Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkrums bäcker.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Avslutat medlemskap
hittade inga trådar om det så jag tänkte fråga er om ni vet några bra mörkrumsböcker för fybörjare tänkte bygga upp något litet hemma.

Det beror lite på om du ska ha dem på svenska eller om de kan vara på engelska.

På svenska är väl Ulf Sjöstedts böcker rätt bra, Den fotografiska bilden och Fotoskolan: BILD är två av dem. Annars finns ju tidningen Foto:s egen mörkrumsskola, den borde att gå att få tag på via tidningen. Den är enkel och redigt upplagd. Svensk ordentlighet, med andra ord.

För mig själv, som har rätt hyfsade engelskakunskaper, fungerade Ansel Adams tre böcker The Camera, The Negative, The Print väldigt bra. När jag började läsa dem hade jag ingen som helst aning om vad fotografi eller mörkrum var. Med lite tålamod och funderande gav det en hel del. Svagheten med de böckerna idag är att det är en hel del material som nämns, som inte finns längre. Men grunderna i sensiometri, hur objektiv, film och kameror fungerar är fortfarande aktuella grundkunskaper. Han tar inte upp speciellt mycket om färgfotografi, autofokus eller datorer i kameror... ;)

Men rimligen måste det finnas andra nybörjarböcker på engelska? Länge sedan jag kollade efter, faktiskt.

Det brukar finnas massor av mökerrumsböcker på det lokala biblioteket, bara att knata in och låna. Efterfrågan på dessa böcker är väll minimal idag, så det är säkert möjligt att låna alla och be om förlängd tid för de som man tycker är bäst.

Om man vill köpa så brukar det finnas mökerrumsbäcker på antikvariat, kostar inte många kronor och tekniken har ju inte utvecklats så mycket de senaste 30 åren.

Har du inte köpt förstoringsapparat ännu så har du ett rent osannolikt fynd här! En komplett proffsapparat för negativ från 24x36-9x12 med 3 högklassiga toppoptiker till. Dessutom verkar det vara superfina avmaskningaramar av proffsklass. Allt för endast 3000:-. Photax säljer denna apparat utan optik för 29800:-. Componon S 50mm/2,8 som också följer med säljer de för 2500:- och Rodagon 5,6/80mm testades av Aktuell Fotografi på 80-talet med helt sanslöst bra resultat. 135:an lär inte vara mycket sämre. Man får säkert ge bortåt 40-45000:- i nypris för denna utrustning idag. Säljes för 3000:-.

Photax har ett häfte att sälja med den mest nödvändiga kunskapen om mörkrumsteknik, Dessutom papper/kemi och allt annat du behöver.

Pär Lundqvists FOTO MIN HOBBY är en grundläggande instegsbok där bl.a mörkrummet och kopiering behandlas. Mycket bra bok för nybörjaren som jag ser det där man får en proffsig vägledning i hur ett mörkrum bör se ut och vad man bör tänka på. ISBN 91-7136-335-1.

ANNONS
Götaplatsens Foto