Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup med 350

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag har en CANON 350D och jag skulle vilja veta exkat hur man gör för att få kort skärpedjup.
Inte någon allmän förklaring utan exakt så jag kan gå ut och göra en bild med kort skärpedjup direkt utan att testa 150 000 gånger!

Jag vet att det är en löjlig fråga och att jag ska lära mig grundkunskaperna först så ni behöver inte hänsvisa till de bra och ingående artiklarna här på sidan för jag har läst dem massor av gånger!

Detta är säkert inte rätt forum heller men det är så många forum och inget verkade passa och eftersom det är en specifik fråga om 350 så skriver jag här!

Tack på förhand!
Anneli

Det är inte kameran det kommer an på utan objektivet. Man får alltid kortast skärpedjup på objektivets största bländare (d v s den med minst siffra). Ställ in kameran i "Av"-läget (alltså det läget där du ställer in bländaren och kameran väljer en tid), ratta in det lägsta bländartalet som går, så har du det kortaste skärpedjupet som det objektivet kan ordna.

..fota så nära objektivets närgräs som möjligt oxå, så upplever du ett kortare skärpejup.

/Per

Och ha en distans till bakgrunden, ju längre distans ju kortare skärpedjup..

Så stor blänadare, långt emellan objektet och bakgrunden...

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men den sista bilden du lagt ut på din sida "En blomma", har ju mycket kort skärpedjup.

Undrar du varför du fick så kort skärpedjup på "En blomma" så kan jag försöka mig på en kortis? :)

I fallet "En blomma", så använde du troligen största bländare (alltså 1.8) och var ganska så nära motivet (blomman). För att få med mer av blomman (högre skärpedjup) så kan du antingen:

- Blända ner (alltså öka bländartalet till kanske 5.6).

- Gå längre ifrån motivet (blomman). Då ökar också skärpedjupet, samt att du får ett annat perspektiv i motivet.

Således är du ute efter korta skärpedjup så:

- Använd stor bländare (1.8) och fotografera nära motivet. (Försök få bakgrunden långt ifrån motivet).

P.S. Det finns en knapp att trycka på kameran nära objektivet, som bländar ner till din valda bländare. Då ser du vilket skärpedjup du har genom sökaren före du tar bilden. (Utan att trycka på knappen ser du bländare 1.8)

(Ovanstående resonemang är baserad på EOS350D & 50/1.8).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto