Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR: Hur hitta bilder som INTE är med i en collection/samling

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Hej,

Jag har på en disk cirka 10000 bilder.
Har skapat 4 olika samlingar/collections: sommar, höst, vinter och vår.

Jag har cirka 2000 bilder i vardera samling, vilket innebär att cirka 8000 bilder tillhör en samling.

Hur gör jag för att söka ut de bilder som INTE tillhör samlingen sommar, höst, vinter eller vår ?

Undrar
Anders

Hmmm...

Du kanske kan skapa en smart collection där villkoren är att "collection name" inte innehåller namnen på dina befintliga collections.

Eller så kan du välja en av dina collections, markera alla bilder i den och lägga dem till Quick collection. Upprepa med samtliga dina collections. Gå sen till Quick collection (som nu innehåller bilder från alla dina collections) och markera alla bilder. Behåll bilderna markerade och klicka i "All photos" så att alla bilder visas (med dina collectionbilder markerade). Invertera markeringen. Voila: de markerade bilderna tillhör ingen collection. För att "spara" dessa kan du t.ex. tömma quick collection och lägga in dessa bilder där istället.

Lutar åt att du får göra som Robert skrev, om du dock har lagt in dina fyra collections i ett set så blir det lite enklare att markera alla olika kataloger, för då kan du hoppa över det där med quick collection. å bara markera setet å markera alla bilder å göra en omvänd-markering.

Fast en smart collection är smidigast.
Lägg upp 4 st, typ;

'Collection' - 'Contain' - 'Vår'
'Collection' - 'Contain' - 'Höst'
'Collection' - 'Contain' - 'Vinter'
'Collection' - 'Contain' - 'Sommar'

Se sen till att Match, rutan ovanför är inställd på 'none', så kommer du ha en ny smart collection som visar alla bilder som inte är med i någon av dina collections.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto