Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lätta/små allroundobjektiv som är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Jag har haft lite ångest vad gäller köpa ett "allround-zoomobjektiv" till min Canon 40D då jag upplever många som stora och tunga. Tex. Canon 24-75/2.8 och 24-105/4L, 17-55/2.8 IS...

Jag letar efter ett bra och "lätt/smidigt" objektiv.

Har testat Canon 24mm/2.8 och Canon 50mm/1.8 de är små och lätta. Även Sigmas 18-55/2.8 ska vara hyfsat smidigt. Hade också Canon 17-40 4L ett tag som var smidigt och hade internfokusering (inget som kom ut eller roterade i framkant), det var dock lite för litet omfång med 17-40mm tyckte jag.

Nu använder jag mest Tamron 28-75/2.8 och det är på gränsen till för tungt tycker jag...

Kanske är det så att ett objektiv ska vara tungt och osmidigt för att prestera bra? /Magnus

Jag skulle föredra lätta och ljussvaga zoomar kombinerat med ljusstarka fasta objektiv. Är det ljust vid tillfället och man inte behöver kort skärpedjup så kan man ta zoomen och lämna tegelstenarna hemma, medan man vid andra tillfällen kan utmana sig lite genom att bara ta ett eller flera fasta gluggar med sig:)
Just nu har jag ingen normalzoom och saknar faktiskt ingen, men skulle jag köpa en för en 40D så skulle jag helt fimpa alla f/2,8-varianter. Utom möjligen 17-55 och ha det som enda objektiv i det spannet.

Hur mycket deg har du tänkt lägga, och vad har du i dagsläget? Om du ens funderat på FF-normalzoomarna (+10kkr) så borde ju budget räcka till detta, exempelvis:

18-55 IS (ska tydligen vara skarp och bra numera)
Sigma 30/1,4
50/1.8
85/1,8

Sümma: ca 10300:-
Sigman kan man ersätta med ett EF 28/1,8 för en tusenlapp extra om man inte litar på Sigma. 85:an kan vara vettigt att byta mot en 100/2,8 makro också, beroende på behov.

Jag har haft tankarna på denna uppsättning framöver:

Canon 40D
Canon 24mm/2.8
Canon 50mm/1.8 MKI med metallfattning
Canon 85mm/1.8
Canon 70-200mm 4L
Canon 10-22mm
Tamron 28-75mm/2.8
Tamron 90mm/2.8 Macro
+ Ev. Sigmas Fisheye 10mm/2.8

Alla dessa är hyfsat "lätta"

Vad jag saknar på listan är möjligen ett objektiv med IS, kanske ska byta ut Tamron 28-75mm från listan och ersätta det med Canon 17-55/2.8 IS, lägga till en Canon 1.4x converter också.

Sigma 30/1.4 är det lätt?

Det som är problemet med listan är att det finns ingen zoom mellan typ 17-100 som är lätt och har bra kvalité, möjligen Sigma 18-125mm kan vara något?

Magnuz skrev:
Sigma 30/1.4 är det lätt?
Nej, det är en klumpeduns som du inte bör välja om du inte behöver ljusstyrkan.

Det som är problemet med listan är att det finns ingen zoom mellan typ 17-100 som är lätt och har bra kvalité, möjligen Sigma 18-125mm kan vara något?
Den är säkert rätt bra, ser det ut som om man läser lite tester. Det beror väl på vad du ska fotografera och vilka krav du har.
Vad jag reagerar på är din kombination i listan med en ganska ljusstark zoom och ljusstarka fasta objektiv. Sen känns kanske 24:an lite malplacerad om den ändå inte är ljusstarkare än f/2,8.

Kanske du kan sortera bort en del fasta objektiv? De tillfällen då man behöver hög ljusstyrka brukar gå att renodla en del. Om du tar porträtt med kort skärpedjup, kommer du då att behöva både 50/1,8 och 85/1,8? Och behöver du 24:an om du har två zoomar som snuddar vid den från varsitt håll?

Tillägg: Jag tror att det där med att försöka fylla ut precis alla brännvidder är rätt onödigt. Fundera på vilka du använder mest och lägg merparten av pengarna på objektiv som täcker detta istället.

Canon 24mm/2.8 är Extremt lätt och smidigt och motsvarar 38mm på en 40D, 270g endast!

Läste om 24mm/2.8 Här:
http://www.photozone.de/Reviews/Canon EOS Lens Tests/153-canon-ef-24mm-f28-test-report--review

With a weight of just 270g and a size of 67x49mm it is extremely compact and light-weight.

Released back in 1988 the Canon EF 24mm f/2.8 is one of the oldest Canon EF lenses but it is still part of the current line-up. On APS-C DSLRs such as the EOS 350D/Digital RebelXT (as usual used for testing) the moderate ultra wide-angle lens is transformed into a moderate wide-angle equivalent to about 38mm.
----------------------------------

Jag har ju Tamron 28-75mm/2.8 idag som jag använder flitigt...

Canon EF 28/1.8 USM är ganska litet, ljusstarkt, och helt OK optiskt. Det blir ett ganska bra normalobjektiv på en EOS 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto