Annons

Leicaoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Tack till både dig Emil och Magnus era tips har gett mig den information som jag har saknat.

Voigtländers 35/1,7 & 50/1,5 blir det nog, bra prestanda till vettigt pris.

Skulle vilja testa M6 och Bessa R3A parallellt

/jan
 

Emil-G

Aktiv medlem
Bessan är lite mindre än Leican men lite plastigare. Den har en fantastisk sökare (1:1) men kan bara visa ramar för 40mm eller längre objektiv. M6 är mer gediget byggd, lite tyngre och har ramar från 28mm (inget för glasögonbärare, jag kan inte se 28mm eller 35mm utan att ta av mig glasögonen).

Bessan går snabbare att ladda för en nybörjare men med lite träning tror jag det går lika snabbt med Leican. Ljusmätningen är ungefär likadan, Leican mäter en 10-12mm cirkel mitt på filmrutan, Bessan mäter över en något större oval på högkant. Indikeringen sker med tre lysdioder, -/0/+, i båda. Jag vet inte hur R3A visar slutartiden men enligt vad jag förstår visas de i en rad på ena sidan eller i underkant av sökaren.

Om du vill ha CV 35/1,7 får du nog skynda dig, enligt ryktet har den slutat tillverkas. Om man kör Cosinas hemsida genom Babelfish får man samma besked; 28/3,5 och 35/1,7 har utgått.
 
Senast ändrad:

matnyttige

Aktiv medlem
Hur står sig en 35:a till en spegelreflexkamera som tex Canon EF 35/1.4 L jämfört med dessa nya mätsökaroptik?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej Jan.


35 mm har jag inte provat (ännu) men jag köpte ett 21 mm elmarit asfäriskt nyligen och det är stor skillnad när det gäller super angulon. Förvisso andra objektiv. Jag har sumicron 35 mm men på inköpslistan är ett 35mm asfärisk.
Jag är lite nyfiken på ett Super Angulon 21 mm f3,4 till min M6:a. Jag har redan ett Zeiss Biogon 28 mm f 2,8, kommer det att bli stor skillnad med 21 mm vidvinkel?
21 mm Super Angulon finns väl/har funnits i flera olika varianter, t ex en 21 mm f4,0 men kanske också en f2,8? Jag vet inte..
Är det nåt utöver det jag behöver tänka på innan jag bestämmer mig för ett köp??
Finns det sökarram i M6 för 21:an?
mvh
/B

PS Du köpte visst en 21 mm elmarit....nöjd med den?? (väl mycket dyrare än Super Angulon, eller?)
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hej Jan.
Ett asfäriskt objektiv är betydligt bättre. Vinjettering, rakteckning och föråtergivning är betydligt bättre. Framförallt är fördröjningengsskillnaden för de olika färgerna mindre.

35 mm har jag inte provat (ännu) men jag köpte ett 21 mm elmarit asfäriskt nyligen och det är stor skillnad när det gäller super angulon. Förvisso andra objektiv. Jag har sumicron 35 mm men på inköpslistan är ett 35mm asfärisk.

Många digital kameror idag nyttjar asfäriska linser; och de är extremt skarptecknande. Tidigare har det varit dyrt att tillverka dessa inåt kupade (konkava) objektiv men det finns som bekant robotar som gör jobbet idag till en betydligt billigare peng.
Hur är det med Loxia 21 2,8? Det har 1 asfäriskt element, men det kanske måste ha flera för att räknas som ett asfäriskt objektiv?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur är det med Loxia 21 2,8? Det har 1 asfäriskt element, men det kanske måste ha flera för att räknas som ett asfäriskt objektiv?
Vad kallas i så fall objektiv med bara ett asfärisk linselement?

Wikipedia:
I asfäriska linser är det olika buktningar i mitten och utåt kanterna, till skillnad från linser i sfäriskt glas, som buktar lika mycket överallt
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Asfärisk

Canon:
in 1971 Canon introduced the FD55mm f/l.2AL, the first SLR camera lens for use without a mirror-lock mechanism to incorporate a ground aspherical lens element.
https://global.canon/en/imaging/l-lens/technology/aspherical_lenses.html
 

FiCa1

Aktiv medlem
Super-Elmar 21:3.4

Angående detta lite mytiska bokeh fanns en bra artikel i LFI nr 3/2005 och där jämförde man olika summicron 35:eek:r, lägger upp bilderna som är ett litet utsnitt i oskärpa från en större bild. [/B]
Här finns mycket kunskap så jag vidgar frågan ytterligare.
Är på G att förvärva tre bra optik.
Det är 21 / 35 / 90 eller 135 mm som planeras
För mig är snygg jämn bokeh lika viktigt som skärpan

Min fråga blir
1. Vilken optik i de olika brännvidderna är skarpast OCH har en bra bokeh? (Leica)
2.Vilken optik (övriga märken) finns som alternativ?

/ Tacksam för era råd
Jan[/QUOTE]

Vad gäller 21 mm så kan jag varmt rekommendera Leicas Super-Elmar 21:3.4. Super/skarpt/kontrast.

/ FiCa 1 https://www.sawantphotography.com/
 

Bilagor

joakim d

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på ett Super Angulon 21 mm f3,4 till min M6:a. Jag har redan ett Zeiss Biogon 28 mm f 2,8, kommer det att bli stor skillnad med 21 mm vidvinkel?
21 mm Super Angulon finns väl/har funnits i flera olika varianter, t ex en 21 mm f4,0 men kanske också en f2,8? Jag vet inte..
Är det nåt utöver det jag behöver tänka på innan jag bestämmer mig för ett köp??
Finns det sökarram i M6 för 21:an?
mvh
/B

PS Du köpte visst en 21 mm elmarit....nöjd med den?? (väl mycket dyrare än Super Angulon, eller?)
Varför återanvända en 11 år gammal tråd istället för att skapa en ny, det blir ju bara rörigt när folk besvarar jättegammla inlägg
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Vad gäller 21 mm så kan jag varmt rekommendera Leicas Super-Elmar 21:3.4. Super/skarpt/kontrast.

/ FiCa 1 https://www.sawantphotography.com/[/QUOTE]

Men så ligger väl också Super Elmar 21 mm 3,4 i en helt annan prisnivå än ett bättre begagnat Super Angulon 21 mm f3,3 (kromat utförande, ej svart!) ??
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Rekommenderar att du även tar en titt på Voigtländer Color-Scopar 21mm 1:4. Jag använder den själv på en Leica M3 och är riktigt nöjd.
Här kan du se vad Ken Rockwell säger om den https://kenrockwell.com/voigtlander/21mm.htm
Tack f tipset, Olof! Jag ska kolla in den också - jag har ju redan en vidvinkel som är riktikt skarp och bra, fastän ”bara” 28 mm, en Zeiss Biogon 28 mm f 2,8, som jag köpte ny. Kanske räcker det med den vidvinkeln åt mej?

Att jag fastnat lite i VHF (Vill-ha-faktorn) för en Super Angulon, är delvis oxå ett retro-intresse...jag har för mig att på 60- och 70-talet hade många pressfotografer den gluggen pga att man kunde fota snabbt med det stora skärpedjup gluggen erbjöd...bara exponera rätt så gick det alltid att få fram skarpa och användbara nyhetsbilder!

Vi får se vad det blir - jag har inte bråttom!
Ha en riktigt God Jul!
mvh
/B
 
ANNONS