Annons

Mac för bilddredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Retinan som du tyvärr inte fick är förstås grym. Jag sitter med en en MBP 15 (sent 2011) med SSD 180GB och 8Gb Ram. Där DVD sitter har jag satt in en 750GB där jag lagrar mina bilder. Fördelen just med modellen innan retinan är att du kan uppgradera HD och minne men även att du har möjlighet att sätta in en extra HD i DVD- läsaren.

Har inga somhelst problem med att redigera bilder i LR och CS. Har en D700 så filerna är inte lika stora som de högupplösta. Har dock provat filerna från D800 och det gick fint. Inläsningen är förstås lite långsammare. Skärmen är helt ok men jag brukar för det mesta docka den till extern skärm när jag redigerar.



HD och minne är ju redan uppgraderad på Retinan.
Där har du ju redan SSD och 16gb Ram

Dock kan du inte byta ut cdläsaren till hårddisk givetvis.
 
Hur många MAC mini senaste modell har du arbetat med?

Jag har 2st i företaget

en med I5 och en med I7 båda med SSD och 16gb ram.
INGEN upplevs slö på något sett.
Kör Illustrator och Lightroom på i7an och flyter på hur bra som helst.

Jag har arbetat med ett gäng. Låt dem gå varma och se vad som händer med (exempelvis) premiere pro under en rendering, eller när man exporterar några tusen nedskalade bilder från LR.
 
Jag har arbetat med ett gäng. Låt dem gå varma och se vad som händer med (exempelvis) premiere pro under en rendering, eller när man exporterar några tusen nedskalade bilder från LR.

För den typ av bildredigering de flesta hobbyister sysslar med är nog detta inte något stort problem i praktiken ;)
 
Sitter i precis samma sits som trådskaparen. Har några funderingar som jag hoppas att Ni reder ut.

1. Hur gör man med sina bilder som idag ligger i Lightroom? Tänker inte så mycket på själva bildfilen (RAW + JPEG) utan mer på själva LR katalogen. Kan LR Mac version läsa PC versionen?

2. Samma med Photoshop CS. Macron och andra diverse inställningar i själva Photoshop?

3. Det ryktas att en Mac lever ungerfär 2 ggr motsvarande en PC. En sanning eller skröna? (Jag byter var 4:e år men en rensning av operativet efter ca drygt 2 år)

4. Den dagen som Mac:en är trött och slö. Även här har jag hört ett rykte att det skall vara enkelt att föra över "allt" till en ny Mac där du har kvar dina speciella inställningar i t.ex. Photoshop utan att du kopierar över en massa skit samtidigt. Sanning?
 
1. Ja.

2. Nej du köper en Mac-version och börjar om med nya inställningar. Om det går att exportera makron får någon annan svara på. Det finns de med Windows-PS som fått bra rabatt på en Macversion genom att be Adobe snällt.

3. Ja, folk med Mac byter dator mer sällan. Både privat och yrkesmässigt. Om det beror på att de inte har råd, är allmänt motsträviga, eller om det fortfarande är så att nya program inte "dödar" en gammal Mac lika mycket genom nya hårdvarukrav som på windowsmaskiner gör vet jag inte.

4. Ja, det är nästan pinsamt enkelt. Du kör igång flyttassistenten och dricker en kopp kaffe. När du med nya datorn sedan kör känns allt som hemma. Du är fortfarande inloggad på de hemsidor du var på med gamla datorn, din surfhistorik är kvar etc.
 
Då blir det den här sista idiotfrågan som förmodligen inte har ett svar.

Sitter idag med PC + 24" skärm från Eizo (hårdvarukalibrerad men ändå en instegsskärm) Har via Appel Store plockat ihop en iMac 27" för ca 28K men känner mig väldigt tveksam. Massa pengar och hela datorn inbyggd i skärmen........

Det som lockar är den längre livslängden och mindre strul vid kommande byte till ny dator någon gång i framtiden. Är inte proffs men har ändå ett litet företag med uppdrag. Tar min fotografering på största allvar.

iMac v.s. PC?
 
Rätt eller fel? Tja, är Volvo eller Saab bäst? Förresten är det kanske ingen bra jämförelse längre. Jag hade valt Macen, men det finns minst lika många som hade valt något annat.

Nu vet jag inget om din skärm, men det lär finnas adaptrar mellan nya thunderboltkontakten och de flesta skärmkontakter. Så du kan använda din nuvarande skärm som utökad skärmyta om du vill. Du lär inte kunna kalibrera den oberoende an den inbyggda, då de går på samma skärmkort. Men jag tycker det är rätt skönt att ha blandat skräp (flytande paletter till Aperure och Photoshop, mail, iTunes, hockeyresultat etc.) igång på en extern skärm och fokusera på bild på den kalibrerade huvudskärmen.
 
2. Nej du köper en Mac-version och börjar om med nya inställningar. Om det går att exportera makron får någon annan svara på. Det finns de med Windows-PS som fått bra rabatt på en Macversion genom att be Adobe snällt.

Nej, man behöver inte "be snällt". Har man en win-licens och vill ha Mac-licens istället då fixar Adobe det gratis.
 
Nu vet jag inget om din skärm, men det lär finnas adaptrar mellan nya thunderboltkontakten och de flesta skärmkontakter. Så du kan använda din nuvarande skärm som utökad skärmyta om du vill. Du lär inte kunna kalibrera den oberoende an den inbyggda, då de går på samma skärmkort. .

Visst kan du ha olika färgprofiler på de olika skärmarna.

M
 
Visst kan du ha olika färgprofiler på de olika skärmarna.

M

Ja, i teorin, eller om skärmarna är väldigt lika. Min erfarenhet av att försöka anpassa två helt olika skärmar på ett och samma skärmkort är att det som bäst blir hyfsat, men att max en av skärmarna går att få helt rätt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll, då bara en används att bedöma färger på. Bara man är medveten om det.
 
Ja, i teorin, eller om skärmarna är väldigt lika. Min erfarenhet av att försöka anpassa två helt olika skärmar på ett och samma skärmkort är att det som bäst blir hyfsat, men att max en av skärmarna går att få helt rätt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll, då bara en används att bedöma färger på. Bara man är medveten om det.

Jag har fått till det på MacPros (med snöleopard) har inte testat på andra Macar men ser inte att det skulle finnas någon begränsning på denna fronten. Däremot så blir inte en dålig skärm bättre av att sättas på samma grafikkort som en bra, men den bra blir heller inte sämre.

/Karl
 
Jag har fått till det på MacPros (med snöleopard) har inte testat på andra Macar men ser inte att det skulle finnas någon begränsning på denna fronten. Däremot så blir inte en dålig skärm bättre av att sättas på samma grafikkort som en bra, men den bra blir heller inte sämre.

/Karl

Jag har testat att köra dubbla skärmar på iMac och MacBookPro och då tänker man inte på skillnaden så mycket, då skärmarna är olika. Däremot har jag inte fått till det varken på min nuvarande MacPro eller min förra. Jo, på den förra gick det lätt när jag satte in ett extra skärmkort. Utan det blev det alltid så att den ena skärmen (två på papperet likadana Appleskärmar, men från olika batchar) skärmen bara blev nästan rätt. Alltid lite för kall eller varm i tonen. Likadant nu med min nyare MacPro.

Andra jag känner har haft samma problem. Men som sagt är det inget som spelar någon större roll rent praktiskt, bara man vet vilken skärm som är den som man ska kolla slutresultatet på. Den enda jag vet som fått det att funka köpte två skärmar från samma batch, men det är ju inte direkt det som frågeställaren kommer göra.
 
Då blir det den här sista idiotfrågan som förmodligen inte har ett svar.

Sitter idag med PC + 24" skärm från Eizo (hårdvarukalibrerad men ändå en instegsskärm) Har via Appel Store plockat ihop en iMac 27" för ca 28K men känner mig väldigt tveksam. Massa pengar och hela datorn inbyggd i skärmen........

Det som lockar är den längre livslängden och mindre strul vid kommande byte till ny dator någon gång i framtiden. Är inte proffs men har ändå ett litet företag med uppdrag. Tar min fotografering på största allvar.

iMac v.s. PC?

mac är klart mer vanligt bland yrkesfotografer o det finns skäl till det. Jag har kör mac sedan 2001 utan strul bara funkar o det är oerhört viktigt att det gör det när man jämnt har tajta lev tider på jobben.Jag har dels nya mac book pro som jag har maxat med 16gb minne o kopplad extern skärm till för 15 tum är inte mycket att jobba på samt jag har aldrig fått en mac book pro att stämma särkilt bra.Har precis fått hem min nya imac 27 o den är proppad o om jag ser skärmen på den gamla så fick jag den att stämma bra med det jag fick ut på stora printern epson 7900. Om inte så hade jag kopplat in en extern skärm. Jag tycker att min nya macbook är grymt snabb behandlar mina D800 filer utan problem.
Jag är rätt övertygad att kör du mac så går du aldrig tillbaks till pc. om du är orolig för skärmen på imac så tror jag att en maxad mac book pro räcker för dig allt handlar om hur mycket plats du har på skrivbordet om du absolut skulle vilja köra en extern skärm också till imac.
 
mac är klart mer vanligt bland yrkesfotografer o det finns skäl till det. .

Så var det dags igen..

Det där stämde kring sekelskiftet. Inte nu längre. No way. No how. Nuh uh.
Sen kan man ju (exempelvis) kika på Facebookgruppen "oss fotografer imellan" där sisådär åtta av tio "Min dator beter sig konstigt" kommer från Mac-ägare, trots att bara cirka 20% av gruppens medlemmar kör Mac.

(Ja, jag är Mac-ägare... Ja, jag kör både OS/X och Windows yrkesmässigt.)
 
Intressant. Har du någon länk till denna statistik?

Alltså... Inte ens Adobe har länge Apple som sin primära målgrupp, och det var strax efter sekelskiftet som de gick ut med att Windows var den primära plattformen.

Men var skall vi börja...

Här är besöksstatistik för petapixel.com http://www.petapixel.com/assets/uploads/2010/03/googanalyticsos.png Visst, lite ålderstigen, men eftersom Apple bara höjt sina marknadsandelar några promile (sätt till global försäljningsvolym) sen dess så torde den vara ganska relevant.

Vi kan såklart titta på NetMarketShare för lite mer generell statistik: http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=8&qpcustomd=0

Förvisso bara en och en halv relevant resurs...

Jag gillar min Apple-burk, men jag tror inte den är magisk, jag vet att den inte är stabilare än min Windowsburk och jagvet att prestandan i det program jag använder absolut mest (Lightroom) är riktigt usel under OS/X jämfört med Windows.

Men nu skulle jag istället vilja se statistik som _stöder_ uttalandet att OS/X och Apple skulle ha en proportionellt större marknadsandel inom Film/foto/press

Jo, visst, det må vara off-topic, men jag blir så embarmligt trött på alla som tycker att det är okej att köra med uttryck i stil med "Alla vet at...." oavsett vad det gäller.
 
ANNONS