Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Skulle behöva lite tips på hur man bör lagra sina bilder. Kände mig otroligt duktig då jag införskaffade en extern hårddisk som komplement till bärbara datorn. Problemet är bara att jag, då bärbara datorns minne tagit slut och den externa hårddisken alltid är inkopplad, har börjat spara ner allt till den externa ist. Dvs utan back-up nån annanstans. Och nu har jag precis börjat fundera ö mitt beteende och kommit fram till att det kanske ändå inte är sådär jättesmart...!

Så. Hur sparar ni andra era bilder?! Och hur många back-upplaner har ni? Vore ju lite tråkigt att plötsligt sitta där med tusentals för evigt raderade bilder...:)

MVH/ M

Ett sätt är att köpa en till extern hårddisk och spara ner allt på den med jämna mellanrum.
Vill man göra det ännu bättre finns det hårddiskar (eller rättare sagt enheter med stöd för flera hårddiskar) som skriver samma data till flera hårddiskar samtidigt, kallat RAID 1. Detta betyder att du t.ex. har 2 hårddiskar i ett kabinett och när du sparar data till den så sparas det en exakt kopia på båda diskarna samtidigt. Skulle en hårddisk gå sönder så stoppar du bara in en ny och all data kopieras automatiskt till denna.

Exempel på produkter:

http://www.dustinhome.se/pd_5010333158.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010374884.aspx

Och då är det ju läge att påpeka att RAID inte är backup.

Med RAID så synkas samma data omedelbart mellan två diskar. Tar du av misstag bort en fil från ena disken så tas den automatiskt bort på den andra också. RAID skyddar dig alltså mot diskkrasch på så sätt att det data du hade precis innan kraschen finns kvar. Om du däremot själv (eller ett program) tar bort data, skriver över, gör en fil korrup eller nåt annat, ja då är datat lika felaktigt på den andra disken.

Backup ska vara nåt som man kan gå tillbaka till för att återskapa data. Spelar ingen roll om det är 1 sekund efter att man råkat ta bort en fil, eller ett år efter. Filen ska gå att återskapa.

Min röst är också att skaffa en till extern disk och att då och då synka den med din primära disk. När backupen är gjord så ställer du undan den disken, helst på en helt annan fysisk plats än hemma, t.ex. på jobbet eller liknande. Då har du skydd mot brand och inbrott. Detta blir då heller egentligen inte en äkta backup, utan en periodoskt synkad kopia, men det är ju inget som hindrar att du skaffar flera diskar och lagrar dem. Det är en pengafråga.

Själv har jag en extern disk som huvuddisk hemma. Sen har jag två externa backupdiskar. En lagras hemma, en lagras på jobbet. Och så snurrar jag runt bland dessa tre med ojämna intervall. Försöker ta backup en gång per månad.

En hårddisk är ingen hårddisk. För att bilderna ska stanna kvar behöver man minst två hårddiskar med samma bild. När den ena hårddisken går sönder kopierar man över bilderna på en ny hårddisk.

Hej och STORT TACK till alla!

En gång är ingen gång och en hårddisk är ingen hårddisk;) Jag tror att jag lyder era råd och tar mig en tur till stan redan imorgon, för att uttöka mitt hårddisklager... Man vill ju kunna sova tryggt!!!

By the way...ingen som kör på cd oxå?!

MVH/ M

Jag har två hårddiskar, där en är master och en är slave, sedan sköter ett program så att slaven alltid är en exakt kopia av master-disken. Programmet heter Goodsync och kostade inte många kronor, men det gör ett klockrent jobb! Nu kollar det igenom ev förändringar var åttonde timme, vilket kanske är hysteriskt ofta, i synnerhet jämfört med hur ofta man tar backup manuellt, men det känns tryggt iaf. Dessutom hinner man reagera om man av misstag råkar ta bort en bild från master-disken, som jag alltid jobbar mot, då finns den kvar på slaven, förutsatt att den har hunnit bli överspeglad vill säga. Med jämna mellanrum kopierar jag över allt till en extern disk som jag har på jobbet. Skulle min lägenhet OCH jobbet slås ut samtidigt så må det vara hänt...

Anledningen till att jag inte valde raid är att jag vill vara helt hårdvaruoberoende. Nu kan jag byta kontroller när jag vill, det är ju bara vanlig SATA, och rasar en disk kan jag köpa en ny i vilken storlek jag vill. Jag slipper dessutom riskera korrupt raid, vilket ju tyvärr händer ibland. Visst får jag en prestandaökning med raid 1, men det är inget jag behöver i alla fall.

Hej och STORT TACK till alla!

En gång är ingen gång och en hårddisk är ingen hårddisk;) Jag tror att jag lyder era råd och tar mig en tur till stan redan imorgon, för att uttöka mitt hårddisklager... Man vill ju kunna sova tryggt!!!

By the way...ingen som kör på cd oxå?!

MVH/ M

CD (eller DVD för den delen) rymmer inte mycket idag. Dessutom är de jämförelsevis långsamma. 1 GB hårddisk får man för under tusenlappen.

Dessutom, för min egen del är det inte bara bilder jag tar backup på. Jag tar backup på hela disken. Då får jag med bilder, filmer, dokument... allt.

Den interna C: använder jag bara till Windows och program. Detta tar jag ingen backup på, men det kan återskapas på andra sätt (datorn har egen recovery, programmen har jag på CD eller laddas ner nya från nätet). Allt som jag skapar lagrar jag istället på den externa D:. Och då är det busenkelt att hålla en extern E: i synk mot D:. Inget bekymmer med att fundera över vilka mappar som eventuellt ska exkluderas vid en backup. Bara att synka så att E. blir en komplett kopia av D:. Klart.

ANNONS
Götaplatsens Foto