Annons

Kompletterande kompakt resekamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp!

Tänkte då införskaffa en kompletterande kompakt till systekamerautrustningen inför kommande resor och har läst en del gott om Nikon coolpix aw 1200, Men jag har förstått att den inte har någon sökare, vilket egentligen är den enda aversion jag har mot den. Önskvärt vore om det gick att fota i RAW, men som sagt...

Nå, vad säger panelen, skall jag satsa på en sådan eller har ni något bättre förslag som ligger i samma prisklass som ovan nämnda?

Prisklass?

Hej hopp!

Tänkte då införskaffa en kompletterande kompakt till systekamerautrustningen inför kommande resor och har läst en del gott om Nikon coolpix aw 1200, Men jag har förstått att den inte har någon sökare, vilket egentligen är den enda aversion jag har mot den. Önskvärt vore om det gick att fota i RAW, men som sagt...

Nå, vad säger panelen, skall jag satsa på en sådan eller har ni något bättre förslag som ligger i samma prisklass som ovan nämnda?

Vilken kan den tänkas vara?

Jag brukar alltid ha kompaktkameror som ett komplement. Har ännu inte hittat någon som jag inte blir besviken på. Tycker helt enkelt inte bildkvalitén håller.
Den kamera jag tyckt varit bäst är Fuji X-10. Den äör nu skänkt till min dotter.
Har även X-20 som har bättre handhavande. Billdkvalitén anser jag lika eller när det gäller JPEG kanske sämre.
Det är en kompakt som fungerar som en riktig kamera och har sökare.
Det är det bästa alternativ jag hittat så här långt.

Jag brukar alltid ha kompaktkameror som ett komplement. Har ännu inte hittat någon som jag inte blir besviken på. Tycker helt enkelt inte bildkvalitén håller.
Den kamera jag tyckt varit bäst är Fuji X-10. Den äör nu skänkt till min dotter.
Har även X-20 som har bättre handhavande. Billdkvalitén anser jag lika eller när det gäller JPEG kanske sämre.
Det är en kompakt som fungerar som en riktig kamera och har sökare.
Det är det bästa alternativ jag hittat så här långt.
Håller på och kollar på dina förslag. Dessvärre lär inte någon av dessa tåla att falla i backen från 2 meters höjd, eller är vattentäta till 18 m djup =P !

Men, såklart, man kan inte få allt !! (Jo, om man betalar för det) =P !!!

Håller på och kollar på dina förslag. Dessvärre lär inte någon av dessa tåla att falla i backen från 2 meters höjd, eller är vattentäta till 18 m djup =P !

Men, såklart, man kan inte få allt !! (Jo, om man betalar för det) =P !!!

Missade nog det om falla i backen och kunna fota under vatten.
Var det ett krav?

När de gäller klockor brukar man behöva ha dem säkra till minst 100 meter för att de skall fungera för normal dykning.
Så en kamera som inte fullt klarar 3 ATM skulle jag jag inte ge mycket för som dykkamera.
Fungerar kanske för snorkling.

Hälsning från gammal röjdykare.

Instämmer med Mats: vill man ha en kompakt med användbar optisk sökare är X20 det bästa alternativet på marknaden. Väldigt trevlig att fotografera med, känns som en "riktig" kamera. Och riktigt snygga bilder också.

Missade nog det om falla i backen och kunna fota under vatten.
Var det ett krav?

När de gäller klockor brukar man behöva ha dem säkra till minst 100 meter för att de skall fungera för normal dykning.
Så en kamera som inte fullt klarar 3 ATM skulle jag jag inte ge mycket för som dykkamera.
Fungerar kanske för snorkling.

Hälsning från gammal röjdykare.
Inget krav, men det känns tryggt att den tål lite tuffare tag om olyckan skulle vara framme. Sedan är det rätt cool om man kan fota under vatten (även om det bara handlar om att snorkla) och samtidigt behöver man inte vara orolig om det skulle börja regna, man kan fotografera när himlen öppnar sig, om så vore önskvärt. Men som sagt, inget krav, bara önskemål.

Instämmer med Mats: vill man ha en kompakt med användbar optisk sökare är X20 det bästa alternativet på marknaden. Väldigt trevlig att fotografera med, känns som en "riktig" kamera. Och riktigt snygga bilder också.
Håller som sagt på att läsa på lite om den. Å andra sidan känns det som om det bästa vore är att ta steget fullt ut och införskaffa en X100, men då hamnar vi i en helt annan prisnivå.

Om man tar en sådan kamera för vad den är och inte jämför med systemkamera med fin optik tycker jag de flesta funkar. Det är ju ett val man gör, bära med sig tung utrustning eller stoppa kameran i fickan. Jag har en gammal Olympus Tough 8000 som tål snorkling och rejält med stryk och jag har många bilder som jag inte fått utan den. Tycker det är ett väldigt roligt komplement.

Funderar på att byta ut den till just en Nikon AW120 eller eventuellt Olympus.

Så länge jag inte inbillar mig att jag skall få toppkvalitet på bilderna tycker jag inte det är något problem. Många av de vanliga kompakterna håller idag hög klass vad gäller bildkvalitet så det handlar nog mer om hur stor den får vara, hur den känns, optik mm.

Här finns några bilder jag tagit med Olympusen. http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362

/Frode

Instämmer också - X20 är en trevlig kamera (men så brukar jag inte dyka med den eller tappa den i golvet). Den ser dessutom coolt retro ut. Ibland möts man av kommentarer som "det är roligt att se någon med en riktig kamera och inte sån't där digitalt krafs"!

