Annons

Lägga samman flera bilder för att få fler pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där ser man..jag var helt övertygad om att det inte fanns. Kul att ha fel för en gångs skull ;)

Dock så blir det ju inga superupplösta bilder med PhotoAcute...vore klart nice att kunna ta 10 bilder med en 6-megapixelkamera, och få ut en skarp 60-megapixelfil :)

Intressant!
Kul att det fanns lite information i det här ämnet, änne roligare att några faktiskt lyckades förstå vad jag menade :)
Brukar ha lite svårt att få över mina funderingar till ord :)

Walle skrev:
Där ser man..jag var helt övertygad om att det inte fanns. Kul att ha fel för en gångs skull ;)

Dock så blir det ju inga superupplösta bilder med PhotoAcute...vore klart nice att kunna ta 10 bilder med en 6-megapixelkamera, och få ut en skarp 60-megapixelfil :)
Hur stora blir bilderna från photo acute??

Tekniken som sådan finns och används.
Min filmscanner använder två olika tekniker varav en är identisk med vad du beskriver dig vilja göra.

På ett negativ, eller positiv. Scannar den upp till 16 gånger på samma ruta, för att minimera bruset i bilden.
Scannerprogramvaran som har stöd för det det heter SilverFast.

Den andra tekniken den använder är att på två inscannade bilder variera exponeringen för att interpolera fram fler detaljer i bl.a skuggpartier.

Nu handlar det här om färdiga digitala filer om jag förstod det rätt. Möjligt att Kameraverisonen av SilverFast också har denna funktion. Har inte kollat detta. Men tekniken som sådan finns och används.

Danska Imacon som nu mer ägs av Hasselblad jobbar med samma teknik 1-shot 4 eller 16-exponeringar som läggs ihop till en skarp bild.

Det har inget med HDRI att göra...

/ urban

ANNONS
Götaplatsens Foto