Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6 - inte prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Ännu en halvsanning och illa underbyggt argument.
OK, jag ska förklara för dig. Det blev ett ramaskri på allehanda fotoforum världen över när Adobe annonserade att de skulle gå över till en prenumerationsmodell. Inte minst dem som använde Lightroom kände sig överkörda, eftersom det initialt konstaterades att foton man redigerat och som fanns i Lightrooms databas skulle gå förlorade om man inte gick med på att prenumerera för all evighet. Efter mycket om och men lovade Adobe att alla bilder i Lightrooms databas skulle kunna exporteras med befintliga redigeringar och det fanns heller inget att oroa sig över eftersom Lightroom även fortsättningsvis skulle gå att köpa som "perpetual license", vilket senare snabbt visade sig vara kvalificerat Corporate Bullshit, då Adobe helt enkelt backade från möjligheten att köpa Lightroom fristående och införde, på samma sätt som för Photoshop, en inlåst prenumerationsmodell. De flesta av oss tyckte det var skit. Några av oss, bland annat du, tyckte och tycker fortfarande att det är det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Nu orkar jag inte jiddra med dig längre, men du har ju redan lämnat tråden, så Goodnight Vienna!
 

thommya

Aktiv medlem
OK, jag ska förklara för dig. Det blev ett ramaskri på allehanda fotoforum världen över när Adobe annonserade att de skulle gå över till en prenumerationsmodell. Inte minst dem som använde Lightroom kände sig överkörda, eftersom det initialt konstaterades att foton man redigerat och som fanns i Lightrooms databas skulle gå förlorade om man inte gick med på att prenumerera för all evighet. Efter mycket om och men lovade Adobe att alla bilder i Lightrooms databas skulle kunna exporteras med befintliga redigeringar och det fanns heller inget att oroa sig över eftersom Lightroom även fortsättningsvis skulle gå att köpa som "perpetual license", vilket senare snabbt visade sig vara kvalificerat Corporate Bullshit, då Adobe helt enkelt backade från möjligheten att köpa Lightroom fristående och införde, på samma sätt som för Photoshop, en inlåst prenumerationsmodell. De flesta av oss tyckte det var skit. Några av oss, bland annat du, tyckte och tycker fortfarande att det är det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Nu orkar jag inte jiddra med dig längre, men du har ju redan lämnat tråden, så Goodnight Vienna!
Måste ju svara på detta klipp och klistrande som anpassats för dina syften.
Citeringen du hänvisar till "Ännu en halvsanning och illa underbyggt argument" handlade om vad som ingår när du avslutar din prenumeration.
Svara gärna på rätt inlägg.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag var en av dem som totalvägrade prenumerationen och satt kvar med LR6, vet inte hur många år jag höll ut, men iaf några. I november förra året gav jag efter och gick med i prenumeration. Det som var avgörande det var att jag vill inte börja lära mig någon nytt, då betalade jag hellre denna summa per månad, även om jag inte skulle ha någon nytta av PS tänkte jag. Nu visar det sig att jag använder PS mycket mer än jag hade trott, då jag använder stackningen i PS ganska ofta
 

alfin

Aktiv medlem
Måste ju svara på detta klipp och klistrande som anpassats för dina syften.
Citeringen du hänvisar till "Ännu en halvsanning och illa underbyggt argument" handlade om vad som ingår när du avslutar din prenumeration.
Svara gärna på rätt inlägg.
Jag svarade på rätt inlägg. Du länkade till vad som kommer att fungera i Lightroom efter att man slutar prenumerera, och jag svarade med historien bakom som gjorde att Adobe släppte dessa funktioner fria. Lightroom för mig är Develop-modulen och databashanteringen och de fina printfunktionerna, men slutar Develop-modulen fungera är Lightroom dött i min värld.
 

alfin

Aktiv medlem
Källa på det initiala konstaterandet, tack!
Men det är ju ett konstaterande från diverse internetforum, dvs inlägg och kommentarer som någon gjorde utifrån att Lightroom skulle sluta fungera helt om man avslutade sin prenumeration, alltså innan Adobe kröp till korset och öppnade för att man kunde exportera sina foton med tidigare gjorda redigeringar. Jag är ledsen, men jag har ingen länk till just de inläggen där detta diskuterades. Jag minns tyvärr inte ens vilket forum det var ifrån. Om du måste ha en referens får du gärna använda mig som källa för påståendet! :cool:
 

alfin

Aktiv medlem
Nu visar det sig att jag använder PS mycket mer än jag hade trott, då jag använder stackningen i PS ganska ofta
Och då hamnar ju saken i en helt annan dager. För dem av oss som använder Photoshop, är 120 kr/mån för Photoshop, Lightroom och övriga appar en no-brainer. Det är prenumerationsmodellen för dem som endast använder sig av Lightroom Classic som jag reagerar emot och där det finns flera andra och säkert lika bra alternativ, inte minst för folk som ännu inte är inkörda på Lightroom.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Och då hamnar ju saken i en helt annan dager. För dem av oss som använder Photoshop, är 120 kr/mån för Photoshop, Lightroom och övriga appar en no-brainer. Det är prenumerationsmodellen för dem som endast använder sig av Lightroom Classic som jag reagerar emot och där det finns flera andra och säkert lika bra alternativ, inte minst för folk som ännu inte är inkörda på Lightroom.
När jag gick in i prenumeration så trodde jag nog att det enbart skulle vara LR som jag skulle använda, det var enbart för jag inte ville lära om. Men helt klart hade jag inte använt LR i 8 år så skulle jag troligen valt något man köper
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag var inne på Adobe idag och blev förvånad att LR6 låg kvar och med ett hämta, andra har skrivit att den inte finns mer. Min är från 2017 kan det var så att den är lite nyare och att de låter program ligga i tex fem år?
 

Curt L

Aktiv medlem
Även jag kollade mitt Adobekonto, PS CS5 från 2011 och LR4 från 2012 finns kvar med nedladdningslänkar.
 

Chras

Aktiv medlem
Btte för en tid mejladress. Nu är mina gamla Lightroom 5 och 6 borta. Hade en version nr 6 men det gick inte att använda ösensiffrorna. Kan bara konstatera att Adbe tar alla chanser att ta bort de gamla pogrammen som man betalt fullpris för. Gillar inte detta med att betala per månad. Det kan bli stora belopp med tiden. Inte fasiken har Nikon någon spärere på mina D70s och D300s så att de inte går att använda efter några år.
 
ANNONS