Annons

Konvertera negativ till positiv i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

PerBa

Medlem
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att konvertera inscannade negativ till positiv i photoshop.

Jag har testat att invertera bilden och sedan justera levels, och det fungerar ibland. Men oftast inte.

Finns det någon plug-in man kan köpa för att göra detta?

Eller har ni något tips om ett bra arbetsflöde?

Hälsningar,
Per
 
Hmm.. är det inte en negativ-scanner du egentligen bör använda? Låter som att du försöker ta en genväg med en vanlig scanner.

Kan också babbla helt i nattmössan men det är snart eftermiddag och jag dricker inte kaffe ;)
 
Hej!
Jag har en dia-scanner som klarar både positiv och negativ.

Problemet är att programvaran, SilverFast LE bara klarar av att konvertera negativ->positiv vid 24 bitars färgdjup. Jag vill använda 48 bitar, men då kan den bara scanna till negativ. Dvs, filen man får ut är ett negativ.

Och jag har som sagt inte lyckats så bra med att manuellt konvertera ett negativ till positiv i photoshop.

Det är lite irriterande, för SilverFast LE visar upp en "positiv" bild då man gör scan preview, men då den sparar så blir det negativ. (vid 48 bitars färgdjup)

/Per
 
SilverFast & 16 bitar/kanal

Följer upp detta.

Har precis skaffat mig SilverFast SE Plus.

Jag tycks inte kunna få ut filer med 16 bitar/kanal när jag skannar neg som neg. Detta måste ju vara fel - att få ut 16 bitar/kanal med Epsons skannerprogram var ju inga problem.

Några idéer varför det är så?

I SilverFast kan jag välja 48->24 bit (vilket alltså ger 8 bit per kanal) men också 48 bit HDR. I det senare fallet måste jag vända och färgkorrigera i Photoshop, vilket ofta blir jobbigare.

Det finns också en 48 bit color i SilverFast, men jag kan inte välja den i mitt program. Varför?
 
Senast ändrad:
Re: SilverFast & 16 bitar/kanal

J. S-g. skrev:
I SilverFast kan jag välja 48->24 bit (vilket alltså ger 8 bit per kanal) men också 48 bit HDR. I det senare fallet måste jag vända och färgkorrigera i Photoshop, vilket ofta blir jobbigare.

Visserligen är det jobbigare, men slutresultatet är ofta värt det. Sätt ut en mätpunkt på den mörkaste och ljusaste punkten i bilden och använd dessa som riktvärden när du använder kurvor eller nivåer för att justera bilden. Du kan alltså inte göra justeringen i RGB-kanalen, utan måste göra det i de enskilda färgkanalerna.

Stefan
 
När jag har försökt att själv vända bilder som jag skannat som 48 bit HDR har jag ibland lyckats mycket bra, ibland inte alls. Olika negativ tycks mig olika lätta/svåra att vända med gott resultat.

Jag vill lära mig denna tekniken, om det nu är detta jag har tillgång till i min version av SilverFast för att få ut 16 bitar/kanal!

Skulle du därför vilja kort beskriva hur du menar att jag skall använda mätpunkterna som riktvärden vid korrigeringarna i respektive färgkanaler?
 
J. S-g. skrev:
När jag har försökt att själv vända bilder som jag skannat som 48 bit HDR har jag ibland lyckats mycket bra, ibland inte alls. Olika negativ tycks mig olika lätta/svåra att vända med gott resultat.

Jag vill lära mig denna tekniken, om det nu är detta jag har tillgång till i min version av SilverFast för att få ut 16 bitar/kanal!

Skulle du därför vilja kort beskriva hur du menar att jag skall använda mätpunkterna som riktvärden vid korrigeringarna i respektive färgkanaler?

Börja med att ta hem från min hemsida www.profiler.nu/kursdok.html en pdf som heter Digitalt arbetsflöde. Den är visserligen inte skriven för den senaste versionen av Photoshop, men grunderna är fortfarande desamma.

Har du frågor sedan, lägg upp dem här.

Stefan
 
Tack så mycket, Stefan! Några reaktioner från min sida:

Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att jag ska använda mätpunkterna för mörkaste och ljusaste delen av bilden som riktvärden när jag sedan använder nivåer & kurvor.

Som jag läser din pdf är det följande arbetsflöde som gäller om jag vill skanna som 48 bit HDR och sedan korrigera i Photoshop:

1. Skanna i 48 bit HDR.
2. Invertera bilden i Photoshop.
3. Sätt svart- och vitpunkt.
4. Arbeta med kurvor för att få bra kontrast.
4. Korrigera färgstick.
5. Korrigera färgmättnad.
[...]
X. Klart!

Stämmer detta?

Skulle du rekommendera att jag sätter svartpunkt till 0,0,0 på filmbasen som en början till att balasera bort filmmasken? Eller ska jag söka upp bildens mörkaste parti som jag vill ha teckning i, och sätta svartpunkt där (mellan 3-10, som du skriver)?

Vad gör man om bilden inte innehåller någon riktigt högdager? Hur sätter man vitpunkten i sådana fall?
 
Mitt tipps:
Fotografera av ett referensmotiv (jag har kört med en påsikts IT8-referensbild, men en godtycklig kil med ett svart fällt ett grått fält och ett vitt fält borde gå lika bra). I och med att filmens lattitud är stor kommer inte vitt att bli vitt utan ljusare grått och p.s.s. svart inte svart utan mörkare grått. Jag skannar sedan bilden så neutralt jag kan och sparar skannerinställningarna (som jag sedan alltid använder). Sedan tar jag in bilden i photoshop och inverterar bilden. Därefter öppnar jag levels och justerar vitpunkten gråpunkten och svartpunkten, var kanal för sig tills det svarta, det vita och det grå fälten alla är neutrala (använd pipettverktyget med 5x5 pixlars medelvärde), men låter kontrasten vara så oförändrad som möjligt. Jag sparar denna inställning.

När jag sedan skannar andra bilder följer jag samma mönster och använder de sparade inställningarna för nivåer medan jag justerar kontrasten manuellt med kurvorna. Ofta blir färgmättnaden för hög i vissa färger när man drar upp kontrasten så ibland får man höja den stegvis och sänka mättnaden i vissa färger emellan stegen.

Med detta förfarande har det blivit busenkelt att få färgerna bra (i mina ögon). Fotar man i olika ljus bör man definitivt göra en separat kalibrering på det här sättet för varje ljusttyp (t.ex. blixtljus, utomhus) och vill man vara nogran bör man antagligen göra det för varje filmtyp och framkallning också. För min del har det dock fungerat bra med samma kallibrering för både Fuji superia 800 och reala, men det kan också vara så att mitt labb är extra nogran med sin c41 process.
 
Alltså som ett QP-card.

Vid mer planerad fotografering kan man givetvis använda sig av detta. Men när kameran hänger över axeln hela tiden och bilder blir till i olika ljus varje gång, känns det svårt att använda denna metod.
 
Jupp.

Min erfarenhet är att det fungerar rätt bra om man håller sig till naturligt ljus. Om det är skugga, molnigt eller direkt sol så är det rellativt enkelt att justera manuellt när man väl vänt negativet enligt ovan för en av de ljustyperna. Är det däremot lysrör eller glödlampsljus eller liknande är det bökigare. Men jag skulle tro att det hjälper en bra bit påväg ifall du har en kallibrering för lysrör, utomhusljus, och glödlampsljus som du kan applicera beroende på hur du tog bilden och sedan göra manuella småkorrigeringar.

Lycka till i vilket fall.
 
J. S-g. skrev:
Tack så mycket, Stefan! Några reaktioner från min sida:

Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att jag ska använda mätpunkterna för mörkaste och ljusaste delen av bilden som riktvärden när jag sedan använder nivåer & kurvor.

Som jag läser din pdf är det följande arbetsflöde som gäller om jag vill skanna som 48 bit HDR och sedan korrigera i Photoshop:

1. Skanna i 48 bit HDR.
2. Invertera bilden i Photoshop.
3. Sätt svart- och vitpunkt.
4. Arbeta med kurvor för att få bra kontrast.
4. Korrigera färgstick.
5. Korrigera färgmättnad.
[...]
X. Klart!

Stämmer detta?


Ja, det låter korrekt.




Skulle du rekommendera att jag sätter svartpunkt till 0,0,0 på filmbasen som en början till att balasera bort filmmasken? Eller ska jag söka upp bildens mörkaste parti som jag vill ha teckning i, och sätta svartpunkt där (mellan 3-10, som du skriver)?
Jag skulle inte bry mig om att balansera filmbasen, det år ofta den inte är helt neutral.

Vad gör man om bilden inte innehåller någon riktigt högdager? Hur sätter man vitpunkten i sådana fall?

Sätt en punkt på den ljusaste valören du har i bilden och styr den mot den ton du vill ha. Använd färgblandaren i Photoshop för att ta reda på vilka RGB-värden som denna färg har.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens Foto