Annons

Linux och skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

znip

Aktiv medlem
Jag använder Gretag Eye-One för skärmkalibrering i Windows. Min fundering är om jag på något sätt kan använda den icc-profil som Eye-One genererar (i Windows), när jag sedan kör Linux från samma dator.

Någon som har erfarenheter om color managament i Linux? Är det i X, KDE eller i respektive program som profil-inläsningen skall ske?

/ChZ

Klarar linux över huvudtaget av färghantering? vissa program klarar det men inte själva operativsystemet vad jag har fått för mig?

ohls skrev:
Klarar linux över huvudtaget av färghantering? vissa program klarar det men inte själva operativsystemet vad jag har fått för mig?
Klarar windows systemkärna färghantering?

Din fråga är helt enkelt felställd. Linux är bara en systemkärna, inte ett helt operativsystem. Linux i kombination med GNU verktygen innebär dock ett litet unix liknande operitvsystem. Men Linux plus enbart GNU verktygen innebär fortfarande bara ett litet och mycket grundläggande operativsystem utan grafikserver. En komplett linuxdistribution (kärnan, GNU-verktygen, grifkserver + en himla massa program) har dock vissa fäghanteringsfunktioner implementerade i vissa program, precis som windows.

ANNONS
Götaplatsens Foto