Annons

Konvertor till 70-200 2,8 VRII

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortier

Aktiv medlem
Hej,

Köpte mig nyss ett 70-200 2,8 VRII och är sagolikt nöjd! Helt klart en ny favorit i kameraväskan.
Använder denna på en D300s.

Fotar en del fåglar mm och hade tänkt köpa mig en konverter som funkar bra. Har snackat en del hemma om detta och fick helt plötsligt en TC-20E av frugan när jag fyllde år.

Hade efter de recensioner jag hittat helt bestämt mig för en 1.4 då den verkar vara den som funkar absolut bäst.

Är det lönt att jag ens plockar upp 2.0 och testa eller skall jag byta mot den tilltänkta 1.4an istället?
1.7an kanske?

Vad har ni för erfarenheter på konvertrar tillsammans med ovanstående utrustning?

Hej,

Köpte mig nyss ett 70-200 2,8 VRII och är sagolikt nöjd! Helt klart en ny favorit i kameraväskan.

Fotar en del fåglar mm och hade tänkt köpa mig en konverter som funkar bra. Har snackat en del hemma om detta och fick helt plötsligt en TC-20E av frugan när jag fyllde år.

Hade efter de recensioner jag hittat helt bestämt mig för en 1.4 då den verkar vara den som funkar absolut bäst.

Är det lönt att jag ens plockar upp 2.0 och testa eller skall jag byta mot den tilltänkta 1.4an istället?
1.7an kanske?

Vad har ni för erfarenheter på konvertrar tillsammans med ovanstående utrustning?

Jag har både AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II samt 300mm f/4D ED-IF AF-S och tycker att de funkar bra tillsammans med TC-20E III. Se mina bilder på nötkråkan, tagna med 70-200mm resp. 300 mm + TC-20E III. Har ingen erfarenhet av de andra konvertrarna.

Hej,

1.7an kanske?

Jag har kört 20EIII med just det objektivet på en D4, dvs fullformat och det går bra, blir inte 100% perfekt (jag har höga krav, eller snarare användarna av bilderna) men tillräckligt skarpt för det mesta. Nu är ju D300 crop så den har lite högre pixeltäthet (högre krav än FF), men å andra sidan börjar den bli gammal så du kanske ska se framåt? Fåglar kräver lång brännvidd och mycket bättre läge än du är i nu kan du inte komma i utan att gå upp i pris.

Jag bytte kombinationen mot en 80-400, ger bättre omfång än 2x 70-200 vilket är viktigt i stan där jag fotar mest.

Vidare är 2.0-an av generation III, den första av konvertrarna som får "III" i den serien. Tydligen ska 1.4 och 1.7 också bli III-or snart/ så småningom.

Tack för era svar! Nu blev man ju nästan sugen på att behålla det.

Dock har jag inga planer på att byta hus inom den närmsta tiden och speciellt D4 måste ju hantera problemet med autofokus som jag läst vissa kan ha problem med på sina 2.0 betydligt bättre än min gamla 300?

Hmm, svårt det här... Får nog bli att jag tar några testbilder ändå för att se vad jag tycker.
(Hade inte tänkt bryta orginalförpackningen)

Tack för era svar! Nu blev man ju nästan sugen på att behålla det.

Dock har jag inga planer på att byta hus inom den närmsta tiden och speciellt D4 måste ju hantera problemet med autofokus som jag läst vissa kan ha problem med på sina 2.0 betydligt bättre än min gamla 300?

Hmm, svårt det här... Får nog bli att jag tar några testbilder ändå för att se vad jag tycker.
(Hade inte tänkt bryta orginalförpackningen)

Problem med autofokus? Det var väl tidigare generationer, inte III?

Jag har kört 2.0III även på D700 och D800 utan något speciellt problem med autofokus. Det blir långsammare förstås.

