Annons

Konvertera till DNG i bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Sitter och nojar mig åt minoltas raw-format och kom på att man kan ju kovertera till DNG i bridge. Vad är haken? Min tanke var ju att redan vid importen från kameran konvertera alla rawfiler till DNG som orginal. Missar jag något?

Varje kamera tillverkare har sitt eget raw-format.
DNG är ett universellt format.
DNG-konverter är ett fristående program som kan laddas ner.

Fördelar:
-Något mindre RAW-bilder.
-De flesta tror att det kommer bli standard
och bestå i all evighet.

*/Lasse

absolut. så långt är jag med. det jag täntke mer på är vad jag missar genom att konvertera till DNG? (missar jag några möjligheter som jag hade med rawfilen från början?)

nu såg jag iofs att jag kan ha rawfilen från kameran kvar och inbäddad i DNGfilen.

Jag tror på DNG, men vill ha både hängslen ocgh livrem.

Så det första jag gör när jag slangat ur ett kort är att lägga mina originalråfiler på en backuparea. Därifrån kommer de så småningom att hamna på dvd-skivor.

Efter det genererar jag dng-filer av dem. Dessa dng-filer hamnar i mitt arkiv och blir föremål för mina vanliga backuprutiner, dvs varje fil finns så småningom på ett otal dvd-skivor.

Originalråfilernas backupskivor förnyas inte. Där räknar jag kallt med att om jag upptäcker problem med dng-rutten, då gör jag det under den första skivans livslängd. Men utan den försäkringen skulle jag i alla fall inte vilja vara.

Sitter läser era inlägg OCH undrar hur gör man för att konvertera direkt inifrån Bridge?
Har PS CS2.

// Conny

True. Och dumt av mig att inte nämna det. Eftersom jag kör intelmac så är det cs3. Det går att konvertera direkt vid importen från kameran i nya Bridge.

Känns som den arbetsgång Jim beskriver skulle fungera rätt bra för mig med. MRWfiler på en disk och DNGfiler på en annan.

ANNONS
Götaplatsens Foto