Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linstester-Photodo ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Någon som vet varför det inte lagts upp något nytt sedan år 2000.

Verkar även som om sitens alla e-adresser är dead ends.

En lysande `affärside´ att hela världens fotositer länkar till Photodo....men snart finner man inte det man söker.

Hmmm....ser på den eminenta söktjänsten att detta ämne varit uppe tidigare och att Photodo inte testar längre.

Vore däremot intressant att veta vad som ligger bakom (skvaller :)

Man kan ju till exempel undra varför FOTO inte gör något mer av sina tester. Eller gör dom?

Photodo startades av Lars Kjellberg som var teknisk redaktör på Aktuell Fotografi. Det var han som drog igång MTF-testerna 1990 som utfördes av Hasselblads optiklabb. Photodos har alltså aldrig själva testat. De tester som finns är identiska med de som publicerats i Aktuell Fotografi och senare FOTO. Tolkning och eventuella betyg kan dock skilja något.

FOTO har valt att fortsätta med tester vilket är glädjande. De räknar dock inte längre ut något numeriskt betyg vilket är lika bra det.

Jag har varit i kontakt med FOTO tidigare (ca 5 år sedan) angående tillstånd att publicera deras testresultat på Internet men fått avslag. De sa då att de kanske skulle sälja en bok med samlade tester.

Tack Olle för informationen!

Vad jag känner till ger FOTO inte ens ut varje års linstester sammanfattade i något decembernummer.

5 år sedan? Kanske skulle du göra ett nytt försök.

Om jag inte missminner mig blev väl Photodo nedlagd för ett halvår sen lite drygt.
Rätta mig om jag har fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto