Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Korrekturfärger och korrekturinställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
Efter att ha lagt in t ex ProPrints icc profil (konvertera till profil) så vill jag se hur bilden ser ut och väljer Visa->Korrekturfärger. Bilden visas då med alldeles för mycket färg.
I Korrektursinställningar så är Bildskärms RGB förbockad. Ska jag välja Egen-> och ProPrints icc profil istället eller är det okey att skicka bilden som den ser ut?

Tacksam för hjälp!!

/Mikael

mikaelleijon.se skrev:
Ska jag välja Egen-> och ProPrints icc profil istället eller är det okey att skicka bilden som den ser ut?

Det bästa sättet att använda dessa inställningar är att innan du konverterar till profilen granska bildens utseende med hjälp av Korrekturinställningar (Proof Setup). Välj sedan Egen (Custom) och du kan välja den profil som du ska konvertera till sedan. Du kan se de förändringar i färg och kontrast som konverteringen kommer att medföra.

Genom att välja Tryckbarhetsvarning (Gamut Warning) kan du kan se om det finns färger som ligger utanför det omfång som utskriften kan hantera. Det finns en risk för att färgnyanser kommer att plattas ut och förlora sina valörskiftningar. Då kan du reducera färgintensiten i dessa färger med hjälp av Nyans/mättnad.

Gör konverteringen efter det att du gjort denna kontroll. Efteråt är det mycket svårare att hantera dessa korrigeringar.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto