Jag har egentligen inte ordentligt på fötterna för att ge ett fullgott svar på frågan, men jag tänker ändå ge mig på att försöka lite.
När det gäller ISO-talen på analog film så är det så att ju högre värde, ju större ljuskänslighet. Och ju större ljuskänslighet, ju kornigare bild. Jag tror att det har att göra med att storleken på silverkornen (eller vad det nu är för material) i filmen är större för att därigenom bli känsligare tack vare att mer ljus träffar varje enskilt korn.
Varför det egentligen blir "kornigt" även med digitalkameror kan jag inte ge någon förklaring på, men det är mer utmärkande än för analog film har jag förstått. På Nikon-kameran (D70) kan du ju tyvärr inte komma ned lägre än ISO 200, vilket kanske är lite dåligt om man ska kunna ta brusfria bilder i lågt ljus och med långa slutartider. För att kunna välja 200-läget så måste du nog köra i P-läget. Om du väljer något av de automatiska lägena så väljer kameran själv ISO-tal, vilket under låga ljusförhållanden kanske kan bli 400 eller mer, vilket således ger mer brusighet.
För att få bort det korniga i bilden kan du prova att använda Neat Image som Henri föreslår, eller Noise Ninja, som jag tycker ger en mer naturlig brusreducering. I Paint Shop Pro 9 finns också en funktion för brusreducering som fungerar förhållandevis väl.