Annons

Lightroom 5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

Evut

Aktiv medlem
Att installera LR 5.6

Lightroom 5.6 är nu ute.
Länk.

Inga större nyheter, lite buggfixar, stöd för Nikon D810 och stöd för lite fler objektiv.
Som vanligt en fil på ½ GB och gratis för alla 5.x användare.
Osäker på om jag är i rätt forum, men jag har inte lyckats installera varken LR 5.5 eller 5.6. Jag får ett otydligt felmeddelande om diskutrymme. Har letat mycket på Adobe's egna forum men hittar inget här - ser detta inlägg som ett sista halmstrå...
 
Osäker på om jag är i rätt forum, men jag har inte lyckats installera varken LR 5.5 eller 5.6. Jag får ett otydligt felmeddelande om diskutrymme. Har letat mycket på Adobe's egna forum men hittar inget här - ser detta inlägg som ett sista halmstrå...
Och hur mycket diskutrymme har du på den/de diskar som du installerar på?
 

Evut

Aktiv medlem
Exakt vad säger det "otydliga" felmeddelandet?
"Ett problem uppstod när några av filerna extraherades. Kontrollera tillgängligt utrymme på din dator och skrivrättigheter i målmappen"

Meddelande kommer efter att filen "setup64.exe" har försökts att packats upp. Jag kan se att "setup32.exe" ligger uppackad i mappen. Men "setup64.exe" ligger med 0 (noll) i storlek.
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Och mappen där du packar upp är på en disk med ledigt utrymme? Tänker mest på om du packar upp på en disk/partiton men installerar på en annan?
 

afe

Aktiv medlem
Ibland kan man få såna där felmeddelanden om det ligger en massa skrot i tempkatalogen. Skriv %temp% i adressraden i utforskaren och släng alla filer som ligger där, och testa sedan igen (du kommer förmodligen inte att kunna slänga alla filer, men ta bort de som går att ta bort).
 

Evut

Aktiv medlem
Och mappen där du packar upp är på en disk med ledigt utrymme? Tänker mest på om du packar upp på en disk/partiton men installerar på en annan?
Tack, jag packar upp och installerar på C disken med 232 GB fritt. Har också provat andra (fysiska) diskar men utan framgång.
 

Evut

Aktiv medlem
Ibland kan man få såna där felmeddelanden om det ligger en massa skrot i tempkatalogen. Skriv %temp% i adressraden i utforskaren och släng alla filer som ligger där, och testa sedan igen (du kommer förmodligen inte att kunna slänga alla filer, men ta bort de som går att ta bort).
Tack Anders, har provat att rensa med försiktighet. Jag lyckades uppgradera till 5.4 och tittat närmare på temp-filer som tillkommit sedan dess.

Hoppas att Du kan läsa mitt screen shot som visar att setup32 packas upp men inte setup 64.

Det borde alltså vara något i existerande LR 5.0 som blockerar alt. något i Windows. Har läst att 'preferences' i LR kan sätta krokben men verkar inte vara lösningen att radera - har provat.
 

Bilagor

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Har du gamla versioner av Lightroom på hårddisken? För jag hade problem förr med Photoshop innan jag kom på att försöka med att rensa bort gamla versioner de verkade störa. Den laddade upp den nya till en viss gräns innan den sa i från, kan vara att den hittade filer som den kände igen och då blev det fel.

vart hämtar du LR? Är det från Creative Cloud?
 

Evut

Aktiv medlem
Har du gamla versioner av Lightroom på hårddisken? För jag hade problem förr med Photoshop innan jag kom på att försöka med att rensa bort gamla versioner de verkade störa. Den laddade upp den nya till en viss gräns innan den sa i från, kan vara att den hittade filer som den kände igen och då blev det fel.

vart hämtar du LR? Är det från Creative Cloud?
Tack Mikael, jag är inne på samma spår dvs att jag har några gamla filer som blockerar.

LR är en stand-alone installation, alltså inte CC. Jag köpte 5.0 och lyckades uppgradera till 5.4.

Att uppgradera till 5.5 kunde jag inte däremot inte. Prövade också att avinstallera 5.0 men är inte säker på att så verkligen skedde - körde via kontrollpanelen. Blir allt verkligen avinstallerat eller måste man göra en manuell uppstädning?
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag körde revo uninstaller den rensar in i djupet. jag vet inte om man annars måste plocka bort för hand eller om det räcker att köra det som tipsades om tidigare i din tråd Adobes program.
 

ldn99

Aktiv medlem
Eftersom problemet uppstår vid extraktion av set up filen har installationen inte påbörjats och eventuella tidigare installationer har då ingen inverkan. Kolla vart programmet vill lägga de extraherade filerna och prova att extrahera dem någon annanstans.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det där har hänt mig några gånger. Troligtvis har det blivit fel på filen som hämtats från adobe.
När jag hämtade hem filen på nytt fungerade det.
 
"Ett problem uppstod när några av filerna extraherades. Kontrollera tillgängligt utrymme på din dator och skrivrättigheter i målmappen"

Meddelande kommer efter att filen "setup64.exe" har försökts att packats upp. Jag kan se att "setup32.exe" ligger uppackad i mappen. Men "setup64.exe" ligger med 0 (noll) i storlek.
Jag tycker det verkar rätt tydligt att filen är korrupt om du inte kan extrahera den på någon disk överhuvudtaget.

Radera den fil du laddat hem och prova att ladda hem den med en annan webbläsare.
 
ANNONS