Annons

Kritik bilbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Det viktigaste av allt om man vill få det att se proffsigt ut. FÖRSÖK INTE RÄDDA EN DÅLIG BILD MED PHOTOSHOP.

Annars tycker jag bilderna är ok. Men många skulle behöva en vad jag kallar en "ta bort hinnan-kurva"
Kalibrerad skärm och färgkorrigering med kurvor eller färgbalans höjer också bildens upplevda kvalite.

Dvs, ingen S kurva utan först en punkt som lyfter de mörka mellandagrarna lite och sedan en punkt till som lyfter högdagrarna ännu högre. Då poppar bilden lite mer.

Men då får ju inte bilden vara för ljus eller mörk först, utan lagom.. Bah.. gud vad svårt det är att förklara i text.. :)
 
En bild jag tog för en vecka sedan. Största felet jag ser med bilden är att jag inte hade något polfilter, svårt då jag inte äger ett men står högt på inköpslistan :)

 

jobo

Aktiv medlem
En bild jag tog för en vecka sedan. Största felet jag ser med bilden är att jag inte hade något polfilter, svårt då jag inte äger ett men står högt på inköpslistan :)

Även om polfilter hade varit bra ska du inte vara missnöjd med bilden. Snygg komposition och bilen är enfin färgklick i det lite gråbruna landskapet.
 

Kpl

Aktiv medlem
Första bilderna jag tog på min nya bil, i vinterskor och allt. :)
Kul, här har du tagit bilder på ett helt okonventionellt sätt. Jag är inte helt överens med beskärningen i den översta bilden eftersom den är väldigt tajt och i mina ögon lite konstigt beskuren. Jag är dock färgad eftersom jag ser massor med bildbilder dagligen. Du har uppenbarligen haft en annan tanke och det gillar jag, du har inte hamnat i ett fack där du blir påverkad av yttre omständigheter. Vare sig man vill eller inte så påverkas man av bilder m.m. i tidningar man tittar i osv.
Jag tycker du ska fortsätta på det spår du verkar vara inne på, vore kul att se fler alster framöver.
 

kerex132

Ny medlem
Tjenare,
Kan väl lägga upp mina amatörfoton. Är amatör fotograf och fick min kamera ungefär 6 månader sedan. Ni kan titta på mina bilder på http://kerex132.deviantart.com/ Kunde inte lägga upp alla bilder här så där kan ni se alla samlade och säga vad jag ska förbättra kan också tillägga att jag är 14 år och har aldrig fotad i hela mitt liv fören nu. Använder en Canon 1000d med en 18-55mm lins.

Mvh Kevin
 

Björkhult

Aktiv medlem
Tjenare,
Kan väl lägga upp mina amatörfoton. Är amatör fotograf och fick min kamera ungefär 6 månader sedan. Ni kan titta på mina bilder på http://kerex132.deviantart.com/ Kunde inte lägga upp alla bilder här så där kan ni se alla samlade och säga vad jag ska förbättra kan också tillägga att jag är 14 år och har aldrig fotad i hela mitt liv fören nu. Använder en Canon 1000d med en 18-55mm lins.

Mvh Kevin
Hej Kevin.

Först av allt:
1. Jag är ingen expert på bilfoto.
2. Jag gillar bilar och foto.

Du har hittat många intressanta bilar! Och en del bilder är ganska bra! Men en del saknar en liten del av bilen eller marken. Att fota detaljer på en bil, t.ex. ett märke, en fälg funkar bra. Men inte klippa av 20 cm fram eller bak... Du kanske behöver ännu mer vidvinkel? Har du provat att köra ända nere på 18 mm? Och gå riktigt nära? Ställ dig ca 1 meter snett bakom/framför bilen (akta trafiken!), rikta kameran mot den närmaste lampan, kolla så du får med hela bilen utan att klippa bort nåt. Flytta kameran in-ut, upp-ner, vrid höger-vänster, tills du hittar den där linjen i sidan på bilen så bilden känns nästan 3-dimensionell.

Mvh Pär
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Tjenare,
Kan väl lägga upp mina amatörfoton. Är amatör fotograf och fick min kamera ungefär 6 månader sedan. Ni kan titta på mina bilder på http://kerex132.deviantart.com/ Kunde inte lägga upp alla bilder här så där kan ni se alla samlade och säga vad jag ska förbättra kan också tillägga att jag är 14 år och har aldrig fotad i hela mitt liv fören nu. Använder en Canon 1000d med en 18-55mm lins.

