Annons

Måla oskarp mask?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag läste nyss en fototidning och då stod det att man bör göra en lagermask som man lägger oskar mask på och över för brusreducering och sen "målar man över". Jag fattar noll av detta. Blir det ett bättre resultat än jag får med noiseninja och den vanliga oskapra masken?

Tacksam för svar.

Tror du råkat blanda ihop begreppen lite (vilket är lätt att göra när man börjar prata om oskarp mask).

Oskarp mask är ett skärpefilter som man, trots det något missvisande namnet, använder för att skärpa bilden (anledningen till namnet tar jag inte här men det kan du googla fram om du vill).

Det jag, utan att ha sett artikeln, tror att de pratar om är att göra brusreduceringen på ett separat lager (t ex en kopia av bilden) och sedan använda en lagermask för att manuellt bestämma vart i bilden du vill ha effekten.

Enkelt beskrivet så öppnar du valfri bild, väljer Layer > Duplicate Layer för att skapa en kopia av lagret. Lägg på så mycket brusreducering du vill ha på kopian.
Klicka nu på den lilla ikonen längst ned, tredje från vänster, i lagerpaletten (den ser ut som en frontmatat tvättmaskin) för att lägga till en lagermask. Du får nu upp en vit tumnagel bredvid ditt lager i lagerpaletten. Genom att klicka på den vita tumnageln så aktiverar du lagermasken och kan sedan måla på bilden för att bestämma vart effekten ska vara.

100% vitt visar hela effekten, 100% svart döljer hela effekten, 50% grått visar 50% av effekten osv.

//D

Angående det konstiga namnet

Citerar mig själv från en gammal tråd:

Värdelöst vetande om...
Oskarp mask.
Ganska konstigt uttryck. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1989 skaffade vi två st "monsterdatorer" och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden.

Tror du råkat blanda ihop begreppen lite (vilket är lätt att göra när man börjar prata om oskarp mask).

Oskarp mask är ett skärpefilter som man, trots det något missvisande namnet, använder för att skärpa bilden (anledningen till namnet tar jag inte här men det kan du googla fram om du vill).

Det jag, utan att ha sett artikeln, tror att de pratar om är att göra brusreduceringen på ett separat lager (t ex en kopia av bilden) och sedan använda en lagermask för att manuellt bestämma vart i bilden du vill ha effekten.

Enkelt beskrivet så öppnar du valfri bild, väljer Layer > Duplicate Layer för att skapa en kopia av lagret. Lägg på så mycket brusreducering du vill ha på kopian.
Klicka nu på den lilla ikonen längst ned, tredje från vänster, i lagerpaletten (den ser ut som en frontmatat tvättmaskin) för att lägga till en lagermask. Du får nu upp en vit tumnagel bredvid ditt lager i lagerpaletten. Genom att klicka på den vita tumnageln så aktiverar du lagermasken och kan sedan måla på bilden för att bestämma vart effekten ska vara.

100% vitt visar hela effekten, 100% svart döljer hela effekten, 50% grått visar 50% av effekten osv.

//D

Tusen tack! Du fattade fast jag rörde till det. Jag menade lagermask. :) Det jag tycker verkar krångligt är att måla. Tex om man vill ha en insekt skärpt och bara den, jag menar det är ju hundratals små hår som sticker ut överallt. Då måste man vara fruktansvärt fast på handen om jag har fattat det rätt. :)

Tex om man vill ha en insekt skärpt och bara den, jag menar det är ju hundratals små hår som sticker ut överallt. Då måste man vara fruktansvärt fast på handen om jag har fattat det rätt. :)

Jo, det stämmer ju förvisso. Eller så gör man en mer avancerad mask med hjälp av channels/kanaler.
Om du googlar lite på "masking with channels" så kan du lära dig en del om hur man skapar avancerade masker utan att behöva måla så mycket.

//D

ANNONS
Götaplatsens Foto