Annons

Människors reaktioner

Produkter
(logga in för att koppla)

tba

Aktiv medlem
Råkade ut för två olika reaktioner när jag var ute och fotograferade igår. Den första var väldigt trevlig, den andra något komisk.

Första - jag satt vid en plats där mycket folk cirkulerar och spanade lite allmänt efter att något roligt skulle hända. Plötsligt dyker ett par upp mitt framför näsan på mig och börjar gestikulera vilt över en karta. Jag tar tillfället i akt att fånga detta bildspel. Tjejen upptäckte detta och började genast posera och skratta och ha sig. När hon sedan fick se bilderna blev hon supernöjd. De gick sedan leende vidare, viskandes på deras underliga språk.

Andra - jag fotograferade lite arkitektur. Hade sökaren på mitt motiv och skulle precis trycka av när någon kommer upp bakifrån och klappar mig på ryggen. Han säger att han inte vill jag ska fota honom, att "I'm not your object!". Jag tittar lite frågande på honom och säger att jag inte ens sett honom utan försöker ta på byggnaden men att han numera är i vägen och stör mitt arbete. Han vägrade godta det, och ville jag skulle plocka undan kameran tills han gått förbi. Som sagt, komiskt på gränsen till tragiskt.

Vilket fick mig att tänka till; tänk om alla hade kunnat bjuda på sig själva lika lätt som tjejen, så mycket bättre allt hade varit då!

Nåja, kontentan av detta långa, något meningslösa, inlägg är att man träffar mycket varierande folk när man gör gatorna osäkra med sin kamera! :)

Hade det varit jag hade jag fotat ændå, han kan inte hindra dig. Och precis som du sa han hindrade ditt arbete! Samtidigt vill man inte åka på en omgång ...

Men tjejen verkade hærlig ;)

tba skrev:
Nåja, kontentan av detta långa, något meningslösa, inlägg är att man träffar mycket varierande folk när man gör gatorna osäkra med sin kamera! :)

Tycker tvärtom att det var ett trevligt inlägg av dig. Det är ju så som du säger, variation. För den som för tillfället kanske är deprimerad, utmattad, sjuk, trött eller något så är det begripligt att han/hon inte sprudlar och poserar hur som helst. Hur någon annan mår kan man aldrig veta. Bara att "läsa" var och en så gott det går och testa sig fram

De aggresiva "du får inte fota mig snubbarna" är väl ändå rätt få. Fast det är naturligtvis otrevligt för den ev småvuxne/ - eller unga fotografen som kanske blir skrämd.

Det är rätt nyttigt att bli fotad själv också - bra för att kunna ha inlevelse i hur man vill bli bemött av en fotograf

Jag fotade gatuporträtt igår kväll i Uppsala centrum. För det mesta var folk som normalt. Visst, man såg på dem att de hajade till när de märkte att jag var där med kameran. En liten ryck i ansiktet, en liten paus i stegt. Sånt ser man när man tittar genom sökaren. Men de flesta fortsatte att gå som vanligt.

Men det konstiga var vissa ensamma män, unga som gamla, som inte kunde låta bli att hela tiden återkomma och dyka upp i linsen. Som linslöss. Sneglandes lite på mig i smyg, för att se om jag zoomar åt deras håll. Fastän jag står nedåtböjd över kameran, så ser jag genom optiken otroligt tydligt vad de har för sig.

Sen fanns där även andra ensamma, alltid män, som gick runt mig som katten går runt den heta gröten. Helt tydligt intresserade av min utrustning. En kom också fram och började prata och fråga om kameran och optiken jag använde. Det var trevligt att prata med honom, jag uppskattade honom för att han vågade komma fram och prata med mig. Alltid roligt att prata med folk när man fotar gatufoto, tycker jag.

Re: Re: Människors reaktioner

Gatufoten skrev:

De aggresiva "du får inte fota mig snubbarna" är väl ändå rätt få. Fast det är naturligtvis otrevligt för den ev småvuxne/ - eller unga fotografen som kanske blir skrämd.

Jo... dom är som tur är ganska få men det kan bli ganska otrevligt.

Nu är ju jag inte stans minsta fotograf med 192cm och 110kg men jag kan nog tänka mig någon liten 18-åring med första kameran som kan bli rejält skrämd om det kommer någon storkäftad typ med synpunkter.

Själv brukar jag uppmana dom (har bara hänt en gång) att ringa polisen vilket också skedde.
Snubben var en "direktörstyp" på ca 45år som demonstrativt tog upp telefonen och ringde polisen mitt framför mig när jag uppmanade honom att göra det.
Med tanke på att han såg väldigt snopen ut och gick därifrån utan ett ord när han talat om sitt ärende fick han nog inte önskad respons från polisen...

Är det någon som ser uppenbarligen besvärad ut så är det ju bara att ta en paus på 20 sekunder så att dom hinner undan.
folk som ser besvärade ut vill jag itne ha på kort ändå.
Direktörstypen har jag nog ett 30-tal kort på någonstans om jag inte slängt dom.

Bra historia.

Jag har ofta irriterat mig på de som säger att jag inte får fotografera dem eller blir snea. (Händer väldigt sällan men någon gång...)

Men numera respekterar jag det mycket mer. Jag har på senare år träffat fler människor (fler än förr alltså) som har det jobbigt på olika sätt och för en del kan det vara ett stressmoment att de tror sig bli fotograferade.

Backa undan, säg att du väntar tills de passerar och var artig.

Att jag i min artikel om fotografers rätt att fotografera nämner att ingen kan hindra mig från att fotografera dem på gatan betyder inte att jag klipper till folk över okbenet med lagboken...

Gillar det om ”snubben som trodde han var cool, ringde snuten med en mobil”.

Kul att höra om andra upplevelser / åsikter.

Det är ett ganska intressant fenomen hur folk reagerar när en kamera är framme. Mer än sällan blir kroppsspråket väldigt stelt och en hög grad av misstänksamhet yttrar sig.

Intressant det Eero säger; att många män gärna cirkulerar runt och kollar på ens kamerautrustning. Jag får ibland intrycket att när man går på stan med kameran att män ser tekniken man går med, medan kvinnor ser det "artistiska". Vilket jag baserar på att män oftast kollar på kameran medans kvinnorna i ögonen. Så det är ju inte direkt någon vetenskaplig iaktagelse! :)

Men det sagt; jag fösöker verkligen vara diskret/ödmjuk/vänlig när jag är på stan och fotograferar, just eftersom det verkar finnas ett visst obehag av att hamna på någon okänds kort. Vad jag reagerade på med mannen igår var att jag verkligen inte alls hade kameran mot honom och han dessutom var bakom mig. Men som ni säger - kan vara mycket som spelar in. Kanske hade han just fått sparken från sitt jobb? :)

Jag var ute på kvällen och fotograferade en byggnad med skorstenar med ganska tung rök, sedan såg jag en vakt gå inne på området, tio minuter senare kommer det en Jaguar som gör en usväng och stannar fem meter från mig. Ut hoppar det två män i kostymer, den ena stannar vid bilen och den andra kommer fram till mig och presenterar sig som VD för företaget som äger byggnaden. Sedan undrade han lite bryskt vad jag gör för något och ställer lite andra småfrågor, ibland ropade han ordagrant vad jag hade sagt till den andra snubben. Jag tyckte det blev lite obehagligt och började plocka ihop mina prylar, då hoppade de in i bilen och åkte iväg.

Eeros skrev:
Men det konstiga var vissa ensamma män, unga som gamla, som inte kunde låta bli att hela tiden återkomma och dyka upp i linsen. Som linslöss.

Dessa kryllar det av i Egypten. Ok, vissa gånger för att få betalt men långt ifrån alltid.

Vid detta tillfälle så fotograferade jag bilen & helt plötsligt så stegade killen fram & lade foten på stötfångaren & började fippla med skosnöret.

Det var så glasklart att han poserade & när han satte ner foten för att gå så log han ett brett leende.

//Larsa

Bilagor

• knyta skor.jpg
    knyta skor.jpg
    58 KB · Visningar: 535
tba skrev:
!

Nåja, kontentan av detta långa inlägg är att man träffar mycket varierande folk när man gör gatorna osäkra med sin kamera! :)

Jäpp, det här är gatufoto! :)

/B

Ps.
Har under 45 års fotograferande,
mest på gatan,
upplevt det mesta mycket positivt. :)
Men man måste själv vara med på gatan :)
(ingen tele),

Kul.

Det kan också hända att någon blir lätt irriterad och undrar vad man ska ha bilderna till. Oftast blir de lugna om det är för privat bruk, hobby eller liknande.

Jag vet inte varför men jag har blívit mycket mer återhållsam med att fånga okända på bild. Även om jag tycker att bilderna egentligen är oskyldiga så kan några ta illa upp. Då är det bara till att sänka kameran.

Jag börjar bli mer o mer fascinerad av gatufoto och gjorde en rajd i Barcelona nyligen. I min hemstad skulle jag däremot känna mig mkt mer "konstig" över att jag fotar främmande människor på stan bara så där. Som en icke fotointresserad kanske ser det.

Men i Barcelona kände jag aldrig att jag fotade vid fel tillfälle eller fel person faktiskt även om jag ibland fotade i mindre smickrande situationer som t ex den här bilden:
Dumpad?

Bjuder man lite på sig själv, ett leende är t ex aldrig fel verkar det som så kan det också innebära viss kontakt med motivet på något sätt som t ex när jag tog den här bilden:
Cigarren

Det är väl bara att inse att vissa personer har inget alls emot att bli fastna på bild men andra tycker det är jobbigt ö h t. Men sen om de alls märker att man fotar dem är en annan sak.

Vill man inte bli fotograferad på stan har man ju alternativ också:
- vika undan så man inte hamnar i "skottlinjen"
- säga ifrån till personen som fotar o hoppas att de respekterar det
- vända sig bort
- ge fotografen ögonkontakt och en blick som säger "NEJ jag vill inte bli fotad"
(fast en sån blick kan ju också vara väldigt attraherande för en fotograf förstås)

Den här damen såg nog säkert att jag fotade henne på tunnelbanan och var väl inte direkt positiv till det men sa inte ifrån heller. Kanske bara surade ihop lite mera ev o tänkte nåt om mig istället?

Inte så glad

Uttryck skrev:
Jag börjar bli mer o mer fascinerad av gatufoto och gjorde en rajd i Barcelona nyligen. I min hemstad skulle jag däremot känna mig mkt mer "konstig" över att jag fotar främmande människor på stan bara så där. Som en icke fotointresserad kanske ser det.

Bjuder man lite på sig själv, ett leende är t ex aldrig fel verkar det som så kan det också innebära viss kontakt med motivet på något sätt som t ex när jag tog den här bilden:
Cigarren

Och med ditt härliga leende och pigga och glada uppsyn så borde det ju fungera!
Jag har sagt det förut och säger det igen, tycker att dina bästa bilder är just gatubilderna. Och så bilderna på pappsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto