Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Graal skrev:
Om det nu fanns (kanske gör det det?) någon liknande sida som fotosidan inom akvarellmålning t.ex, skulle man då i denna kunna tänka sig att ha en bildpool som kallas Konst/Art?
Kanske inte för diskussionen jättemycket framåt, men jag målar också. Har utbildning, men inte 4 år på konstfack som faktiskt vissa klubbar/föreningar kräver för medlemsskap. Sanningen är att jag upplever "regler" väldigt mycket striktare när man är med i sammanslutningar ang. målad konst än vad gäller sammanslutningar vad gäller fotografi. Det är nästan omöjligt att "få vara med" utan ganska hårt uppfyllda krav inom den konstarten.

Inom foto känns det som allt alltid ska göras på kul. Att syftet inte är så viktigt och att det räcker att ha en kamera. I vissa fall..

Jag tror på former för ett mellanting av dessa. Former där det ställs lite krav på fotograferna också och där det accepteras att allt inte godkänns.

En konstpool (eller vilket namn det skulle vara) här på fotosidan som utesluter vissa inriktningar ser jag inte som begränsande eller fel. Personer, produkter, landskap och allt kan vara motiv men syftet med skapandet har inte varit porträttfoto eller produktfoto utan att visa på ett konstnärligt uttryck. (Mitt jobb består av att plåta avbildningar, miljöfoto, personalporträtt o.s.v och syftet med dem är för mig och för kunden att framställa dem bra och så att de uppfyller sitt syfte. Syftet som oftast ska vara säljande snarare än att bilden ska framställas ett konstverk.) Att syftet ska vara att arbeta med fotografiet som ett konstnärligt uttrycksmedel i en sån pool tycker jag är tillräckligt för att avgränsningar bör finnas. För att förtydliga definitionen..
 

Arleklint

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Såsom jag läser poolreglerna så gjorde man väl inte heller det. Man stipulerade bara vad som gällde för poolen. Reglerna påtalade väl rätt explicit att man inte definierade poolreglerna utifrån vad som är konst.
Problemet blev att bilder plockades bort utan att någon fattade varför

Byt namn på konstpoolen så funkar den!

Konst är ett begrepp som är oerhört mycket större än vad som rymdes i poolen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Som jag ser det vore det lämpligt att hitta ett nytt namn till konstpoolen. Att använda ett så omfattande begrepp som "konst" och sedan avskärma poolen subjektivt blir fel, och många regerar på det.

En jämförelse vore att skapa en "naturfotopool" och bara tillåta bilder från naturen enligt en subjektiv definition. Jag tror det skulle skapa motsvarande reaktion.
Jag tjatar :)
 

lottawe

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Problemet blev att bilder plockades bort utan att någon fattade varför
Hur menar du? Vet Du hur folk i allmänhet fattade eller inte? Eller talar du för bara dig själv nu? Du var faktiskt den enda som inte verkade förstå (ens av de exra förklaringar som gavs) och som tydligt visade att Du inte accepterade poolens beskrivning genom att trotsa den. Andra verkade faktiskt inte alls ha problem att förstå (ens utifrån beskrivningen,) så varför skriva så där? Tydliga orsaker för radering angavs! Utrymme för frågor fanns!

Dessutom var det ganska uppenbart att majoriteten verkade vilja ha en pool med inriktning där det sållades.
 
Senast ändrad:

Grönbeck

Aktiv medlem
Blev nyfiken på varför Konst/Art-poolen försvann och läste igenom den här långa tråden för att finna svaret. Det tog lång tid att läsa alla inlägg och kolla på alla små sidospår...

Ett riktigt vettigt inlägg hittade jag:

Graal skrev:
Om det nu fanns (kanske gör det det?) någon liknande sida som fotosidan inom akvarellmålning t.ex, skulle man då i denna kunna tänka sig att ha en bildpool som kallas Konst/Art? Vilka akvareller är konst och vilka är det inte? Som jag ser det lägger många begreppet konst på en bild när den är abstrakt på något sätt och det är alldeles fel. Det finns ju akvarellmålande konstnärer som målar väldigt realistiskt och rent slätstruket (bilder som endast är vackra eller avbildande landskap t.ex) och detta betraktas som konst men när ett landskap fotograferas, enbart för att det är vackert, då är det inte konst enligt många. Med en sådan definition så var inte Bruno Liljefors konstnär och inte heller Carl Larsson eller Anders Zorn. Som jag ser det är problemet med denna pool att man kallar det konst/art. Vi har ju också en pool redan där bilder kan diskuteras lite djupare här. Kanske vore det bättre att utveckla den lite mera?
Håller för övrigt med dem som säger att namnet på poolen var för brett. Säger man "konst" så är det nog oundvikligt att väldigt många tänker "konst går inte att definiera annat än i konstnärens intentioner med verket". Det blir alltså upp till konstnären att bestämma om det är konst eller inte, endast konstnären kan då avgöra om det finns en konstnärlig inriktning.

Jessica Silversaga verkade ju inledningsvis vilja begränsa poolen till att handla om abstrakt konst, det hade varit bättre att begränsa innehållet till just det. Och sedan skapa en ny pool för någon annan konstinriktning. Och sedan en ny pool igen där intresset är tillräckligt stort. Att ha en så generell pool som denna och säga "allt är konst" och sedan ändå vilja begränsa vad som läggs upp... Kan det inte vara så att konstnären inte är så erfaren och därmed inte så tydlig i sin konstnärliga inriktning? Då blir det elitism (vilket i sig inte behöver vara fel, bara när poolen är öppen för alla med konstnärliga intentioner) när man säger att "din bild räcker inte till".

Fine Art Nude är ju en konstpool som fungerar bra, men där är det ju också tydligt vad som avses: Bilder som läggs in i poolen syftar till att vara en konstnärlig studie med kroppen som motiv. Att inte den här poolen kunde leva kvar tror jag beror helt och hållet på den alltför breda inriktningen samtidigt som man ville begränsa inflödet med motiveringen "saknas konstnärlig inriktning". På samma gång som man hävdar att förklarande texter leder betraktaren så vill man ha förklarande texter från de konstnärer som saknar uppenbar konstnärlig inriktning. Det är väldigt snurrigt allting.

Jag tycker om idén, men vill ni ha begränsningar i poolen så ha den då inte så bred. Begränsa poolen till att omfatta en viss specifik konstinriktning, ha hellre flera konstpooler med olika inriktningar. Då finns det inget som kan missförstås. Heter poolen "abstrakt konst" så tror jag inte så många lägger upp klara och fina landskapsbilder där vilket obönhörligen leder till mindre tjafs och mindre bilder som "måste" raderas.

Lotta Werner Elofsson skrev till Janne Arleklint
Du var faktiskt den enda som inte verkade förstå
men har ändå tidigare beskrivit hur många arga, negativa mail hon fått dagligen under sin tid som poolvärd. Var alla dessa från Arleklint? I så fall måste jag nog omvärdera min uppfattning om honom...
 

lottawe

Aktiv medlem
Grönbeck skrev:
.......Heter poolen "abstrakt konst" så tror jag inte så många lägger upp klara och fina landskapsbilder där vilket obönhörligen leder till mindre tjafs och mindre bilder som "måste" raderas.

Lotta Werner Elofsson skrev till Janne Arleklint
Du var faktiskt den enda som inte verkade förstå
men har ändå tidigare beskrivit hur många arga, negativa mail hon fått dagligen under sin tid som poolvärd. Var alla dessa från Arleklint? I så fall måste jag nog omvärdera min uppfattning om honom...
Abstrakt är inte lika med suddigt. Alltså skulle nog ett klart landskap kunna fotograferas på ett abstrakt sätt (även som skarp bild.)

Hur många mail jag fick och hur många som kom från en person svarar jag inte på, men majoriteten mailkorrespondenser var förstående och positiva iaf. Jag tror nog att en del står rätt tydligt i tråden om varför poolen stängdes.
 

gaare

Aktiv medlem
Vart tog konstfoto vägen????

Konstpoolen försvann ju...ingen som kan starta en ny?
Hur startar man en pool egentligen?
 

Ingvar

Aktiv medlem
Oj David, det visste inte ens jag, som ju ändå är ny poolvärd! :)

Kanske ni kan lägga in poolen i menyn Bilder också, så att folk hittar dit?

Välkomna, alla som har saknat poolen! Nu provar vi ett tag igen!

Hälsningvar
 

gaare

Aktiv medlem
Tackar!!

Tackar för det David.
Håller med Ingvar att man borde ha en länk i poolmenyen för en sådan viktig pool :)
 

Ingvar

Aktiv medlem
Tack Jessica, det värmer! Ser fram emot bidrag från dig så småningom. Kan man hoppas på det? /Hälsningvar
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag håller med Jessica. Poolen ser verkligen bra ut! (Så bra att jag fortsätter min bevakning på alla bilder där t.o.m.)
 
Tack Ingvar. Vi får se om det blir några bilder, det tror jag säkert!

Måste bara säga, kul att se att det går att ha en konstpool. Det var PRECIS så här jag tänkte mig att den skulle se ut. Bra jobbat Ingvar!
 

