Annons

Ljustark fast vidvinkel, några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Tycker inte att det fungerar så bra att köra med mitt fasta 50mm 1,8 på min D80 inomhus, utan tycker att jag får med alldeles för lite i bild. Någon som har något/några tips på en ljustark vidvinkel, f:2 borde kanske duga? Skulle även vilja veta vilken bränvidd som kanske skulle kunna passa, om man t.ex behöver 20mm ellr kanske 30 går lika bra? Dela gärna med er av era kunskaper o erfarenheter.

Tack på förhand!

Jag använder ett Sigma 20mm 1.8 ofta för inomhusfotografering. Ett kanonobjektiv som du kan hitta begagnat för 2000-2500 kr. På 1.8 är det inste så skarpt men redan på 2 blir det bättre.

Ludix skrev:
Hej!

Tycker inte att det fungerar så bra att köra med mitt fasta 50mm 1,8 på min D80 inomhus, utan tycker att jag får med alldeles för lite i bild. Någon som har något/några tips på en ljustark vidvinkel, f:2 borde kanske duga? Skulle även vilja veta vilken bränvidd som kanske skulle kunna passa, om man t.ex behöver 20mm ellr kanske 30 går lika bra? Dela gärna med er av era kunskaper o erfarenheter.

Tack på förhand!

Om du är ute efter en riktigt ljusstark vidvinkel och som dessutom skall vara bra till en APS kamera som D80 är så kan jag glädja dig med att du kan sluta leta. Det finns ingen!! ´

Med ljusstark bra vidvinkel så avser jag en glugg på max 24mm och med en ljusstyrka på minst f2 och som är tillräckligt skarp fullt öppen för att vara användbar till något mer än kreativt skapande. Sigmorna finns som redan nämnts men de är inte speciellt bra fullt öppna. Nikon har en egen 14mm men den är en 2,8 och rätt kass fullt öppen. Det enda riktigt bra alternativ som finns är Nikons nya 14-24 zoom men den är ju en f2,8 glugg. Själv har jag en AF-D35mm f2 men den är ju inte direkt vidvinklig på en APS och inte speciellt bra på f2 heller. Först på f2,8 är den bra men då kan jag lika gärna använda min 17-55 f2,8 istället. JAg har även en massa äldre AI optik som tex AI24mm f2,8 men den är ju oxå en 2,8......inte tillräckligt ljustark för min smak.

Du har hittat akilleshälen för APS formatet: Bristen på riktigt ljustarka vidvinklar och speciellt om de skall vara skarpa är stor

Re: Re: Ljustark fast vidvinkel, några tips?

Mankan G skrev:
Om du är ute efter en riktigt ljusstark vidvinkel och som dessutom skall vara bra till en APS kamera som D80 är så kan jag glädja dig med att du kan sluta leta. Det finns ingen!! ´

Med ljusstark bra vidvinkel så avser jag en glugg på max 24mm

Du har hittat akilleshälen för APS formatet: Bristen på riktigt ljustarka vidvinklar och speciellt om de skall vara skarpa är stor

Menar du med ellr utan brännvidsförlängningen med 24mm? För de behöver inte va någon jätte dunder vidvinkel.

De va riktigt tråkit. Att när det finns ett fåtal alternativ, så presterar dom undermådligt vidöppen. Att den presterar bra på stor bländare är något jag prioriterar högt.

Har en Sigma 10-20 mm som jag använder i arbetet. Den fungerar bra. Har dock beställt Nikons nya 14-24 mm som av alla tester att döma verkar vara "världens bästa vidvinkel" Den slår t.o.m de fasta vidvinklarna enligt alla omdömen.

Här är några exempel med Sigman (förutom blombilderna): http://www.prepix.se/sigma10_20

Vilken är föresten största bländare? Vill hälst ha så stort som kanske f:2..vill kunna ta bra bilder i svagt ljus men endå få med en del i bild. 50mm har jag som funkar, den e ljusstark, men brännviden funkar inte så bra inomhus.

Ser fint ut. Men f:5 är nog inte så ljusstark som jag hoppats på. Men, om det nu är så att det inte finns några jättebra val vad det gäller ljustarka vidvinkar, typ f:2, ni tror inte att Nikons nya kitoptik(visserligen med zoom) med bildstabilisering kan fungera? Hur bra klarar sig inbyggd bildstabilisering i objektivet mot en riktigt ljusstark optik?

Ludix skrev:
Vilken är föresten största bländare? Vill hälst ha så stort som kanske f:2..vill kunna ta bra bilder i svagt ljus men endå få med en del i bild. 50mm har jag som funkar, den e ljusstark, men brännviden funkar inte så bra inomhus.

