Annons

Ladda ner PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag vet.. En väldigt provocerande rubrik för många. Jag har funderat mycket på saken, speciellt i dessa tider när nedladdning är en stor del av mediebruset.

Jag tänker, när en programvara som nästan har ensamrätt på oss fotografer är så dyr att nästan bara proffsen har råd att använda den. Kan det då bli så att många av oss andra känner oss "tvingade" att också saffa oss ett exemplar, på olaglig(?) väg? Kan det också bli så att Adobe får kunder man aldrig skulle haft annars genom att folk laddar ner deras program och fastnar?

Jag är nämligen en av dom. Jag kom över en version för några år sedan som "någon" hade laddat ner olagligt(?). Jag fastnade för produkten och köpte en egen version för några veckor sedan. Jag är helt säker på att jag hade fixat en billigare lösning i annat fall, om jag inte hade haft möjligheten att testa "the real thing"

Skulle vara kul att höra er inställning, utan krav på någon typ av erkännande:)

Varför inte ladda ner en 30-dagars testversion av Photoshop CS4 från Adobe? Då kan du testa och kolla om det är något som passar och dessutom ha ett rent samvete.

Jag har rent samvete nu också:) Har ju köpt en svindyr produkt av Adobe.. Min tanke är som jag skeva att jag aldrig hade köpt den om jag inte tidigare hade fått möjlighet att "prova" en olaglig version under några månader, det är ju först när man får lite flyt på grejerna som man fastnar..

Jag vet.. En väldigt provocerande rubrik för många. Jag har funderat mycket på saken, speciellt i dessa tider när nedladdning är en stor del av mediebruset.

Jag tänker, när en programvara som nästan har ensamrätt på oss fotografer är så dyr att nästan bara proffsen har råd att använda den.

En samvetsfråga så klart. Nu är det ju inte fotografer som är den största gruppen av Photoshopanvändare. Pre-press företag, reklambyråer och tryckerier är nog fortfarande de grupper som Adobe får sin största inkomst ifrån. Det finns såklart småfirmor inom dessa grupper som laddar ner sina program på olaglig väg också...

När man läser inlägg från "Stina, 14 år" som är irriterad på att Photoshop inte funkar som hon vill blir man lite misstänksam, minst sagt :)

Jag har rent samvete nu också:) Har ju köpt en svindyr produkt av Adobe.. Min tanke är som jag skeva att jag aldrig hade köpt den om jag inte tidigare hade fått möjlighet att "prova" en olaglig version under några månader, det är ju först när man får lite flyt på grejerna som man fastnar..

Jag skrev ett inlägg för någon dag sedan om just PS eller egentligen CS3 mot CS4. Jag undrar också hur många som verkligen köper sin program eller som laddar hem.
Jag har den största CS3 versionen som finns hemma. Det man är rädd för är att någon planterat in spion progam och annat utan att man märker det. Adobe och andra ska naturligtvis få ta betalt och sälja sin produkter, men en privat person har ju knappast råd med PS4 för många tusen lappar. Gimp för Windows är ett gratis alternativ som fungerar bra. Jag kör dock ett lagligt windows Vista hemma med en köpt licens. Så helt olaglig är jag inte. Jag är för att ladda ner, men endast för privat bruk.

Priset är för dyrt på photoshop i motsvarighet till vad det ger mig. Om man bara beskär och fixar lite kurvor finns det inget som helst motiv till att köpa programmet (se amatörfotografer). Så använd gratisprogram eller om ni är modiga, ladda ner en crackad version.

Alla piratkopior är kända hos Adobe. Alla kopior registrerar sig vid användning.
Kan du surfa på din dator så känner Adobe till vilken PS du använder.
Det är alltså inte så att du kommer undan. Adobe tillåter dig att komma undan medvetet, det är inte samma sak.

Adobe har garanterat järnkoll på hur många piratkopior som växlas mot en ärlig över tid.

Det är, vad jag vet, extremt ovanligt att mjukvaruföretag ger sig på privatpersoners piratkopiering, det är inte värt besväret.

Det innebär ju inte att man ska använda piratkopior för det, man kan rätt enkelt skaffa en "billig" studentversion.
Skriv in dig på en kurs vilken som helst på universitet och du köper PS för ca 2000:- inga prestationskrav alls...

Alla piratkopior är kända hos Adobe. Alla kopior registrerar sig vid användning.
Det är alltså inte så att du kommer undan. Adobe tillåter dig att komma undan medvetet, det är inte samma sak.

Adobe har garanterat järnkoll på hur många piratkopior som växlas mot en ärlig över tid.

Det är, vad jag vet, extremt ovanligt att mjukvaruföretag ger sig på privatpersoners piratkopiering, det är inte värt besväret.

Det innebär ju inte att man ska använda piratkopior för det, man kan rätt enkelt skaffa en "billig" studentversion.
Skriv in dig på en kurs vilken som helst på universitet och du köper PS för ca 2000:- inga prestationskrav alls...

Eller så kan de göra som Microsoft och kolla att allt är Genuint... Får se hur länge de kan hålla på att ta belalt för Office och operativ. De finns ju faktiskt andra lösningar... Alla kommer ju inte heller undan med stundent pris. Tyvärr. En lösning vore om ex CS2 blev gratis i och med att den är utgången. Att Adobe tillhandahöll det för nedladdning med kriteriet att man registrerar sig. Då kan man minska olagliga nedladdningar lite. Fast ingen vill väl ha en gammal version....

Synd att man inte som icke-student kunna få köpa det till samma pris som en student om man inte tänker använda det i kommersiellt syfte. Förstår att Adobe vill locka studenter till att använda deras programvara för att de ska bli vana att använda program från Adobe och därmed vilja ha det i arbetslivet, men ändå.

/Gunnar

Jag kan väl ta på mig rollen att provocera "åt andra hållet" då :)

Det följer med programvara med nästan alla kameror, plus att du kan använda open source och freeware typ Gimp, och dom täcker säkert 99% av all bildredigering som en hobbyfotograf behöver. En av dom stora skillnaderna mellan "light-versionen" av Photoshop och CS3/4 är möjligheten att automatisera vilket underlättar behandling av stora mängder bilder, man kan väl diskutera om det är nödvändigt för hobbyisten. Som jag ser det så finns det ingen egentlig anledning att köra en olaglig version av Photoshop när du kan göra allt gratis i andra programvaror - ingen anledning annat än att man vill använda fullversionen men inte vill betala för den, vill säga.

Tycker det är rätt ofta man ser inlägg som låter i stil med "hjälp med nytt objektiv, max 1500-2500, begränsad budget" sen kollar man personernas profiler så ser man att de använder Photoshop CS4 och ibland även Elements 7.0, rimmar lite dåligt i mina öron på en begränsad budget? För nog är det väl så att den kopian är "lånad" från nätet, men måste man isf lägga till det i sin profil?

Naturligtvis har Adobe stenkoll, och de vill antagligen att de som inte riktigt har råd ska ladda ner det.
Det ger gratis-reklam, tar kunder från konkurrenterna, och kanske kommer personen att köpa en licens i framtiden (alternativt tvinga chefen att välja Adobe till arbetsdatorn).

Alternativet är att man väljer någon annan programvara, och det är mindre bra för Adobe.

Det finns säkert en anledning till att det är så lätt att skaffa en olaglig kopia. Det går ju faktiskt att göra det riktigt riktigt krångligt.

Det där får du berätta mer om.. Vad är det för kurs man ska skriva in sig på?

Vilken kurs som helst på universitet ger dig "student-status" och möjlighet att köpa PS till studentpris. Kolla på något universitets kurslista, du behöver inte ens slutföra kursen.

(Jag har då inte sett några begränsningar i Adobes student-licenser)

Sedan kan man ju göra två flugor på smällen och läsa en kurs i bildbehandling så får man ju nytta av kursen oxo.

Digital Bildbehandling på distans:
http://www2.hj.se/hlk/studera/visa.asp?pid=LDBA17

Priserna på intressanta studentversioner hos DustinHome:
ADOBE PHOTOSHOP EXT CS4 WIN ENG DVD#STUDENT 2320:-
ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM 2 WIN/MAC ENG CD#STUDENT 1320:-

Vilken kurs som helst på universitet ger dig "student-status" och möjlighet att köpa PS till studentpris. Kolla på något universitets kurslista, du behöver inte ens slutföra kursen.

(Jag har då inte sett några begränsningar i Adobes student-licenser)

Sedan kan man ju göra två flugor på smällen och läsa en kurs i bildbehandling så får man ju nytta av kursen oxo.

Digital Bildbehandling på distans:
http://www2.hj.se/hlk/studera/visa.asp?pid=LDBA17

Priserna på intressanta studentversioner hos DustinHome:
ADOBE PHOTOSHOP EXT CS4 WIN ENG DVD#STUDENT 2320:-
ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM 2 WIN/MAC ENG CD#STUDENT 1320:-

Personligen tycker jag det är precis lika oärligt att ladda ner som att registrera sig som student enbart för att få ett bättre pris.
Bara för att det är mindre olagligt är det ju inte mer rätt.

Personligen tycker jag det är precis lika oärligt att ladda ner som att registrera sig som student enbart för att få ett bättre pris.
Bara för att det är mindre olagligt är det ju inte mer rätt.

Mindre olagligt, det är helt lagligt! Det gör det betydligt bättre i min värld, sedan kan det ju fortfarande vara oetiskt, fult beroende på hur man genomför det.

Det finns ju nivåer av helvete här, där det fulaste är att registrera sig på en kurs utan någon som helst tanke på att med på undervisningen. I andra änden av spektrat är en doktorsexamen, vilket är jävligt mycket jobb för att få PS billigt ;-)

Allvarligt, det finns hundratals kurser att läsa.
Det går ju att läsa, delta utan att känna pressen på prestation & tentor. Läs för att vidga sinnet inget annat och få en students rabatter på köpet. Då är det inte ens fult längre tycker jag, men allas samvete är olika stort.

Nja, det är nog inte helt sant. De flesta som kör något piratprogram låter inte programmet gå ut på nätet (om det inte är absolut nödvändigt), man sätter stop i brandväggen.

Och detta för att man är misstänksam mot piratprogrammet, det kan ju innehålla diverse inkörsportar från skumma typer. Alltså låter man inte programmet gå ut. Inte heller vill man att programmet kontakter sin tillverkare, de kan ju välja att stoppa det, eventuellt genom att programmet vill ladda ner en "uppdatering", även om det är ovanligt.

Har jag hört alltså...

Det är helt klart ett attraktivt erbjudande. Jag är dock dålig på engelska och vill gärna ha en sveska version, blir så jobbigt med alla öevrsättnignar som måste göras annars..

Jag pluggar heltid redan nu så det är inget bekymmer:)

ANNONS
Götaplatsens Foto