Annons

Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är svårt att slå en MBA M4 i pris, så min rekommendation är för dig att fortsätta med Mac och välja den.

Har du dock behov av en Windowsdator som liknar den i kvalitet, prestanda och batteritid så skulle jag föreslå en Surface Laptop. Ca 1000-2000 kr dyrare, men ändå den som är närmast en MBA i upplevelse.

För mig som var ute efter en windowsdator så tittade jag en hel del på Spapdragon processorn, visst bra jämfört med andra processor med integrerad grafik men jag fick aldrig fram något bevis att den skulle vara bättre än en dator med dedikerad grafik typ RTX4060 eller bättre, det mesta pekade faktiskt att den skulle vara sämre. Då min gamla i7 dator med integrerad grafik enbart hade en flaskhals och det var LR DeNoise där det tog 10min med datorn när jag kunde se att andra med RTX kort var nere på 3 sekunder. Så jag vågade aldrig chansa. Men någon som har en Snapdragon får gärna rapportera hur snabbt en LR DeNoise går

Input till det som skrevs ovan och Peter svarat. Enligt mitt program se bild

Bilagor

• Screenshot_20250823-143910~2.png
    Screenshot_20250823-143910~2.png
    172.8 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Input till det som skrevs ovan och Peter svarat. Enligt mitt virusprogram se bild
Kan inte riktigt tolka det sista stycket med GPU. Att i7 skulle vara 50% snabbare, det kan inte vara med integrerad grafik? för om både skulle ha det så tror jag nog att Snapdragon skulle vinna.

Nä precis det är med grafikkort och som i detta exempel är med processor i 7 och jämfördes med snapdragon

Min mobil strulade till det med , nu rättat till program

Nu vet jag inte hur länge brusreducering tar i Lightroom, eftersom jag använder den inte, eftersom den skapar en ny fil i Lightroom mappen. Jag skickar alltid bilder efter grundredigering i Lightroom till Photoshop och där använder jag Topaz, och i Topaz går det snabbt. Sen när jag är klar i Photoshop så sparar jag bilden. Men skickar aldrig tillbaks till Lightroom, där vill jag bara ha min råbilder.0

Fråga från okunnig, är det en toppgaiming Laptop man skall söka för bästa fotoredigering.

De kan ha prestandan men kan komma i en storlek, vikt och strömkonsumption som kanske inte är vad man som fotograf vill vara villig att kämpa med.

Ska den bara stå hemma så finns det kanske bättre förutsättningar för att en sådan funkar.

För mig som var ute efter en windowsdator så tittade jag en hel del på Spapdragon processorn, visst bra jämfört med andra processor med integrerad grafik men jag fick aldrig fram något bevis att den skulle vara bättre än en dator med dedikerad grafik typ RTX4060 eller bättre, det mesta pekade faktiskt att den skulle vara sämre. Då min gamla i7 dator med integrerad grafik enbart hade en flaskhals och det var LR DeNoise där det tog 10min med datorn när jag kunde se att andra med RTX kort var nere på 3 sekunder. Så jag vågade aldrig chansa. Men någon som har en Snapdragon får gärna rapportera hur snabbt en LR DeNoise går

Vill man ha max grafik/GPU-prestanda så är det varken Apple M eller Snapdragon som är rätt val. Då är det en dator med diskret grafikkort som gäller.

För GPU/AI-intensiva laster så har jag en liten kompakt stationär med AMD Ryzen 9 9950X3D 4.3GHz (16 kärnor, 32 trådar), NVIDIA GeForce RTX 5090 (32GB RAM) med 96 GB RAM.

Men vill man ha en tunn lätt bärbar dator med bra prestanda och samtidigt grym batteritid att resa med, så är en MBA (med M-CPU) eller Surface med Snapdragon helt fantastiska.

Men allt beror helt på vilka behov man har. Precis som inte en enda bil är rätt för alla (eller ens alla syften för en person), så är inte en enda typ av dator rätt för alla (eller ens alla syften, det är därför jag har en 7-8 olika datorer).

Vill man ha max grafik/GPU-prestanda så är det varken Apple M eller Snapdragon som är rätt val. Då är det en dator med diskret grafikkort som gäller.

För GPU/AI-intensiva laster så har jag en liten kompakt stationär med AMD Ryzen 9 9950X3D 4.3GHz (16 kärnor, 32 trådar), NVIDIA GeForce RTX 5090 (32GB RAM) med 96 GB RAM.

Men vill man ha en tunn lätt bärbar dator med bra prestanda och samtidigt grym batteritid att resa med, så är en MBA (med M-CPU) eller Surface med Snapdragon helt fantastiska.

Men allt beror helt på vilka behov man har. Precis som inte en enda bil är rätt för alla (eller ens alla syften för en person), så är inte en enda typ av dator rätt för alla (eller ens alla syften, det är därför jag har en 7-8 olika datorer).
Då är vi på samma spår. Jag kom fram till samma slutsats, Adobe’s AI baserade funktioner kräver en hel del av grafikkortet som gör att de integrerade inte räcker till. Förr behövde man inte tänka på grafikkort när man skulle köpa en dator för redigeringen, men det gäller inte längre.

Fråga från okunnig, är det en toppgaiming Laptop man skall söka för bästa fotoredigering.
Det har gått åt det hållet ja. För några år sedan var fotoredigering och gaming två olika riktningar för datorval men går nu åt samma håll. När jag nu senast sökte efter ny dator så var det gaming som jag hade som sökvillkor, men man behöver kanske inte gå till toppgaming. Jag tror man kommer ganska långt inom fotoredigering med något likt i7, 24GB RAM, en RTX 4060/5060

Det har gått åt det hållet ja. För några år sedan var fotoredigering och gaming två olika riktningar för datorval men går nu åt samma håll. När jag nu senast sökte efter ny dator så var det gaming som jag hade som sökvillkor, men man behöver kanske inte gå till toppgaming. Jag tror man kommer ganska långt inom fotoredigering med något likt i7, 24GB RAM, en RTX 4060/5060
Tackar, min fråga kommer sig av att jag frågade runt lite med en kunnig på Elgiganten, nej den där modellen är en Gaming dator liksom ej passande nu trodde han förmodligen att jag bara var ute efter en Laptopp, är ju en äldre gråhårig man som irrade runt bland alla datorer, utbudet är väl inte så stort där, men har ofta tyckt det varit bra med nära handlare att smidigt kunna fråga när det krånglar för övrigt många bra tips här att fundera över.

Tackar, min fråga kommer sig av att jag frågade runt lite med en kunnig på Elgiganten, nej den där modellen är en Gaming dator liksom ej passande nu trodde han förmodligen att jag bara var ute efter en Laptopp, är ju en äldre gråhårig man som irrade runt bland alla datorer, utbudet är väl inte så stort där, men har ofta tyckt det varit bra med nära handlare att smidigt kunna fråga när det krånglar för övrigt många bra tips här att fundera över.
Om man ser på gaming vs foto så är det väl i huvudsak kylningen som inte är så nödvändig om det gäller foto. Gaming kan väl gå i 24 timmar i sträck på max, medan när jag redigerar så vill man att de krävande momenten är klara på en 10 sekunder.

Skärmen kan också skilja, foto vill man ha sanna färger med jag tror att vid spel vill man att skärm uppdaterar sig snabbt.

Jag tycker min Lenovo LOQ gav rätt prestanda för foto till rätt pris

ANNONS
Götaplatsens Foto