli. Men det är än så länge amatörmässig redigering och lite effekter.
 
F u mörker utan stativ och fotografering av barn som rör sig räcker nästan vilken kamera som helst för behoven. I skalan mer prestanda för behoven täcks dessa av Sony NEX, Samsung NX, panasonic GF och G, Olympus Pen (E-P serien) och Nikon 1 systemet. Vad dessa erbjuder över kompakterna är möjlighet att fotografera i sämre ljus. Nikon 1 J1 kan vara värt att tänka på då denna även erbjuder snabb autofokus av rörliga objekt i bra ljus. Kanske denna vore bäst just för TS syfte. J1+10-30 (motsv 27-81mm) kostar ca 4700:- det finns en telezoom 30-110 att köpa till om man vill. Bortser man från foto utan blixt i lite mörkare miljöer och snabb autofokus fungerar annars vilken kamera som helst inkl billig kompakt för TS sagda ändamål.
 
1. Vid köp av en kompaktkamera så vill jag att den ska vara relativt liten, Det behöver inte vara byxficka, jag kommer troligen bära den i fodralet. Men jag vill ändå som sagt att den ska vara relativ liten
2. Normala brännvidder
3. Ett objektiv räcker
4. Bra fotografering inomhus är önskvärt.
5. Mestadels fotoobjekt som är stilla, men fotografering av barn som snabbt försvinner iväg händer också.
6. Jag är inte så insatt i vad sökare är.
7. Begagnat är inte intressant

1. - det finns små systemkameror idag.
2. -
3. - pocketkameror har bara ett objektiv ... men det finns superzoomar för systemkameror, det vill säga objektiv som täcker mycket från vindvinkel till tele.
4. - här tycker jag systemkamera är överlägsen. De klarar svagt ljus bättre än de flesta pocketkamerorna (i 2000:- klassen).
5. - barn som försvinner snabbt ... jag skulle valt systemkamera, de har snabbare autofokus.
6. - det man tittar i för att se bilden ... på de flesta av dagens kompakter saknas optiskt sökare, har de en sådan så visar den ändå inte bilden som den blir. Man ser bilden på en skärm istället (kan vara svår att se i solljus). På de spegellösa systemkamerorna är det samma sak, bilden synns på en skärm. (En del har dock även en sökare med LCD display, som många videokameror har). Klassiska systemkameror har en optisk sökare där man ser bilden som kommer igenom objektivet, till skillnad från skärmar eller lcd-sökare så ger detta ingen fördröjning i bilden. I mörker så kan det vara svårt att se bilden i en optisk sökare. (Jag föredrar dock optisk sökare)

---

En tanke om budgeten för ditt kameraköp var 5000:- för en systemkamera och 2000:- för en pocket/kompakt. Varför inte ha samma budgettak? Och köpa en bra kompaktkamera? Nikon och Canon har några mycket bra kompaktkameror som går att använda med externa blixtar och som går att ställa in manuellt utan att trixa för mycket i menyer ...

/jonas
 
1. - det finns små systemkameror idag.
2. -
3. - pocketkameror har bara ett objektiv ... men det finns superzoomar för systemkameror, det vill säga objektiv som täcker mycket från vindvinkel till tele.
4. - här tycker jag systemkamera är överlägsen. De klarar svagt ljus bättre än de flesta pocketkamerorna (i 2000:- klassen).
5. - barn som försvinner snabbt ... jag skulle valt systemkamera, de har snabbare autofokus.
6. - det man tittar i för att se bilden ... på de flesta av dagens kompakter saknas optiskt sökare, har de en sådan så visar den ändå inte bilden som den blir. Man ser bilden på en skärm istället (kan vara svår att se i solljus). På de spegellösa systemkamerorna är det samma sak, bilden synns på en skärm. (En del har dock även en sökare med LCD display, som många videokameror har). Klassiska systemkameror har en optisk sökare där man ser bilden som kommer igenom objektivet, till skillnad från skärmar eller lcd-sökare så ger detta ingen fördröjning i bilden. I mörker så kan det vara svårt att se bilden i en optisk sökare. (Jag föredrar dock optisk sökare)

---

En tanke om budgeten för ditt kameraköp var 5000:- för en systemkamera och 2000:- för en pocket/kompakt. Varför inte ha samma budgettak? Och köpa en bra kompaktkamera? Nikon och Canon har några mycket bra kompaktkameror som går att använda med externa blixtar och som går att ställa in manuellt utan att trixa för mycket i menyer ...

/jonas

Jag vill inte lägga ut för mycket pengar för en kompaktkamera för det finns en möjlighet till att jag fotar så pass mycket och får upp intresse nog för att motivera ett köp av systemkamera. Köper jag en kompaktkamera för närmare 5000 så kommer inte det att hända.
 
Valet och kvalet

I det läget, när möjligheten finns att en uppgradering kan vara möjlig, skulle jag satsa på en systemkamera. Om minsta tvivel finns, att behovet kan uppkomma... anser jag personligen att 2000 kronor för en kompakt är slöseri med pengar. Jag resonerar likadant när jag köper någonting till mig själv, det jag köper ska vara det bästa jag kan få, för den maximala budget jag kan uppbringa. Jag kompromissar inte utan väntar då hellre och sparar til rätt tillfälle. Jag köpte just en bildbehandlingsdator, det tog tre månader av dagligt sökande för att finna den mest prisvärda specifikationen... och handlaren. Jag gick nästan i fällan, var på väg att köpa en begagnad workstation... en tredjedel av priset mot det jag gav för den nya, men oändligt gånger sämre. Min personliga reflektion, köp det bästa du har råd till eller kan spara ihop till, och satsa på en systemkamera... om möjligheten finns att du eventuellt kommer att vilja ha en.
 
ANNONS