Annons

Mätningsmetod bröllopsbilder utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej! Vilken mätningsmetod anser ni lömpar sig böst vid fotografering av bröllopspar utomhus? Dels i mörka skuggor och dels solljus med fokus på paret? Funderar på om centrumvägd är bäst eller spot?

Föredrar spot, jag kör å andra sidan alltid spot. Brukar då exponera på ansiktet då det oftast känns som det är det viktiga i bilden. Ansikten är ju ganska ljusa (beror visserligen på om man är ljushyad eller inte) så mätaren får gärna ligga ett par streck åt höger för att det ska bli rätt. Det beror ju visserligen lite på ljuset hur pass mycket. Man får in en känsla för det där efter ett tag.

Det är i alla fall så jag gör, säger inte att det är det rätta/bästa sättet.

Föredrar spot, jag kör å andra sidan alltid spot. Brukar då exponera på ansiktet då det oftast känns som det är det viktiga i bilden. Ansikten är ju ganska ljusa (beror visserligen på om man är ljushyad eller inte) så mätaren får gärna ligga ett par streck åt höger för att det ska bli rätt. Det beror ju visserligen lite på ljuset hur pass mycket. Man får in en känsla för det där efter ett tag.

Det är i alla fall så jag gör, säger inte att det är det rätta/bästa sättet.

När du skriver "exponera på ansiktet" menar du då att lägga fokuspunkt på ansiktet? Annars läggs väl "spoten" i mitten av bilden?

När du skriver "exponera på ansiktet" menar du då att lägga fokuspunkt på ansiktet? Annars läggs väl "spoten" i mitten av bilden?
Jag menar att jag alltså mäter i ansiktet och exponerar därefter. Nu fokuserar jag visserligen alltid (eller oftast) med mittersta fokuspunkten och komponerar om, så mätning och fokus kan ju sättas samtidigt då. Jag glömde visst nämna att jag kör i M-läget. Annars kan man väl använda AE-lås när man komponerar om.

Hej! Vilken mätningsmetod anser ni lömpar sig böst vid fotografering av bröllopspar utomhus? Dels i mörka skuggor och dels solljus med fokus på paret? Funderar på om centrumvägd är bäst eller spot?

Plåtar du raw eller jpeg? Med raw bör du exponera så att du utnyttjar tonskalan fullt ut. Använd histogrammet och se till att exponeringen fyller ut högdagrarna utan att klippa dessa. Finjusteringen görs i efterbehandlingen.

Ok, jag kan väl erkänna att jag inte riktigt greppat detta med ljusmätning. Hur "mäter" jag ljuset? Jag har ställt inte kameran på spotmätning, sen då? Hur mäter jag? Och hur "låser" jag detta. Använder nikon d7000

Ok, jag kan väl erkänna att jag inte riktigt greppat detta med ljusmätning. Hur "mäter" jag ljuset? Jag har ställt inte kameran på spotmätning, sen då? Hur mäter jag? Och hur "låser" jag detta. Använder nikon d7000
Det bästa är nog om du läser på lite. Exempelvis här: http://www.fotosidan.se/cldoc/exponeringskompensation.htm

Men lite snabbt förklarat (någon annan fåe gärna rätta mig, eller förtydliga det som jag ska försöka förklara): med spotmätning så används endast ett mindre område i mitten (vid mittersta fokuspunkten) för att mäta ljusheten i bilden. I sökaren kan du se en mätare längst ner (oftast tror jag, kör Canon själv men har testat Nikon vid ett par tillfällen). När strecket står i mitten på denna mätare så anser kameran att exponeringen är korrekt. Om du ligger till höger om mitten så överexponerar du (kameran anser att bilden blir för ljus), ligger du åt vänster så blir det underexponerat (bilden blir för mörk enligt kameran). Jag skriver "enligt kameran" då denna dessvärre inte alltid har rätt. Den vet ju inte vad du fotar för något. Kameran vill att det du mäter på ska visas som grått (och någon annan här på forumet kan säkert specificera vad som exakt menas med grått, men mitt emellan svart och vitt nånstans kan vi väl säga). Detta innebär exempelvis att om du fotar en snögubbe på vintern och följer kamerans logik, att mätaren ska stå på mitten, så kommer du att få en underexponerad grå snögubbe. Snön är ju vit så då ska mätaren stå en bra bit åt höger (på Canon i alla fall).

Så därför bör även mätaren ligga ett par streck åt höger om man mäter på ansiktet vid porträtt i solsken.

Hur man låser exponeringen på din Nikon går du nog kolla upp i manualen. AE-lås borde det heta. Jag vet knappt hur man gör på min Canon då jag alltid kör manuellt.

ANNONS
Götaplatsens Foto