Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom - XMP och 2 datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Hej!

Jag kör LR på två datorer och ska flytta jobb mellan datorerna. Jag upplever att jag inte får med mig alla inställningar...

Jag lägger varje projekt i en egen projektmapp. Jag importerar alla RAW i LR. Jag har valt att ändringar skall skrivas till XMP och en XMP skapas.

Jag ska nu arbeta vidare med projektet i en annan dator och går till finder och kopierar hela min projektmapp till en extern hårddisk.

Jag importerar nu min mapp på nytt i den andra datorn varpå jag förväntar mig att den ska ta hänsyn till mina XMP-filer. Men det verkar inte helt självklart!

Är det något som inte skrivs automatiskt till XMP? Till exempel så får jag inte med mig mina "flaggor - pick/reject"

Måste jag "save metadata to file" när jag har arbetat klart på den ena datorn för att få med ALLA inställningar och varje gång "read metadata from file" på den andra datorn när jag ska jobba vidare??

Mvh /Peter

Det där finns beskrivet på Light romm killer tips.
Jag lagrar bilder, gör en del bildredigering och lägger in key words mm. på en Mac book Air.
sedan gör jag en export catalog och lägger den så min desk top kommer åt, den vilket är en PC.
Kör sedan import catalog på PC:n.
Fungerar klockrent.
Vill man sedan ha tillbaka en del redigerade bilder till lap topen så kör man andra vägen.
Jag tar ofta bara tillbaka de bilder jag har i jgp till lap topen av utrymmesskäl.

Senast ändrad:
Varje gång man ska "ta med sig arbetet" så är "export catalog" det bästa sättet med andra ord... Då får man med sig allt precis "som det var"?

jag ska prova lite... känns lite onödigt bara när (om) den ändå skriver alla ändringar till xmp.

Mvh /Peter

Hmm.... blir fortfarande inte klok på det här med vart inställningarna för RAW-filerna sparas... Är det nåt "samarbete" mellan katalogfilen och XMP-filen?

Så länge man håller sig till samma dator så går det bra... Men så fort jag flyttar alla mina bilder + XMP (ligger i samma mapp) till en ny dator och importerar så försvinner ratings och flaggor... Och bilderna är inte alltid helt exakt som de var innan heller. Hur är det egentligen tänkt?

Jag vill ha ett smidigt sätt att samla ALLT som har med ett specifikt projekt att göra - i en och samma katalog. Denna vill jag sedan när som helst kunna öppna på vilken dator som helst och få fram samtliga inställningar som jag hade vid första tillfället.

Går detta eller måste jag gå tillbaka till capture one igen där det fungerade perfekt?!

Mvh /Peter

Vad jag förstått så innehållet XMP-filen endast de ändringar som gjorts på bilden. Allting som har med biblioteket att göra, alltså ratings, färgmarkeringar osv, ligger i katalog filen. För att få med allt behöver du alltså göra som Mats sa och köra "export catalog".

Rätta mig gärna om jag har fel.

Viktor, Det verkar nog vara så. Jag har läst änu mer och gjort några försök.

Om jag ska flytta mellan två datorer så handlar det ju egentligen om att flytta information från en katalog till en annan. Samma tänk som ett katalogiseringsprogram vilket jag inte är riktigt van med i det här sammanhanget ännu.

Ska jag flytta från en dator till en annan så är det export catalog som gäller. Thats it. Resultatet blir detsamma även om det är lite bökigare. Man vänjer väl sig.

Det klart mest positiva är att den inte behöver skapa om alla previews om jag har förstått det rätt. (det kan ju ta ett tag om det är många bilder)

Mvh /Peter

Så som jag förstått sparas keywords, rating (stjärnor), färger och rawinställningar med bilden.
Endast i Lightroom finns alla gjorda ändringar tillgängliga. Har varit fundersam hur LR kan hålla reda på olika varianter på en fil utan att vara speciellt stor, men det är ju bara inställningar på reglagen som sparas, alltså inga pixelbilder och det tar inte stor plats.

Lotta

peter_wahlström skrev:

Måste jag "save metadata to file" när jag har arbetat klart på den ena datorn för att få med ALLA inställningar och varje gång "read metadata from file" på den andra datorn när jag ska jobba vidare??

Mvh /Peter
Det är exakt så du behöver göra.
Orsaken är att LR arbetar mot både databasen och XMP-filerna.
Vissa saker sparas inte i annat än databasen förrän du exporterar filen.
Dvs, såvida du inte använder "save matadata to file".

/Daniel.

ANNONS
Götaplatsens Foto