Det är ju intressant kamera, men har de lyckats får in raw i nya modellen tro?

Nån som vet vilka bildfrekvenser den filmar med?
Det var ju just avsaknaden av sökare som var skälet till att jag startade denna tråden och vad jag kan utläsa så saknar även Olympusen en sådan. Skulle det i slutänden falla sig så att jag ändå köper en dylikt, då blir det sannolikt en Nikon Coolpix AW120. Men till det beslutet har jag inte kommit till ännu. Får se vad som kommer fram i tråden...

Om man tar en sådan kamera för vad den är och inte jämför med systemkamera med fin optik tycker jag de flesta funkar. Det är ju ett val man gör, bära med sig tung utrustning eller stoppa kameran i fickan. Jag har en gammal Olympus Tough 8000 som tål snorkling och rejält med stryk och jag har många bilder som jag inte fått utan den. Tycker det är ett väldigt roligt komplement.

Funderar på att byta ut den till just en Nikon AW120 eller eventuellt Olympus.

Så länge jag inte inbillar mig att jag skall få toppkvalitet på bilderna tycker jag inte det är något problem. Många av de vanliga kompakterna håller idag hög klass vad gäller bildkvalitet så det handlar nog mer om hur stor den får vara, hur den känns, optik mm.

Här finns några bilder jag tagit med Olympusen. http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362

/Frode
Har tittat lite på bilderna som du länkar till och visst fungerar det. Som uttrycket säger; Bättre med en dålig bild, än ingen bild. Med det sagt så vill jag inte påstå att dina bilder är dåliga.

Utvecklingen går framåt hela tiden och detta gäller naturligtvis också kompakterna. Vad jag har kunnat utläsa så presterar Nikon coolpix AW120 väldigt bra. Har tyvärr inga bilder att visa som sägs vara tagna med den kameran, men på Nikons hemsida finns det några och det är inte utan att man blir imponerad.

Men...Det är det där med sökare. Visst, det är en vanesak (och sedan vill jag gärna ha möjligheten till RAW, vilket denna inte har, men det finns andra kompakter som har det. Ständigt dessa kompromisser :( )

Har tittat lite på bilderna som du länkar till och visst fungerar det. Som uttrycket säger; Bättre med en dålig bild, än ingen bild. Med det sagt så vill jag inte påstå att dina bilder är dåliga.

Utvecklingen går framåt hela tiden och detta gäller naturligtvis också kompakterna. Vad jag har kunnat utläsa så presterar Nikon coolpix AW120 väldigt bra. Har tyvärr inga bilder att visa som sägs vara tagna med den kameran, men på Nikons hemsida finns det några och det är inte utan att man blir imponerad.

Men...Det är det där med sökare. Visst, det är en vanesak (och sedan vill jag gärna ha möjligheten till RAW, vilket denna inte har, men det finns andra kompakter som har det. Ständigt dessa kompromisser :( )

Sökare vill jag också ha, och gärna RAW, men möjligheterna med en vatten- och stryktålig kamera överväger. En stor fördel är att man kan låta barnen använda den och inte vara rädd att den skall gå sönder av vårdslös hantering, många roliga badbilder har vi fått. Det som begränsar den under vattnet är ljuset och den inbyggda blixten är litet svag men å andra sidan kan man ofta komma väldigt nära under ytan. /Frode

Sökare vill jag också ha, och gärna RAW, men möjligheterna med en vatten- och stryktålig kamera överväger(...) inte vara rädd att den skall gå sönder av vårdslös hantering (...). Det som begränsar den under vattnet är ljuset och den inbyggda blixten är litet svag men å andra sidan kan man ofta komma väldigt nära under ytan. /Frode
Jo, fördelarna överväger väl nackdelarna och att vara utan sökare går väl att anpassa sig till, men att den inte har RAW (när andra kompakter har det...:( ) Jag skall inte iväg förrän om fyra månader, så kanske det hinner dyka upp en intressant spelare innan dess...Hoppet är det sista som lämnar människan, har jag hört... ;).

Jag fotar alltid i RAW utom med kompakten då men det kan faktiskt vara litet befriande också. Färdiga bilder direkt ur kameran är inte så dumt när man är (har varit) på semester, i alla fall med den typen av bilder. /Frode

Jag fotar alltid i RAW utom med kompakten då men det kan faktiskt vara litet befriande också. Färdiga bilder direkt ur kameran är inte så dumt när man är (har varit) på semester, i alla fall med den typen av bilder. /Frode
Tveklöst en poäng där. Får se vad det landar någonstans. Har som sagt drygt tre månader på mig att bestämma mig, så jag skyndar långsamt. Tack för input iaf, det ger lite nya infallsvinklar att tänka på innan def. beslut.

Kompaktkamera med sökare

Det är ont om kompaktkameror med sökare numera. En av de få är Panasonic LF1 (och dess Leica-klon Leica C).

Den har elektronisk sökare, som visserligen inte har så imponerande specifikationer, men en EVF har ju fördelen att den visar exakt vad som hamnar på bildsensorn.

Den fick betygen "Rekommendas" och "Mycket prisvärd" i ett test av ett antal "fickkompakter" i FOTO 3/2014. Alla kameror i testet har f.ö. RAW, men ingen är någon badkamera.

(Leica C fick bara "Rekommenderas". :)

ANNONS
Götaplatsens Foto