Ingvar

Aktiv medlem
Efter några veckor som poolvärd har jag nu kommit därhän att jag har föreslagit några fotografer att ta bort sina bilder från bildpoolen konstfoto. Det är först i detta läge som det hettar till och man börjar ifrågasätta både temat och sin roll som poolvärd. Detta har ju även tidigare poolvärdar vittnat om! Som det framgår av min egna, nya pooldefinition så finns det ju egentligen inga gränser för vad som är konstfoto eller fotokonst. Det hela bygger på ett försök till samförstånd mellan oss som deltar i poolen. Därför behövs det möjligen kontinuerlig åsiktsbrytning kring detta, eller i alla fall en avstämning nu i början, så att det känns så rätt och klokt som möjligt. Ser fram emot din medverkan i detta! /Ingvar
 

Ingvar

Aktiv medlem
Första frågan:

I definitionen står det:
"Till den som publicerar: Det räcker inte med att vara en duktig fotograf som har lyckats ta en konstnärlig bild för att vara med här. Du som publicerar här ska känna att du är en konstnär som använder fotografin som en av dina tekniker (kanske den enda) för att förmedla ditt konstnärliga budskap."

Med denna definition så är det ju snarast fotografens och inte bildens kvaliteter vi är ute efter. Och om en fotograf med de rätta ambitionerna lägger ut en bild som t ex ett porträtt, utan andra förtecken, symboler eller kopplade texter, så skulle det kunna vara OK, förutsatt att fotografen är en konstnär enligt definitionen ovan.

Men det är ju inte riktigt vad jag väntar mig. Jag väntar mig bilder som är tematiska, symboliska, regisserade eller manipulerade, visade i eller lyfta ur sitt sammanhang på ett sådant sätt att de innehåller något mer, som då är färgat av konstnärens närvaro.

Då blir vanliga porträtt, naturscenerier och annat som jag ser det diskvalificerade oavsett deras övriga kvaliteter. Men det är ju bara jag som tycker så, och det kan aldrig bli så att alla tycker så.

Diskutera gärna kring detta!

Hälsningvar
 

Ingvar

Aktiv medlem
Personlig reflektion: Någon gång i slutet av förra året fick jag själv en bild borttagen ur denna pool, och uppmanades av dåvarande poolvärd att ta bort ytterligare en (vilket jag också gjorde). Detta blev faktiskt upprinnelsen till att jag nu är poolvärd. Jag gav mig i samband med detta in i debatten och såg så småningom poängen med att försöka driva och avgränsa en bildpool kring något så svårt som konstfoto.

Detta betyder att jag har personlig erfarenhet av hur det känns att bli ombedd att ta bort en bild, och även att få en bild borttagen. Självklart blir man alltid som första reaktion sårad och kränkt i sin stolthet. Vi är ju alla litet av konstnärssjälar som vill ha uppskattning och bekräftelse på våra bilder.

Men det går att överleva detta, att komma ur den initiala frustrationen och hitta till en slags förlikning med att det finns en vits med bildcensuren. Den är till för att avgränsa, och därmed öka mervärdet för besökaren i poolen.

I analogi skulle nog värden för bildpoolen studiofotografi inte köpa en aktbild bland Bohusläns klippor, även om fotografen hävdar att "Naturen är min ateljé"! Get the picture?

Fortsätt nu att ladda upp härliga alster i poolen, så ska jag fortsätta våndas som poolvärd.

/Ingvar
 

hansen2

Aktiv medlem
Ingvar skrev:
Första frågan:

I definitionen står det:
"Till den som publicerar: Det räcker inte med att vara en duktig fotograf som har lyckats ta en konstnärlig bild för att vara med här. Du som publicerar här ska känna att du är en konstnär som använder fotografin som en av dina tekniker (kanske den enda) för att förmedla ditt konstnärliga budskap."

Med denna definition så är det ju snarast fotografens och inte bildens kvaliteter vi är ute efter. Och om en fotograf med de rätta ambitionerna lägger ut en bild som t ex ett porträtt, utan andra förtecken, symboler eller kopplade texter, så skulle det kunna vara OK, förutsatt att fotografen är en konstnär enligt definitionen ovan.

Men det är ju inte riktigt vad jag väntar mig. Jag väntar mig bilder som är tematiska, symboliska, regisserade eller manipulerade, visade i eller lyfta ur sitt sammanhang på ett sådant sätt att de innehåller något mer, som då är färgat av konstnärens närvaro.

Då blir vanliga porträtt, naturscenerier och annat som jag ser det diskvalificerade oavsett deras övriga kvaliteter. Men det är ju bara jag som tycker så, och det kan aldrig bli så att alla tycker så.

Diskutera gärna kring detta!

Hälsningvar
Fotografens inriktning och ambition tycker jag nästan är ointressant. Det måste väl vara resultatet som räknas?

/Johan
 
ANNONS