Annons

Korrigera partiell solbränna

Produkter
(logga in för att koppla)

Luttoh

Aktiv medlem
Så här års kan det hända att folk blir lite ojämt röda i ansiktet vilket man kanske vill korrigera i efterhand.

Jag har provat med lagningspensel i läge färg bland annat men blev inte riktigt nöjd med resultatet och funderar nu på om jag gjort på fel sätt och om det finns något annat sätt.

ett enkelt sätt är att använda lasso med lite ludd och ändra de hudtoner som är för röda = förskuta rött i nyans/mättnad mot mer gult.Välj rött i nyans/mättnad .Dra rött lite till höger = mot gulare nyans. Samtidigt håll koll på värdena = mäta med pipetten och se värdena i den cmykprofil som är vald .En allmängiltlig bra sådan är Euroscale Coated V2.
Förskut värdena så att gult överstiger magenta .Du kan även gå in i färgbalans och markera högdager och ge lite mer gult i det område som är markerat med lasso. Se upp med att hudtonerna inte övergår mot att bli gröna vilket är lätt hänt.
Mikael

Senast ändrad:
Luttoh skrev:
Varför CMYK? Går det inte lika bra i RGB?

Du har bättre nogrannhet om du mäteroch jämför med cmyk profilen, hudtoner som domineras av rött behöver blandas upp med gult, hur mycket ser du om du jämför mot cmyk. I RGB ser du bara förhållandet i RGB.
Vid jämförelsen är det bra att ha en allmängiltlig bra cmyk profil , en sådan är exv EuroScale Coated v2, bäst är förstås att ha den cmykprofil som tryckeriet använder om bilden nu skall tryckas..
Huvudsaken är att den starka röda färgtonen som innehåller mycket magenta mildras, detta görs enklast med att se till att gult överstiger magenta.
Mikael

Luttoh skrev:
Tackar.
Man lär sig något nytt varje dag.

Tar en del av en bild. (kan inte visa hela bilden, personen ifråga skulle inte bli glad)

Jag har mätt handens hudton. Till höger kan du se värdena i CMYK. Gult överstiger magenta och hudtonen ses som normal
Mikael

PS se till att pipetten är ställd på 3x3 , 5x5 pixlar och inte punktprov.

Bilagor

• hudton.jpg
    hudton.jpg
    15.2 KB · Visningar: 317
Det är inte ovanligt att hudtoner ser ut så här.
Magenta överstiger gult, och hudtonerna ses som kräftröda och dominerar kraftigt om bilden skulle tryckas eller skrivas ut..
se värdena till höger CMYK.

Bilagor

• hudton3.jpg
    hudton3.jpg
    13.1 KB · Visningar: 291
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto