Annons

LR catalog på nätverket

Produkter
(logga in för att koppla)
För egen del så har jag inte behovet att accessa databasen från flera ställen samtidigt utan snarare att "..idag vill jag sitta i soffan och jobba istället för vid den stationära på nedervåningen.".

/Anders

Haft samma problem - löstes med att flytta upp den stationära till "rätt" våning på bekostnad av gästrummet men det kanske inte fungerar för alla

Hade varit kanon om du ville dela med dej av kodsnutten när du testat. Även om det inte är det mest komplicerade koden så är jag ingen fena på syntaxen..
Nåt villkor borde kanske vara med, dvs if older -> then xcopy from network...eller hur det nu skulle se ut.

mvh
- Anders

XCOPY har "växlar" som håller ordning på tidsstämplarna. Jag gör ett försök ikväll.

Jag testade lite nu. Windows 7 och LR beta 3 på min testmaskin.

Om du vill testa själv, gör så här:

1) Starta notepad.

Klipp in följande text:

@Echo off
Echo.
Echo Kopierar lightroom databaser till lokal disk
Echo.
xcopy "Q:\Test\LRDBKopia\*.*" "C:\Users\Anders\Pictures\Lightroom\" /D /I /Y
Echo.
Echo Startar Lightroom...
Echo.
"C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 3 Beta\lightroom.exe"
Echo.
Echo Kopierar lightroom databaser till server
Echo.
xcopy "C:\Users\Anders\Pictures\Lightroom\*.lrcat" "Q:\Test\LRDBKopia" /D /I /Y
Echo.
Pause

Spara filen på ditt skrivbord och ge den ett namn i stil med

StartaLightroom.bat

Observera ändelsen ".bat" det är viktigt.

Dubbelklicak filen, första gången du kör kommer du att få ett meddelande om att inga filer kopieras, det är OK eftersom du första gången inte har några på servern.

Lightroom startas, gör någon liten ändring. Stäng LR och bat-filen går klart och kopierar din/dina katalogfiler till servern.

Nästa gång du kör bat-filen kopieras katalogfilerna ner innan Lightroom drar igång, och kopieras upp när du avslutar.

NOTERA

A) Sökvägarna ovan måste förstå anpassas till din miljö. Själv har jag t ex i min skarpa miljö flyttat ut allt med Lightroom från "Mina Dokument" så att allt ligger utanför Windows "egna" mappar. Det gör mig större kontroll.

B) Om din server är Linux baserad - vilket är sannolikt om det är en billig nätverksdisk - så kommer växel "/D" inte att fungera som den skall. Vissa filer kommer att kopieras trots att de egentligen inte har ändrats. Det beror på att Windows och Linux har olika system för hanteringen av tidsstämplar (tror det har med millisekunder att göra). Det spelar ingen större roll men kommer att leda till lite onödig kopiering ibland.

C) Testa på egen risk. Jag har aldrig använt det här själv men det bör funka.

D) Den sista rade "Pause" är bar tillagd för att du skall hinna se vad som händer. Ta bort den om du vill.

E) Du sätter upp motsvarande på din andra dator. OBS! För att det skall funka måste ju den andra datorn ha tillgång till biderna och sökvägen till bilderna måste vara lika på båda datorerna.

Mvh
Anders

En justering.

Den första xcopy raden

xcopy "Q:\Test\LRDBKopia\*.*" "C:\Users\Anders\Pictures\Lightroom\" /D /I /Y

kan du ändra till

xcopy "Q:\Test\LRDBKopia\*.lrcat" "C:\Users\Anders\Pictures\Lightroom\" /D /I /Y

så blir det lite mer uniformt.

Mvh
Anders

Letade lite i går och fann denna bloggsida http://digitalprotalk.blogspot.com/2008/08/lightroom-20-running-on-network-well.html

Angående LRCAT filen och de sätt som beskrivs där så anser jag de tillkrånglade. I Windows finns Synctoy att tillgå vilket borde lösa synkning med LRCAT liggandes på nätverks disk. Kan det här vara något?

Hans version var ju i princip samma som lösningen här, dvs jobba med en lokal lrcat-fil och gör den sedan tillgänglig för den som vill jobba vidare. Om jag förstod rätt.

Synctoy går säkert att använda, men personligen gillar jag XCOPY bättre då jag tycker det ger mig bättre kontroll. Dessutom är ju tanken att man måste köra synkningen precis innan och efter man kör Lightroom vilket man åstadkommer med bat-filen.

Ett annat alternativ är ROBOCOPY som finns i senare versioner av Windows, det ger ytterligare verktyg, men jag har inte testat det så mycket.

Robocopy finns i Vista och Sjuan, är detsamma som Xcopy men kan även kopiera rättigheter. Först kör man vanlig kopiering, sen en gång till för rättighets kopiering. Går även att hämta till t.ex. XP om man hämtar hem "Windows Server 2003 Resource Kit Tools"

Kanon Anders! Tackar, kvällen är räddad!
Återkommer om jag kör fast.

mvh
- Anders

Tack Anders, Det funkade perfekt!
Dock så testade jag bara på en extrem liten katalog, så risken är väl att det tar lång tid med kopieringen när man kör på den skarpa katalogen, framförallt då mitt trådlösa är lite slött i dag.( uppgradering på gång).
Men hur som helst så löser detta sätt mitt problem.

mvh
- Anders

Bra att det funkade.

Ja, LR-katalogen har ju en tendens att växa. Tror min ligger på några hundra MB.

Det kan bli lite segt att föra över via trådlöst.

Mvh
Anders

Min LR-katalog var uppe i 9GB innan jag gav upp och snudd på slängde ut skiten...

De borde verkligen göra en lite mer flexibel lösning.

/Maverick

Min ligger på ca 15Gb :( jag har inte så mycket bilder heller, fattar inte att den skall behöva vara så stor.

Min ligger på ca 15Gb :( jag har inte så mycket bilder heller, fattar inte att den skall behöva vara så stor.

Hmm, låter skumt. Hur många bilder har du i den?

I min stora katalog har jag drygt 28k bilder, varav ca 75% kommer från 10D och resterande 25% från 5D. Själva katalogfilen är på ~300MB, hela katalogmappen med både katalogfilen, alla previews samt ett par backuper (300MB styck) ligger på 2.8 GB. Och då kör jag med 1440-previews och har den inställd på att kasta 1:1-previews efter 30 dagar.

Har du optimerat katalogen? Meny Edit -> Catalog Settings -> Relaunch and Optimize.

Hmm, låter skumt. Hur många bilder har du i den?

I min stora katalog har jag drygt 28k bilder, varav ca 75% kommer från 10D och resterande 25% från 5D. Själva katalogfilen är på ~300MB, hela katalogmappen med både katalogfilen, alla previews samt ett par backuper (300MB styck) ligger på 2.8 GB. Och då kör jag med 1440-previews och har den inställd på att kasta 1:1-previews efter 30 dagar.

Har du optimerat katalogen? Meny Edit -> Catalog Settings -> Relaunch and Optimize.

Tack för tipset, nu har jag optimerat katalogen. Storleken gick från 15,6Gb till 15Gb. har precis som du inställt på 1440-previews och kasta 1:1 efter 30 dagar.
och jag har "bara" 21k bilder. Dom är fotade med lite olika kameror.

Verkligen märkligt!

Någon som törs sig på en gissning varför det skiljer så oerhört i katalogstorlek med så lika inställningar och när min katalog dessutom innehåller fler bilder?

Verkligen märkligt!

Någon som törs sig på en gissning varför det skiljer så oerhört i katalogstorlek med så lika inställningar och när min katalog dessutom innehåller fler bilder?

Vet inte om det har med saken o göra, men jag har bearbetat mycket bilder sista tiden. Så troligen är det mycket bilder som finns i 1:1 som försvinner efter 30 dagar

Verkligen märkligt!

Jag tror det är ett missförstånd.

När du och jag pratar om katalogen så talar vi om EN fil som har ändelsen .lrcat.

Det som de andra talar om är säkert mappen där katalogfilen OCH alla previews ligger. Eller?

Det är omöjligt att att databasen (= lrcat-filen) skulle vara på 15 gig för en "normal" användare.

Min LR-katalog var uppe i 9GB innan jag gav upp och snudd på slängde ut skiten...

De borde verkligen göra en lite mer flexibel lösning.

/Maverick

Hur många bilder hade du då i Lightroom?

Min gissning är att du slängde ut "skiten" av fel anledning. Det var sannolikt dina previews som tog plats, inte själva databasen.

Jag håller dock med om att det är en brist i LR att previews skapas i en mappstruktur under själva katalogfilen. Det borde gå att separera dessa. Kanske går via något hack??

Jag har runt 12.000 bilder och en lrcat på ca 150 MB

Preview-mappen innehåller 2,8 GB

Att preview-filerna ligger där de ligger gör mig inte så mycket. Vad som däremot är riktigt puckat är ju att det verkar skapas en mapp per bild i vilken sedan själva preview-filen finns. Min preview-mapp innehåller alltså 12655 filer i 11521 mappar. Är det vettigt? Att hantera stora mängder mappar brukar ju inte direkt vara nåt som får en dator att jobba snabbare...

ANNONS
Götaplatsens Foto