Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrekturfärger förre och efter

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

När jag gör ändringar på korrekturvarianten av min bild vill jag gärna jämföra resultatet med originalet utan ändringar. Men jag hittar inte hur jag kan göra det.

Alltså, trycker jag på ctrl+Y och bilden på skärmen förändras. Jag justerar den med säg kurvor och bilden ändras till ungefär ursprungligt tillstånd. Men hur kan jag jämföra med originalet? Om jag trycker på ctrl+Y igen ser jag originalbilden med ändrad kurva! Med andra ord vill jag jämföra originalbilden utan kurva med korrekturbilden med kurva. I en klick helst eller bredvid varandra.

Några förslag?

Magnus, du missförstod nog Timour's fråga. Ett nytt fönster till samma bild visar exakt samma som det ursprungliga fönstret, förrutom att korrekturinställningen är olika.

Vad Timour menar är förstås att han vill slå på korrekturen, och använda t.ex. kurvor för att korrigera den så den ser ut som orginalet, och sedan jämföra med det okorrigerade orginalet.

Timour: Använder du justeringslager när du lägger på din kurva? Om inte, gör det! Då kan du kontrollera genom att helt enkelt "stänga av" lagret och trycka ctrl+y.

Om det blir för omständigt så är det bara att göra en kopia på bilden med kommandot "dublicera"

Tack för tipset men tyvärr det fungerar inte. :-( När jag justerar bilden ändras ju den i både fönstren. Det jag kan naturligtvis göra är att spara en kopia och ha både filer uppe. Men jag tänkte om det fanns ett smidigare sätt.

Hoppsan, tankevurpa från min sida!

Gör som Christoffer säger och använd justeringslager. Det är lösningen på världens alla problem! :)

Justeringslager ska/bör man använda i alla fall. Varje gång som man applicerar en kurva (utan att använda justeringslager) så degraderar man bildkvaliteten. Med justeringslager så kan man göra precis hur många ändringar som helst utan att förlora bildkvalitet, då kurvan inte appliceras på bilden förrän man slår ihop lagrena.

Walle skrev:
Timour: Använder du justeringslager när du lägger på din kurva? Om inte, gör det! Då kan du kontrollera genom att helt enkelt "stänga av" lagret och trycka ctrl+y.

Om det blir för omständigt så är det bara att göra en kopia på bilden med kommandot "dublicera"

Ja, det är därför jag skrev "med en click": för att kunna snabbt byta mellan "förre" och "efter". ;-) I detta fall blir ju två click. :)

Dublicera fungerar ju utmärkt! Inga omständiga "safe as". Tack för tipset, Christoffer!

Använder man justeringslager finns det ett annat smidigt sätt att snabbt växla mellan originalfilen och den korrigerade. Alternativklicka på ikonen som styr om bakgrundslagret är aktivt. Då kommer alla lager förutom bakgrundslagret att släckas. Klickar du en gång till växlar du tillbaka. Att alternativklicka gäller Mac men borde funka på ett liknande sätt på en PC.

Man kan även använda historiepaletten för att växla mellan före/efter.

Bilagor

• altklick.jpg
    altklick.jpg
    16.5 KB · Visningar: 233
Frizge skrev:
Använder man justeringslager finns det ett annat smidigt sätt att snabbt växla mellan originalfilen och den korrigerade. Alternativklicka på ikonen som styr om bakgrundslagret är aktivt. Då kommer alla lager förutom bakgrundslagret att släckas. Klickar du en gång till växlar du tillbaka. Att alternativklicka gäller Mac men borde funka på ett liknande sätt på en PC.

Man kan även använda historiepaletten för att växla mellan före/efter.

Jo, Daniel, men det är ju fortfarande två klick! Den ena för att komma till rätt historiesteg och det andra ctrl+y för att växla mellan korrektur- och det vanliga läget.

hmm..

eller så kan man ju jobba med händelser.. eller är jag ute och cyklar??
längst ner i händelse fönstret sitter en liten kamera.. tryck på den... då kommer det upp en liten "bild" till under den som redan sitter där i händelser.. (den bilden man öppnade)
sen är det bara växla mellan dem genom att trycka på dem... hoppas jag inte är för kass på att förklara.. eller det är jag.. men att ni förstår endå.. ;D

ANNONS