Jag tror inte på idén om krav på minimum si och så många ord i en kommentar, det blir bara krystat. Jag tror inte heller på att man måste lämna x antal kommentarer för att själv kunna ladda upp en bild, med risk för en massa summariska nonsenskommentarer. Jag tror inte heller att några krav ska ställas på fotografen om att denne måste skriva vad som förväntas i form av kritik, det är ju hos betraktaren bilden ligger!
Det jag däremot tror på är ett aktivt medlemskap där man ger åtminstone så mycket som man får, annars är fs kört. Jag tror också att bilden ligger i betraktarens ögon och att denne därmed ska ha rätt att tycka vadsomhelst om bilden. Jag tror också på att även korta kommentarer (typ 'Jättebra!') fyller en viktig funktion.
Alltså, ta bort kravet på minst x antal bokstäver i kommentarfältet och öppna upp för mer spontana kommentarer. Fs:s rekommendation om att fokusera på konstruktiv kritik gör många osäkra och talträngda. Konstruktiv kritik är förvisso bra men detta ska vägas mot att man kanske inte får någon kommentar alls och då skulle i alla fall jag föredra ett enkelt "Jättebra!". Om inte annat som en bekräftelse på att bilden gillas.
Det är ju bara att inse, medlemmarna klagar sällan på att de får för lite konstruktiv kritik utan på att de inte får några kommentarer alls. Det krävs alltså en attitydförändring på fs, som i större utsträckning uppmuntrar till spontanitet. Det är min personliga uppfattning.
U