Största bländaröppning är f4. Som sagt, inte speciellt ljusstarkt men i min vardag som till största delen består av stillastående motov och med kameran på stativ har det inte så stor betydelse. Jag kör oftast kring bländare 9, annars tecknar den inte så bra ute i kanterna som du ser...

jag har sigma 20/1.8 och 30/1.4. använder dom ofta inomhus. gillar 20/1.8 bättre, AF är säkrare, och sen uppskattar jag ofta vidvinkeln. 30/1.4 har lite svårare med AF, tycker man får vara mer noggrann med var man har AF-punkten innan man trycker av.
ofta drar iso upp till 1600 för att få någorlunda slutartider, så om objektivet inte är knallskarpt spelar det ofta mindre roll, i mitt tycke.
sigma 20/1.8 har en bra närgräns, vilket jag ofta uppskattar.
jag kan rekommendera sigmas 20/1.8, helt klart! men sen är väl dom bilderna jag tar med det objektivet inga bilder som ställer allt för stora krav på bildkvalité.
30/1.4 kan nog funka bättre än 20/1.8 på t.ex fester på lokal, där utrymmena är lite större än i polarns lägenhet.

förminskad bild, tagen med D50 + 20/1.8. iso 1600, f/1.8, 1/30s.

Bilagor

• fs1.jpg
    fs1.jpg
    74.2 KB · Visningar: 864
Ludix skrev:
Ser fint ut. Men f:5 är nog inte så ljusstark som jag hoppats på. Men, om det nu är så att det inte finns några jättebra val vad det gäller ljustarka vidvinkar, typ f:2, ni tror inte att Nikons nya kitoptik(visserligen med zoom) med bildstabilisering kan fungera? Hur bra klarar sig inbyggd bildstabilisering i objektivet mot en riktigt ljusstark optik?

Min erfarenhet av kitobjektiv som "snuddar" vid vidvinkel är allt annat än bra. Distorsionen är mycket stor vid maximal utzoomning på de gluggar jag provat. VR kanske är bra, men bäst är stativ enligt min mening, i alla fall så länge motivet inte rör sig, men då hjälper knappast VR heller...

Jag ställer mig bakom han som rekommenderade Sigma 20/1,8. Fick tag i ett begagnat och jag tycker det är skitbra, men så är jag inte heller någon som sitter och smeker mig själv samtidigt som jag letar efter den perfekta hörnskärpan.
Så länge du inte ska jobba professionellt med foto kommer du bli skitnöjd med Sigman, oavsett vad alla pixelpeepers på det här forumet säger. Tycker det är sjukt när du får svaret "det finns ingen" på frågan efter en ljusstark vidvinkelzoom - för det finns det nämligen! Sigma 20/1,8 är inte bara ljusstark och vidvinklig, den är väldigt gedigen och välbyggd också!

Ge mig din mailadress så kan jag skicka högupplösta bilder jag tagit på 1,8 med Sigman om du vill se!

gsol skrev:
Jag ställer mig bakom han som rekommenderade Sigma 20/1,8. Fick tag i ett begagnat och jag tycker det är skitbra, men så är jag inte heller någon som sitter och smeker mig själv samtidigt som jag letar efter den perfekta hörnskärpan.
Så länge du inte ska jobba professionellt med foto kommer du bli skitnöjd med Sigman, oavsett vad alla pixelpeepers på det här forumet säger. Tycker det är sjukt när du får svaret "det finns ingen" på frågan efter en ljusstark vidvinkelzoom - för det finns det nämligen! Sigma 20/1,8 är inte bara ljusstark och vidvinklig, den är väldigt gedigen och välbyggd också!

Ge mig din mailadress så kan jag skicka högupplösta bilder jag tagit på 1,8 med Sigman om du vill se!

Skulle nog också välja ditt objektiv om jag hade klarat mig med den brännvidden. Men i mitt jobb behöver jag komma ner till 13-14 mm (x 1.5) för att klara interiörfoto på ett bra sätt.

iBoat skrev:
Skulle nog också välja ditt objektiv om jag hade klarat mig med den brännvidden. Men i mitt jobb behöver jag komma ner till 13-14 mm (x 1.5) för att klara interiörfoto på ett bra sätt.

Ja brännvidden är svår att göra något åt. Det är nästan så att jag är sugen på att komplettera med antingen Sigma 10-20 som du har eller Tokina 12-24/4 för att få med både brännvidden och ljusstyrkan. Inget av objektiven ger allt i ett.

Har haft ett sigma 20/1.8 som jag tyckte var helt ok. Inte världens skarpaste på full öppning men bilderna tålde mycket efterskärpning eftersom objektivet var riktigt bra på alla andra punkter. Bländade man ner till 2.2 så presterade det helt klart godkänt. Sålde det för att jag behövde en zoom istället.

gsol skrev:
Ja brännvidden är svår att göra något åt. Det är nästan så att jag är sugen på att komplettera med antingen Sigma 10-20 som du har eller Tokina 12-24/4 för att få med både brännvidden och ljusstyrkan. Inget av objektiven ger allt i ett.

Så fort jag får min Nikon D3 och 14-24 gluggen blir Sigmat till salu...

;)

Ludix skrev:
Hej!

Tack på förhand!

Vidvinkel på bl f:2. Finns nog inte så mycket mer än Sigma 20/1,8. Sedan kommer Nikon 20/2,8. Men det är ju bara f:2,8.
Tokina kommer med en vidvinkelzoom. På 11-16/2,8. Det är nog det vidvinkligaste som är så pass ljusstarkt som 2,8. Det är inte f:2, men ändå.

Vill du se på bilder från olika objektiv så rekommenderar jag: http://www.pixel-peeper.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto