Mitt tipps:
Fotografera av ett referensmotiv (jag har kört med en påsikts IT8-referensbild, men en godtycklig kil med ett svart fällt ett grått fält och ett vitt fält borde gå lika bra). I och med att filmens lattitud är stor kommer inte vitt att bli vitt utan ljusare grått och p.s.s. svart inte svart utan mörkare grått. Jag skannar sedan bilden så neutralt jag kan och sparar skannerinställningarna (som jag sedan alltid använder). Sedan tar jag in bilden i photoshop och inverterar bilden. Därefter öppnar jag levels och justerar vitpunkten gråpunkten och svartpunkten, var kanal för sig tills det svarta, det vita och det grå fälten alla är neutrala (använd pipettverktyget med 5x5 pixlars medelvärde), men låter kontrasten vara så oförändrad som möjligt. Jag sparar denna inställning.
När jag sedan skannar andra bilder följer jag samma mönster och använder de sparade inställningarna för nivåer medan jag justerar kontrasten manuellt med kurvorna. Ofta blir färgmättnaden för hög i vissa färger när man drar upp kontrasten så ibland får man höja den stegvis och sänka mättnaden i vissa färger emellan stegen.
Med detta förfarande har det blivit busenkelt att få färgerna bra (i mina ögon). Fotar man i olika ljus bör man definitivt göra en separat kalibrering på det här sättet för varje ljusttyp (t.ex. blixtljus, utomhus) och vill man vara nogran bör man antagligen göra det för varje filmtyp och framkallning också. För min del har det dock fungerat bra med samma kallibrering för både Fuji superia 800 och reala, men det kan också vara så att mitt labb är extra nogran med sin c41 process.