Annons

Lightroom 3 Beta och befintlig katalog, problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har hämtat Lightroom 3 och tänkte prova, men vill först försäkra mig om att den inte ställer till med problem i befintlig Lightroom 2. En svag minnesklocka påstår att jag sett någonting sådant, kanske det var när LR2 Beta kom?

Alltså: är det någonting man bör vara försiktig med när man provar?

Jag har hämtat Lightroom 3 och tänkte prova, men vill först försäkra mig om att den inte ställer till med problem i befintlig Lightroom 2. En svag minnesklocka påstår att jag sett någonting sådant, kanske det var när LR2 Beta kom?

Alltså: är det någonting man bör vara försiktig med när man provar?

Betan kommer inte över huvud taget att vilja ha med din gamla katalog att göra, ens om du försöker exportera och importera den, så det blir inte några problem annat än att du inte enkelt kan provköra på (en kopia av) dina tidigare bilder.

Aha, det låter betryggande.

Men om jag köper 3:an när den släpps hoppas jag verkligen att den adopterar den gamla katalogen, annars flyger jag nog i luften. ;-) 33.313 bilder har jag liasom ingen lust att gå igenom en gång till, om man säger...

(Jo, jag förutsätter och tror att jag inte behöver oroa mig för det.) ;-)

Men om jag köper 3:an när den släpps hoppas jag verkligen att den adopterar den gamla katalogen, annars flyger jag nog i luften. ;-) 33.313 bilder har jag liasom ingen lust att gå igenom en gång till, om man säger...

Enligt källor som uppgraderat från LR1 till LR2, så fungerade det precis så när det begav sig den gången. Betan kunde inte använda den gamla katalogen, men med den släppta versionen gick det bra att uppgradera.

Förmodligen står allt det här någonstans på Adobes hemsida, men jag är (också) för lat för att kolla. :D

Står klart o tydligt på deras hemsida att du inte ska förutsätta att det ska gå! Det är beta och är till för att testas och inte för att uppgradera eller använda som det vore ditt riktiga bibliotek.. Kör LR2 och testa 3an för skojs skull.

Nån som vet om det är ACR 5.7 i LR3?

ACR 6.0 Beta

/Stefan

Står klart o tydligt på deras hemsida att du inte ska förutsätta att det ska gå! Det är beta och är till för att testas och inte för att uppgradera eller använda som det vore ditt riktiga bibliotek.. Kör LR2 och testa 3an för skojs skull.
ACR 6.0 Beta

/Stefan

Jo, självklart använder jag inte 3betan som huvudprogram, bara för test. Vad jag menade var att jag liksom när jag bytte från 1 till 2 förutsätter att den färdiga 3:an när jag köper och installerar den, bara "tar över". Allt annat vore ju märkligt.

Ursprungsfrågan dök upp eftersom jag har ett minne av någon här som installerat en ny version och sedan fått problem vid återgång till gamla versionen. Jag minns inte om det var en beta-version eller en färdig testversion, och jag hittar inte tråden.

Jo, självklart använder jag inte 3betan som huvudprogram, bara för test. Vad jag menade var att jag liksom när jag bytte från 1 till 2 förutsätter att den färdiga 3:an när jag köper och installerar den, bara "tar över". Allt annat vore ju märkligt.

Ursprungsfrågan dök upp eftersom jag har ett minne av någon här som installerat en ny version och sedan fått problem vid återgång till gamla versionen. Jag minns inte om det var en beta-version eller en färdig testversion, och jag hittar inte tråden.

För att förtydliga:

LR3 Beta importerar inte något.
LR3 kommer att importera LR2-kataloger.
LR3 kommer kanske, men inte nödvändigtvis att importera kataloger från LR3 Beta.

Den där känns ju lite läskig för oss som gillat betan så mycket att vi använt den som produktion. :D

Alla grundverktygen är ju nästintill identiska i LR2 och 3.
Därför använder jag normalt LR2 till allt vad som gäller databashantering och redigering.
Alla RAW filer konverteras alltid till DNG.

Sen är det enkelt. Vill jag använda LR3 motor o lite annat lullull. Kanske de som har flickr, utskrift etc. så startar men helt enkelt LR3 och synkar mapparna. Detta gör man ju typ då o då så går det snabbt.

Alla framkallningsinställningar och nyckelord kommer finnas på plats! Bara och ändra till den nya motorn och göra finjusteringar i tex brusred och överlappande penseldrag odyl.

Inga ändringar i DNG filen görs så den är orörd. Endast LR2.x lägger in infon däri.... tror det är inställning man gör i LR2.x

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto