Annons

Lightroom presents i Develop

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
När jag importerar JPG bilder till Lightroom, så har jag någon gång valt inställningen "General-zeroed" och får då 0 i brightness oh kontrastreglagen samt linjär kontrastkurva. Inga problem där, det är precis som det ska vara.
När jag sen importerar samma bild i NEF format (JPG+NEF) så görs det utan att denna inställning appliceras (medvetet). NEF bilden har redan då en lägre kontrast etc,som jag tycker och har trott att det ska vara, mindre färdig bild helt enkelt. Detta med brightness reglaget stående på +50, kontrastreglaget +25 samt en medium kontrastkurva.

Nu till problemet: När jag sätter "General-zeroed" på dessa NEF bilder
för att nollställa reglagen precis som jag gjort med JPG bilderna för att kag inte vill att Lightroom ska göra något med bilden som inte skulle varit där egentligen, så blir bilden KRAFTIGT nermörkad när brightness åker ner till 0. Kontrasten blir obefintlig när kontrast reglaget åker till 0, samt linjär kurva kommer.
Det med kontrasten kan jag kanske köpa fast jag tycker det är extremt, men inte ska väl en NEF bild (som ju ska vara helt obearbetad, det är därför jag vill ha alla reglagen till 0) vara såpass mörk gentemot JPG bilden som den blir när brightness reglaget åker ner till 0.
Gör jag fel som vill nollställa reglagen, eller tänker jag fel, eller vad är det som är fel?

LR gör helt rätt.
I Jpeg-bilderna så har ditt hus lagt på en viss "brigtness" och "contrast".

Det är därför som RAW-filer med alla värden på noll blir både mörka och "matta".
Helt normalt.

General zeroed kan vara bra för Jpeg, men är i normalfallet inte att rekomendera för RAW.

Jag kör sedan en tid tillbaka med en egen presents för NEF som
nollställer allt utan brightness och kontrast reglaget.
Har en stilla undran hur ni andra gör med era RAW bilder och
presents?

Jag har ingen riktig systematik när jag jobbar med bilderna. Men jag börjar i princip alltid med att dra ner brightness/contrast till noll. Sen justerar jag ljus och kontraster med Exposure-, fill light-, recovery- och blacks-reglagen samt med tonkurvverktyget.
Jag gör så därför att jag har upptäckt att man kan få tillbaka mycket av bilden som ser utbränt ut eller är för mörkt om jag nollställer brightness-/contrast-reglagen.

Egentligen borde jag ju skapa en presetprofil för detta men jag orkar inte. :)

Så gör jag.

Går alltid att sätta en default profil för kamera och kamera+iso om man vill, eller sätta profilen vid import. Jag kör oftast på default, men har börjat med att ändra till en kamera kalibrerad variant efter att importen har gjorts.

På min förra kamera ändrade jag default profilen för höga iso för att maxa bildens kapacitet.

Presets är underbart :)

Själv plåtar jag alltid i RAW.
Då jag använder LR när jag gör mina uppdrag så så finner jag presets mycket tidsbesparande.

Nu är det så att jag fotograferar regelbundet på vissa platser.
Ett exempler är Kinnarps Arena (har stående uppdrag på alla HV71:s hemmamatcher).

För just Kinnarps Arena så har jag skapat ett helt eget "preset" där jag ställer in allt till vissa "grundvärden", viktigast här är kanske vitbalansen.

Detta gör att jag aldrig behöver bekymra mig om att VB är rätt, de enda justeringar jag gör, och då endast på enstak bilder är exponering och än mer sällan kontrast, och såklart beskärning. (Plåtar helmanuellt på hockey, men då belysningen varierar ca 1/3 steg på olika platser i arenan så behövs ibland mindre justeringar).

När man labbat fram egna "presets" så tar det ju inte många sekunder att skapa ett eget i LR.

Bara att vara i läget "Develop" och klicka på "+" i filken "Presets" välja/skapa kategori och ange det namn man vill ha.

Sparar ju en grymt massa tid :)

ANNONS
Götaplatsens Foto