... speciellt D4 måste ju hantera problemet med autofokus som jag läst vissa kan ha problem med på sina 2.0 betydligt bättre än min gamla 300? ...
Var har du läst det och vilka problem skulle det vara? Har inte sett några rapporter om problem med TC-20E III och D4 och jag kör själv den kombinationen. Tycker det fungerar väldigt bra. Dock har jag inte använt konvertern på 70-200 utan mest på 200/2 och 400/2,8.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20128

Här är ett par st som inte verkar helt nöjda, läste även något annat test där folk hade haft problem med autofokus med just TC-20E III

Dock har inga av dessa D4or, tror dom hanterare det problemet bättre?

1.4an verkar enligt det jag läser lite överallt vara den bästa kombon men samtidigt tappar man ju en jäkla massa brännvidd mot om man nu får ut användbara bilder med 2.0.

Sluta kanske med att man köper båda :)

Här är ett par st som inte verkar helt nöjda, läste även något annat test där folk hade haft problem med autofokus med just TC-20E III

Dock har inga av dessa D4or, tror dom hanterare det problemet bättre?

1.4an verkar enligt det jag läser lite överallt vara den bästa kombon men samtidigt tappar man ju en jäkla massa brännvidd mot om man nu får ut användbara bilder med 2.0.

Sluta kanske med att man köper båda :)

Det finns ingen där som har 2.0III och 70-200VRII och problem...tvärtom så står det att kombinationen funkar bra. Vilket jag skiver under på.

Läste en gång till och såg att det var vr1 en kille inte var nöjd med.
Hur som helst har jag läst på andra ställen med folk med samma kombo som mig inte varit nöjda men ni här i tråden verkar ju vara det så då litar jag på er och behåller förmodligen den jag fått.

Ska testa lite i eftermiddag och se hur jag gillar den.

Tack för all input!

Här är en stor test med diverse objektiv tillsammans med med TC-20E III:
http://www.naturalart.ca/artist/fieldtests/tc_series3.html

Den ena som är missnöjd har försökt använda konvertern på 80-400 4,5-5,6G och på det objektivet ska en TC-20 inte användas alls. För korrekt funktion ska bländaren vara f/8 eller bättre och det uppnår man inte med det objektivet och TC-20.

Den andra missnöjda har kört 70-200 VR I och inte VR II men även misslyckats med TC-20E III på AF-S 300/2,8 VR som är en riktigt lyckad kombination. Mitt tips är användarfel. Även om kamera och objektiv är välkalibrerade som enhet måste systemet med kamera, TC och objektiv kalibreras separat för rätt resultat. Sen är det betydligt svårare att fotografera med 400/600mm jämfört med 200/300mm så fotografens negativa påverkan på resultatet är oftast det största problemet, inte konvertern i sig.

Den ena som är missnöjd har försökt använda konvertern på 80-400 4,5-5,6G och på det objektivet ska en TC-20 inte användas alls. För korrekt funktion ska bländaren vara f/8 eller bättre och det uppnår man inte med det objektivet och TC-20.
...

Nu råkar jag just ha skaffat det men har inte provat med TC2.0III (400mm räcker rätt bra :)) . Är det bara dålig AF eller ger det också dålig skärpa?

Nu råkar jag just ha skaffat det men har inte provat med TC2.0III (400mm räcker rätt bra :)) . Är det bara dålig AF eller ger det också dålig skärpa?
En konverter förstorar även det som är dåligt i objektivet så bäst används den på ett fast teleobjektiv av högsta kvalitet. Fungerar även hyfsat bra på de bästa zoomarna men att köra TC-20 på 80-400 tror jag inte ger godkänd bildkvalitet. Har inte testat men kört TC-20E III på 200-400/4 VR II och det tycker jag inte blir speciellt bra.

Sen har du problemet med AF. Nikon specar de äldre kamerorna till f/5,6 men i bra ljus fungerar det även hjälpligt ned till f/8. På 80-400 med TC-20 får du ju f/11 så det lär inte lira. De nyare husen är specade till och fungerar bra även vid f/8. Har testat mitt 800/5,6 VR med TC-20E III på en D4 och den kombon ger inte någon fungerande AF pga f/11 så min gissning är att TC-20 på 80-400 inte heller ger AF ens på D800/D4 i perfekt ljus.

En konverter förstorar även det som är dåligt i objektivet så bäst används den på ett fast teleobjektiv av högsta kvalitet. Fungerar även hyfsat bra på de bästa zoomarna men att köra TC-20 på 80-400 tror jag inte ger godkänd bildkvalitet. Har inte testat men kört TC-20E III på 200-400/4 VR II och det tycker jag inte blir speciellt bra.

Sen har du problemet med AF. Nikon specar de äldre kamerorna till f/5,6 men i bra ljus fungerar det även hjälpligt ned till f/8. På 80-400 med TC-20 får du ju f/11 så det lär inte lira. De nyare husen är specade till och fungerar bra även vid f/8. Har testat mitt 800/5,6 VR med TC-20E III på en D4 och den kombon ger inte någon fungerande AF pga f/11 så min gissning är att TC-20 på 80-400 inte heller ger AF ens på D800/D4 i perfekt ljus.

Så är det säkert. Kan ju hoppas att D4 tack vare lite lägre upplösning inte drabbas lika tydligt som D800, och att AF tack vare att kameran är relativt ny funkar ändå med 2.0III. Men varför spekulera, jag kan ju prova för skojs skull, i stan räcker 400mm mer än väl.

Äger du ett 800/5,6 VR??? Det måste vara fantastiskt.

Oj, vad många som han svara innan jag såg denna.
Fler har redan skrivit det jag vill säga ... men jag vill också synas ;)!

TC-20E III är samma generation som objektivet och rent funktionsmässigt den konverter som är bäst. Optiskt är det alltid en kompromiss med både zoom och konverter. Men inget jag har stört mig på.

Jag har kört 70-200 VRII och TC-20E III länge med både D700 och D800 och är helnöjd! Eftersom de andra är äldre, skulle jag inte köpa dem till ett nytt objektiv.

/Jonas

Jag hade nog lämnat igen det. Jag har en TC20IIE och 70-200/2.8 VR II som jag tänkt använda tillsammans med D800, men skärpeförlusten blir ganska stor framför allt om motivet är längre bort än tre fyra meter. Faktiskt så stor att man överväger om det inte är bättre att bara beskära bilden. Du har väl i och för sig inte lika mycket möjligheter attt göra detta med en D300. Måste säga att det är nog mitt sämsta fotoprylköp genom tiderna, hade det inte varit för att den fungerade perfekt på micro 105/2.8 för att fotografera fjärilar och annat skyggt i insektsväg hade jag gjort mig av med den omedelbart.

Jag hade nog lämnat igen det. Jag har en TC20IIE och 70-200/2.8 VR II som jag tänkt använda tillsammans med D800, men skärpeförlusten blir ganska stor framför allt om motivet är längre bort än tre fyra meter. Faktiskt så stor att man överväger om det inte är bättre att bara beskära bilden. Du har väl i och för sig inte lika mycket möjligheter attt göra detta med en D300. Måste säga att det är nog mitt sämsta fotoprylköp genom tiderna, hade det inte varit för att den fungerade perfekt på micro 105/2.8 för att fotografera fjärilar och annat skyggt i insektsväg hade jag gjort mig av med den omedelbart.

TC20 II är ju uppdaterad till TC20 III. Den nya skall vara bättre.
Jag har den gamla 70-200 VR och den nya TC20III och jag håller med dig. På längre håll så blir det inte så kul.

Dubbla brännvidden och perfekt resultat, det finns inga fria luncher eller vad man nu brukar säga;)
Hade tidigare under ett antal år en 70-200/2,8VR med TC17 på en D2X. En riktigt bra kompromiss med fortfarande snabb AF så mitt råd blir att kompromissa.

/Stephan

ANNONS
Götaplatsens Foto