Annons

Lightroom back up

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Lightroom ger mig gråa hår. När back-upen på .lrcat-filen skall göras på sedvanligt vis hänger sig bara programmet. Likadant då jag testar med tidigare back up-kataloger, det bara hänger sig vid nytt back up-försök. Förslag? Installera om programmet?
 

afe

Aktiv medlem
Låter som att du har något fel på din katalog tycker jag, men en ominstallation kan förstås vara värt att testa. Se bara till att du har backup på alla presets och dylikt - moderskeppet.se har en bra artikel om vad man behöver spara :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ja! Nu hittade jag en gammal back up-katalog som funkade att backa up på nytt. Jag blir ju av med en del jobb och får importera en del bilder på nytt, men ändå, slipper ominstallera och greja.

Känns ju ändå inte riktigt betryggande att katalogen är svajig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fungerade det att jobba i katalogen eller var det bara backup som inte funkade?

Provade du att optimera katalogen?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Uj! Kollade igenom katalogen nu. Förutom att det är en gammal katalog, fattas vad jag ser direkt bilder från ett halvår. Det här reder jag nog inte ut. Tror det blir till att installera om LR och importera allt från början igen, massor med tiotusentals bilder.

Då går jag ju visserligen miste om alla nyckelord, samlingar etc, förutom all bildbehandling. De gamla dysfunktionella katalogerna har jag ju ändå kvar om jag nödvändigtvis måste gräva upp något ur dem. Puh! Kul.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Fungerade det att jobba i katalogen eller var det bara backup som inte funkade?

Provade du att optimera katalogen?
Jadå, det funkar att jobba i katalogerna, men inte backa up dem. Back upp proceduren går igenom:
"Checking catalog integrity" och "Backing up catalog", men vid "Optimizing catalog" hänger det sig och jag får stänga LR med aktivitetshanteraren.

Får sova på saken. Kanske kommer också bra förslag in här.
 

erro.se

Aktiv medlem
Då låter det ju som att backupen fungerar men inte optimeringen. Backup är egentligen bara en kopia av en enda fil, nämligen lrcat-filen. Den kan du faktiskt göra själv, ute i filsystemet. Optimeringen av katalogen däremot är ju nåt som "städer upp" i databasen, och det verkar ju vara det som strular.

Hu rlänge har du låtet lR jobba med optimeringen? Det kanske är så att din katalog kräver mycket optimering och att det tar lång tid? Prova att låta den stå över natten och jobba.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror inte ominstallation kommer att hjälpa.

Jag håller med Erro, det är uppenbarligen optimeringen som knasar.

Detta är i och för sig oroande men det är ett gott tecken att integritetskontrollen (som borde köras innan optmineringen) går igenom.

Kanske är det ont om diskutrymme (jag gissar att en optimering kan kräva en del temporära filer som kan ta plats).

Har du en annan dator skulle du kunna prova att bara kopiera över lrcat-filen där och köra optimeringen där för att se om den funkar.

Du skulle också kunna prova att exportera ut dela av catalogen och se om du på det viset kan identifiera vilken del av katalogen som ställer till problem.

Mycket jobb, men ingenting mot det jobb du får om du återimporterar allt!!
 

mabi01

Medlem
Innan du gör något annat kan du prova att rensa cachen för previews. Blir den för stor kan optimeringen av katalogen gå fel.
Edit/preferences/file handling
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tackar för tips och hjälp! Har gott om utrymme på diskarna, men tömde cachen och vips, efter en stunds tuggande med optimeringen så var back-upen klar :) Innan har jag låtit LR stå och tugga med optimeringen över natten, och mötts av ett meddelande att något gått snett dagen efter. Men nu verkar allt frid och fröjd :)
 

elgenper

Aktiv medlem
En sak som kan spöka är den lilla filen "Lightroom Database-X-Y-Z.lrcat.lock" (där värdena på X, Y och Z beror på hur Du uppdaterat databasen från tidigare LR-versioner; namnet är identiskt med databasens förutom tillägget ".lock"). Den här filen, på bara 50 byte (fyller ett 4k block) finns när LR har katalogen öppen och raderas när man stänger programmet; det är alltså en flagga som markerar att databasen används.

Om man gjort något som fått LR att sluta abrupt, eller man återställer från en backup som gjorts när LR varit igång, då kan LR vägra att arbeta med databasen. Lösningen är helt enkelt att stoppa LR och sen radera den här lock-filen (förväxla den för all del inte med själva databasen!). Starta sen LR igen; om inte själva katalogfilen är korrupt ska det nu gå utan problem. Låsfilen skapas då på nytt, men det är som det ska.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Den filen känner jag igen. Gissar att det är det som hänt, hade något knas med datorn som abrupt fick blåskärm några ggr, bla när jag använde Lightroom. Har också kommit tillrätta med blåskärmsfenomenet nu, som det verkar (genom att uppdatera ett annat program jag nyligen installerat). När jag rotade runt bland mina kataloger såg jag den filen med ändelsen .lock, tror inte LR var igång när jag såg den. Nu ser jag den bara när LR är igång, och den försvinner när LR stängs. Vet inte hur det kom sig att filen försvann, det kanske hände i samband med att cachen tömdes, för sedan fungerade ju allt. Tackar för tips! Bra att veta.
 
ANNONS