Annons

Ljusa bilder, K5

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Histogrammen avslöjar ju direkt vilken bild som är mest 'rätt' exponerad. Kolla histogrammen! Sen att man kanske eftersträvar underexponering, eller exponering efter en viss motivdetalj (spotmötning), i vissa bilder för att uppnå en viss bildeffekt, det är en annan historia.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
 

quarc

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som ett klassiskt fall av kombinationen JPG och ADOBE RGB. Använder du SRGB som färgymd? Om du använder ADOBE RGB så kommer kameran iofs att skriva in det i filen, men nästan inga verktyg tittar på färgrymd i JPG-filer utan antar att det är SRGB. Bilderna upplevs ljusare, och en del färger ser konstiga ut. Been there, done that :)

Sedan skall jag kanske tillägga att jag alltid tyckt Pentax ligger lite i överkant och jag gillar inte utfrätta partier. Jag fotar oftast med -0.5 eller till och med -1.0, i synnerhet med K5 som har så bra dynamik att det är enkelt att lyfta bilden i efterhand. (Jag fotar bara RAW).
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som ett klassiskt fall av kombinationen JPG och ADOBE RGB. Använder du SRGB som färgymd? Om du använder ADOBE RGB så kommer kameran iofs att skriva in det i filen, men nästan inga verktyg tittar på färgrymd i JPG-filer utan antar att det är SRGB. Bilderna upplevs ljusare, och en del färger ser konstiga ut. Been there, done that :)

Sedan skall jag kanske tillägga att jag alltid tyckt Pentax ligger lite i överkant och jag gillar inte utfrätta partier. Jag fotar oftast med -0.5 eller till och med -1.0, i synnerhet med K5 som har så bra dynamik att det är enkelt att lyfta bilden i efterhand. (Jag fotar bara RAW).
Nej, jag kör SRGB.

Nu är det ju, som enhälligt konstaterats, skit bakom spakarna som ligger bakom, men jag tycker precis som du att K5:an exponerar ljust (ljusare än vad jag är van vid iaf). Jaja, inget som inte går att fixa (kör precis som du med -0,5 till -1).
 

quarc

Aktiv medlem
Nej, jag kör SRGB.

Nu är det ju, som enhälligt konstaterats, skit bakom spakarna som ligger bakom, men jag tycker precis som du att K5:an exponerar ljust (ljusare än vad jag är van vid iaf). Jaja, inget som inte går att fixa (kör precis som du med -0,5 till -1).
Tror det är så enkelt så man valt inställningarna så att 'vanliga' fotografer blir nöjda med bilderna direkt. Hellre lite utfrätt än att bilden blir mörk. Det är säkert rätt väg. Jag kommer ihåg många situationer när Pentax äldre modeller testades och jämfördes med Nikon och Canon. Pentax fick ofta stryk på skärpa och färgmättnad, därför att Pentax hade natural som default och testarna aldrig kollade att man kunde ställa om till bright. Nu har man ju ändrat på det. Säkert samma sak här, att om man inte gör som man gör så tycker testarna att bilderna blir mörka. Med med sensorn i K5 borde man istället ställa ner exponeringen 0.5 steg, samt slå på lite skuggkompensering per default. Det borde ge de bästa bilderna direkt ur kameran.

Jag kom också på att man inte skall glömma digital förhandsgranskning. Borde vara ett ypperligt verktyg för att ställa alla blixtar rätt om man tar lite mer avancerade bilder. Jag har fotat med 3-4 blixtar som mest, men inte tänkt på den möjligheten.
 

VisualD

Aktiv medlem
Så som jag läst snarare underexponerar K-5 gentemot de flesta andra med ca 1/3EV för att inte överexponera bilderna då detta är sämre för efterbehandlingen.
 

Lawson

Aktiv medlem
Jag kände inte igen det här med att man skulle få lov att underexponera upp till ett steg för jämnan. Så jag körde ett test K5 mot Samsung GX 20 med samma objektiv.
Med dåligt ljus exponerar de likvärdigt men blir det riktigt risigt ljus verkar det som k5 ger ett steg rikligare exponering. Bilderna på dörren skulle jag säga ligger någonstans mittemellan i ljushet i verkligheten.
ISO noggrannheten ligger likvärdigt så det skall inte inverka.

Micke
 

Bilagor

Martin_Oberg

Aktiv medlem
Jag tycker K5 exponerar riktigt bra för det mesta till skillnad från min K10 som gärna underexponerar rejält vilket leder till brus när man ska kompensera i Lightroom.

På min skärm ser de första bilderna i serierna korrekt exponerade ut. Som någon skrev, vill du ha lite mer stämningsfull exponering får du kompensera ned själv.
 
ANNONS