Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Längst skärpedjup vid makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
macro

intressant diskussion och bra påpekanden

Kan man säga att det två saker som skulle motivera ett köpa av mackro skulle vara bländare 32 och egenskapen att det går att focusera på längre avstånd?

Kan man säga att det två saker som skulle motivera ett köpa av mackro skulle vara bländare 32 och egenskapen att det går att focusera på längre avstånd?

En annan detalj är att ett äkta makro-objektiv ofta har bättre känsla i fokusringen när man ska fokusera nära.

Fokus-ringen på ett vanligt objektiv brukar vara svår att hantera, när man är i extremläget. Ett stalltips brukar vara att ställa in skärpan så nära kameran som möjligt och använda zoom-ringen att fokusera (!) med.

Att köpa ett macroobjektiv för att kunna använda blädnare 32 är inte så bra. De flesta macron förlorar snabbt i skärpa från f16.

/FW

bäst att du faktiskt testar f32 innan du köper ett objektiv på de grunderna... diffraktionen drar iväg ganska ordentligt och orsakar oskärpa i bilden

En annan detalj är att ett äkta makro-objektiv ofta har bättre känsla i fokusringen när man ska fokusera nära.

Fokus-ringen på ett vanligt objektiv brukar vara svår att hantera, när man är i extremläget. Ett stalltips brukar vara att ställa in skärpan så nära kameran som möjligt och använda zoom-ringen att fokusera (!) med.

Var hittar jag zoomringen på macro objektivet?
Mig veterligen finns det inga macro objektiv med zoom.

Micke.

Visst är det så Emil och Reine...klumpigt uttryckt av mig.

Att bakgrunden verkar skarpare är endast för att man får med mer av den pga bildvinkeln, man får mindre oskärpesirklar på sensorn/filmen endast för att man har förminskat bakgrundens avbildningskala sas.
Vill man ha fram en given detalj som är fix i sin storlek i förhållande till huvudmotivet som ligger på ett givet avstånd bortom skärpeplanet är det verkningslöst att växla brännvidd.
Man kan dock ställa dit ett större likadant föremål (tex en tavla med information eller annat) som då tar upp samma plats i bilden som en mindre skulle gjort och på så sätt ge ILLUSIONEN av ett ökat skärpedjup.

(och ja, det är taffligt av mig att använda versaler men jag är för okunnig för att kunna stryka under och liknande här på fotosidan)

Var hittar jag zoomringen på macro objektivet?
Mig veterligen finns det inga macro objektiv med zoom.

Självklart inte!

Jag kanske inte var tydlig nog; det jag försökte säga att ett macro-objektiv har bättre fokus-möjligheter än ett vanligt, där man ofta måste ta till trick som att fokusera med zoom-ringen.

Kul att se så många inlägg i denna högst intressanta fråga.
För att sumera frågan så kommer jag själv fram till att jag kanske inte behöver att införskaffa mig ett macro för det ger mig bara f 32 som kanske ger hög diffraktionens?
Jag kommer istället backa något steg med objektiv 50mm eller 100mm med mellanring?
Förslaget angående tiltobjektiv är inte alls dum något dyr lösning bara.

Kom gärna med åsikter angående min tanke =)

En del Macro objektiv har även f/45. Sigmas 50 och 105 macro har det. Diffraktionen är heller inte något att oroa sig för mycket över, speciellt inte med tanke på flera av de alternativen som finns i denna tråd

Kul att se så många inlägg i denna högst intressanta fråga.
För att sumera frågan så kommer jag själv fram till att jag kanske inte behöver att införskaffa mig ett macro för det ger mig bara f 32 som kanske ger hög diffraktionens?
Jag kommer istället backa något steg med objektiv 50mm eller 100mm med mellanring?
Förslaget angående tiltobjektiv är inte alls dum något dyr lösning bara.

Kom gärna med åsikter angående min tanke =)

Tilt/shift har jag provat, skärpedjupet lockade. Men jag gav upp efter några försök, det blev mer meckande än fotograferande.
Men om du vill prova behöver det inte bli så dyrt om du köper en beg. tilt/shift bälg.

Micke.

Ett sätt att komma runt det korta skärpedjupet vid macrofotografering är att ta flera bilder med fokus på olika avstånd och sedan slå ihop dem. Om inte mjukvaran i kamerorna var så förbaskat primitiv skulle detta vara lätt att göra per automatik. De enda digitalkameror med opensource-firmvare (som jag känner till) har redan delvis sådan funktionalitet. (CHDK).

Undrar ifall det någon som har någon erfarenhet av vilket objektiv som har möjlighet att ge längst skärpedjup vid macrofotografering?
Ex har ett canon 100mm macro möjlighet att ge längre skärpedjup än 50mm normal med mellanring 12mm. Avbildningsföremålet ska vara ta upp lika stor yta av bilden i det båda ex. Någon som har någon aning?

Ett billigare alternativ än Tilt/Shift-objektiv, aningen dyrare än gratisprogrammen, är en av de nya funktionerna i Photoshop CS4 som heter rätt och slätt utökat skärpedjup. Här har du en förklarande filmsnutt. Några av dom andra alternativen som diskuterats tidigare i tråden är kanske inte optimala för just makro-fotografering...

ANNONS