Mvh Kevin
Som Pär skrev i sitt inlägg gå ner mer mot marken när du tar halva bilar och försök och inte få med så mycket av omgivningen då det gärna vill dra ögonen åt sig vilket nu i många fall är lättare sagt än gjort
men kolla in dessa två av mina blogg inlägg så får du en hinnt på vad vi menar
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/bara-bilder-norrtalje.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/bil-traff-i-norrtalje-ett-lampligt.htm
 

Björkhult

Aktiv medlem
Som Pär skrev i sitt inlägg gå ner mer mot marken när du tar halva bilar och försök och inte få med så mycket av omgivningen då det gärna vill dra ögonen åt sig vilket nu i många fall är lättare sagt än gjort
men kolla in dessa två av mina blogg inlägg så får du en hinnt på vad vi menar
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/bara-bilder-norrtalje.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/bil-traff-i-norrtalje-ett-lampligt.htm
2 bilder säger mer än 100 ord! :)

Snygga bilder (och bilar)!

Mvh Pär
 

Janne Suhr

Medlem
Snygg bild, det är en läcker teknik det där att måla med ljus.

Det enda jag skulle vilja justera är bilens bakljus som är lite för vita, finns det inte lite färg att trolla fram i dom?


Janne
 

Sebjee

Aktiv medlem
Snygg bild, det är en läcker teknik det där att måla med ljus.

Det enda jag skulle vilja justera är bilens bakljus som är lite för vita, finns det inte lite färg att trolla fram i dom?


Janne
Kul att du gillar den Janne! Jag är relativt nöjd med resultatet själv.

Det har jag inte tänkt på ens, ska se om jag kan få fram lite struktur i dom. Bakljusplasten är helt vita på 9-3:an så färg tror jag kan bli svårt att få fram :)

En sak som är synd med bilden är att jag har vinterfälgar på, 17" original är snyggare :)
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Riktigt snygg bild.

Vad kan man använda för att "måla" sina bilder med? Tänker på rätt färgtemp osv?
Kanske nån LED ficklampa eller nått.... ??
 

Christenss0n

Ny medlem
Tog lite bilder på Vallåkraträffen, vill gärna höra lite kritik :)





Lite konstiga bilder kanske men gillar de sättet att fota :)

Mvh/ Danne, första inlägget med :)
 

AlfEvert

Avslutat medlemskap
Mina bilbilder

Har sedan ett halvt dussin år roat mig med att fotografera bland annat veteranbilar. Tidigare tog jag enstaka, två eller tre bilder på varje bil men har nu fått så många olika bilder att jag nu väljer ut enstaka bilar och tar en hel serie. Det kan bli en 20 bilder på en enda bil.

Ni får gärna gå på min hemsida/blogg där de senaste bilarna finns som bildspel antingen egna eller på youtube. Här är länken Vill gärna veta vad Ni tycker om mitt sätt att presentera bilarna?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du visa ägaren vad du gjort i mobilen och föreslå att du vill göra ngt liknande med just hans bil men på en vackrare plats. Jag tror att ägaren skulle svara ja direkt. O dessutom direkt fråga efter en tid o en plats ni skall mötas.
Bakgrunderna är väl röriga.
 

AlfEvert

Avslutat medlemskap
Kontakt ägaren?

Du var snabb på att svara, tack för responsen.

Jodå det finns ägare som kontaktat mig och jag gjort andra bilder på bilen. Men då har jag jobbat och bytt bland annat bakgrund i Photoshop.

Men alla bilder utom då bilen funnits på bilutställningar eller liknande är fotograferade i sin naturliga miljö och skall väl kanske ha den kvar. Och då jag beskär bilden rejält så finns det inte mycket bakgrund kvar.

Jag vet ju inte hur mycket Du kollat men här är några Youtubepresentationer som jag själv är förtjust i. Börja med den här och fortsätt med denna samt
slutligen denna . De presentationerna är jag nog mest nöjd med men skall i framtiden ge dem ännu lite mer upplösning. Och troligen kommer jag även lägga in en liten filmsnutt. Kanske göra med dem som med min bloggpresentation av humlor som här?

Tacksam för alla kommentarer, alltid roligt att veta vad andra tycker. Det kan ju, om inte annat, ge en tips hur man kan ta en bild nästa gång. Hade kanske önskat att man var lite yngre och kunna lägga sig ner på backen för att ta en bild. Men tyvärr min 74-åriga kropp fixar inte det. Men oftast fixar jag ändå att sitta på huk och ta en bild!
 
ANNONS