Annons

Mac för bilddredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jobbar själv med modefotografer lite överallt i världen, och har inte träffat på en enda som inte kör mac.
Ser det annorlunda ut bland andra typer av yrkesfotografer?

Om jag tittar i min egna bekanskapskrets (av typen folk jag umgås med regelbundet) så har jag ett tiotal som försörjer sig på film/bildskapande. Två av dessa kör Apple. Vilket ju följer deras marknadsandel rätt så bra.
 
Ja, i teorin, eller om skärmarna är väldigt lika. Min erfarenhet av att försöka anpassa två helt olika skärmar på ett och samma skärmkort är att det som bäst blir hyfsat, men att max en av skärmarna går att få helt rätt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll, då bara en används att bedöma färger på. Bara man är medveten om det.


Enig. Vissa utrustningar (exempelvis "Elite"-versionsn av mjukvaran till Spyder) låter dig profilera/Kalibrera så att flera skärmar skall matcha varandra. Det funkar rätt bra, men det tråkiga är att det ju blir minsta gemensamma nämnare, så alla svagheter i samtliga skärmar kommer ju att överföras till alla skärmar.
 
Så var det dags igen..

Det där stämde kring sekelskiftet. Inte nu längre. No way. No how. Nuh uh.
Sen kan man ju (exempelvis) kika på Facebookgruppen "oss fotografer imellan" där sisådär åtta av tio "Min dator beter sig konstigt" kommer från Mac-ägare, trots att bara cirka 20% av gruppens medlemmar kör Mac.

(Ja, jag är Mac-ägare... Ja, jag kör både OS/X och Windows yrkesmässigt.)

jag tvivlar väldigt mycket på att du kör mac överhuvud taget, varför skulle du det när du tycker den är värdelös o pc är bättre på allt? och observera jag skriver att jag inte har haft några problem med mac det funkar o jag har ingen kollega jag känner som är yrkesfotograf som kör pc. Går du in i yrkesbutikerna så står det mac där.

Varför hör jag inte massa klagomål från kollegor som kör mac? det funkar antagligen visst det är dyrare o man slipper skruva ihop skiten, slipper jaga virprogram osv. Vi vet att du är helnöjd med dina billiga hemma byggen o det får du gärna vara men bara för det så behöver inte mina maccar fungera. Sedan vet alla på detta forum att är det något som inte funkar som jag kör med så talar jag om det för jag är ingen märkesnörd.

Kolla bara vad jag skrivit om mängder med kameror jag har, objektiv etc. Men om något funkar bra så får jag skriva det för dig eller?
 
jag tvivlar väldigt mycket på att du kör mac överhuvud taget, varför skulle du det när du tycker den är värdelös o pc är bättre på allt?

Vi vet att du är helnöjd med dina billiga hemma byggen

Så.. bara för att jag är medveten om svagheterna i både OS/X och Windows så betyder det att jag inte kör OS/X? Roligt.. Riktigt roligt. Jag har dock aldrig riktigt brytt mig om att ta på mig de där Apple-vita skygglapparna :)

Blir du nöjd om jag laddar upp en idolbild på mig själv och en av mina Mac'ar? Kanske hållandes i en tidning med morgondagens datum? Kanske med ditt påstående synligt i ett Safari-fönster?

Jag har aldrig sagt att OS/X är "värdelöst" (Utom när det gäller de riktigt stora installationerna, för där _är_ OS/X värdelöst).

Däremot står jag fast vid att OS/X inte är _bättre_ för bildredigering.

Jag står också fast vid att en tidigare arbetsgivare fick ha mer personal för att hantera några hundra Apple-datorer än ett femsifftigt antal Windowsdatorer.

Billiga hemmabyggen? Du, allvarligt, min primära bärbara har en prislapp som får tillochmed en maxutrustad MacBook Pro med retina att framstå som förbannat billig. ;)
 
Så.. bara för att jag är medveten om svagheterna i både OS/X och Windows så betyder det att jag inte kör OS/X? Roligt.. Riktigt roligt. Jag har dock aldrig riktigt brytt mig om att ta på mig de där Apple-vita skygglapparna :)

Blir du nöjd om jag laddar upp en idolbild på mig själv och en av mina Mac'ar? Kanske hållandes i en tidning med morgondagens datum? Kanske med ditt påstående synligt i ett Safari-fönster?

Jag har aldrig sagt att OS/X är "värdelöst" (Utom när det gäller de riktigt stora installationerna, för där _är_ OS/X värdelöst).

Däremot står jag fast vid att OS/X inte är _bättre_ för bildredigering.

Jag står också fast vid att en tidigare arbetsgivare fick ha mer personal för att hantera några hundra Apple-datorer än ett femsifftigt antal Windowsdatorer.

Billiga hemmabyggen? Du, allvarligt, min primära bärbara har en prislapp som får tillochmed en maxutrustad MacBook Pro med retina att framstå som förbannat billig. ;)

om nu inte mac är bättre för bildredigering varför är mac så betydligt mer vanligt bland yrkesfotografer?
 
om nu inte mac är bättre för bildredigering varför är mac så betydligt mer vanligt bland yrkesfotografer?

Jag håller inte med om det, men jag tar gärna emot statistik som visar att det är så.

Operativsystemet är ju liksom bara ett tunt skal kring applikationerna när man redigerar.
 
Det finns datorproffs (som jag) som använder Mac i sitt dagliga arbete (fast jag gör det inte), och det finns de som använder Windows (i olikva versioner). Det är precis samma sak med fotografer - lägg gärna ner tuppfäktandet så slipper jag stänga tråden - det ni tjafsar om nu är inte direkt något nytt ...
 
Om jag tittar i min egna bekanskapskrets (av typen folk jag umgås med regelbundet) så har jag ett tiotal som försörjer sig på film/bildskapande. Två av dessa kör Apple. Vilket ju följer deras marknadsandel rätt så bra.

Hm ok.
Svårt för mig att räkna hur många man jobbat med, men lågt räknat 100 st. Och alla dessa yrkesfotografer använder mac. Sedan så skulle jag uppskatta att ca 99% av alla som är med på de olika jobben, assistenter, producenter mm använder mac (iaf som sin bärbara, vissa av dessa kanske kör pc hemma/kontor). Jag reagerar varje gång jag ser en "pc" dator, det är så extremt sällan.


Om 8 av 10 yrkesfotografer kör windows så kan jag inte förstå vart dom gömmer sig? Eller så kommer det från folk som på nätet "leker" yrkesfotografer? :)
Alternativt så är det bara i modebranschen det ser ut som det gör.

Själv kan jag inte uttala mig om vad som är bäst. Tror det handlar mer om tycke och smak.
 
Hm ok.
Svårt för mig att räkna hur många man jobbat med, men lågt räknat 100 st. Och alla dessa yrkesfotografer använder mac. Sedan så skulle jag uppskatta att ca 99% av alla som är med på de olika jobben, assistenter, producenter mm använder mac (iaf som sin bärbara, vissa av dessa kanske kör pc hemma/kontor). Jag reagerar varje gång jag ser en "pc" dator, det är så extremt sällan.
Och som sagt, har inte jobbat med en enda fotograf som Inte kör mac.

Om 8 av 10 yrkesfotografer kör windows så kan jag inte förstå vart dom gömmer sig? Eller så kommer det från folk som på nätet "leker" yrkesfotografer? :)
Alternativt så är det bara i modebranschen det ser ut som det gör.

Det kanske är en mode-grej, eftersom ju Apple är något av en accessoar för många :)

Men, jag blev lite nyfiken faktiskt, och började kika runt lite
Kontrollrum för robotkameror på OS I london: http://www.peterllewellyn.com/wp-content/uploads/IMG_0825.jpg

Bill Frakes (Sports Illustrated): http://www.peterllewellyn.com/wp-content/uploads/frakes.jpg

Joe McNally: http://3.bp.blogspot.com/_5lSNis6LJPY/S26NMtKgcMI/AAAAAAAAD8Y/sinFD_kbzS4/s1600-h/P2065725-1.jpg (Som jag vet kör både Windows och OS/X förövrigt skall tilläggas, exempelvis här http://www.flickr.com/photos/cwirving/4085178492/)

Två av mina bekanta är såkallade "blåljusfotografer", och bägge har valt Panasonic Toughbook, och jag kan väl se logiken där faktiskt.

Men, kikar jag omkring mig på pressrummen på de större konserterna så skulle jag (på fullaste allvar) vilja säga "Fördel Windows".

Så, du kanske har en poäng i att Fashion-fotografer tenderar att välja Apple, och det tänker jag inte säga emot, eftersom jag bara känner _en_ utpräglad porträtt/modefotograf (Han kör förövrigt Windows (Ja, jag VAR tvungen ;) ) och jag aldrig direkt umgås i de kretsarna.

Nej, sovdags :)
 
Redovisningen i Mac?

Hur har ni löst redovisningsbiten i Mac? Mitt program kräver Windows som plattform. Jag är dessutom regelbundet uppkopplad mot en server på annan ort. Den lösningen kräver Windows som plattform och supportas INTE med en Mac lösning.
 
Hur har ni löst redovisningsbiten i Mac? Mitt program kräver Windows som plattform. Jag är dessutom regelbundet uppkopplad mot en server på annan ort. Den lösningen kräver Windows som plattform och supportas INTE med en Mac lösning.

Det finns ett par alternativ för bokföring på Mac. iOrdning och Adaro bokföring har jag testat själv, men valt bort av olika anledningar. Annars finns ju exempelvis SpeedLedger och Hogia Smart.

Men ja, det är något av en tunn sektor för Mac-sidan.

Gällande din fjärrserver så är det svårt att råda utan att veta exakt hur uppkopplingen är uppsatt. Det vanligaste brukar ju vara RDP eller någon Citrix-lösning, och klienter för dessa finns ju tillgängliga även för OS/X. Men ja, det är onekligen så att bägge dessa klienter är mindre utvecklade än de är på Windowssidan.
 
Den tekniska biten vet jag inte om. Vet att jag kopplar upp mig via en VPN tunnel och tror att jag fortfarande har mina utskrifter via Uniclient.
 
Hm ok.
Svårt för mig att räkna hur många man jobbat med, men lågt räknat 100 st. Och alla dessa yrkesfotografer använder mac. Sedan så skulle jag uppskatta att ca 99% av alla som är med på de olika jobben, assistenter, producenter mm använder mac (iaf som sin bärbara, vissa av dessa kanske kör pc hemma/kontor). Jag reagerar varje gång jag ser en "pc" dator, det är så extremt sällan.


Om 8 av 10 yrkesfotografer kör windows så kan jag inte förstå vart dom gömmer sig? Eller så kommer det från folk som på nätet "leker" yrkesfotografer? :)
Alternativt så är det bara i modebranschen det ser ut som det gör.

Själv kan jag inte uttala mig om vad som är bäst. Tror det handlar mer om tycke och smak.

exakt jag känner ingen yrkesfotograf som kör pc o det får man väl skriva även för moderatorn som är så nöjd med sin hemmabyggda pc som han visat upp med foton. Om du ska vara moderator så kan du försöka rensa bland pc taliban klubben.
 
Den tekniska biten vet jag inte om. Vet att jag kopplar upp mig via en VPN tunnel och tror att jag fortfarande har mina utskrifter via Uniclient.

I många fall kan man få igång lösningen trots att specifikt stöd saknas för OS/x, men det krävs mer detaljer.
Om du kan ge lite fler detaljer så gör ja gärna ett försök att hjälpa dig, dra ett privat meddelande eller så.

Vissa lösningar är dock sådana att de faktiskt använder de mer avancerade funktionerna i RDP/ICA som saknas i klienterna för OS/X och Linux och då har man dessvärre inget val. En tidigare kund fick byta ut några dussin iMac eftersom ett system för patientjournaler inte fungerade.
 
Jag har testat att köra dubbla skärmar på iMac och MacBookPro och då tänker man inte på skillnaden så mycket, då skärmarna är olika. Däremot har jag inte fått till det varken på min nuvarande MacPro eller min förra. Jo, på den förra gick det lätt när jag satte in ett extra skärmkort. Utan det blev det alltid så att den ena skärmen (två på papperet likadana Appleskärmar, men från olika batchar) skärmen bara blev nästan rätt. Alltid lite för kall eller varm i tonen. Likadant nu med min nyare MacPro.

Andra jag känner har haft samma problem. Men som sagt är det inget som spelar någon större roll rent praktiskt, bara man vet vilken skärm som är den som man ska kolla slutresultatet på. Den enda jag vet som fått det att funka köpte två skärmar från samma batch, men det är ju inte direkt det som frågeställaren kommer göra.

Jag tror det är för att du jämför två olika skärmar med varandra. Sätt dom två skärmarna bredvid varandra och koppla in dom till två olika MacBooks och du skall se att du har exakt samma problem.

/Karl
 
exakt jag känner ingen yrkesfotograf som kör pc o det får man väl skriva även för moderatorn som är så nöjd med sin hemmabyggda pc som han visat upp med foton. Om du ska vara moderator så kan du försöka rensa bland pc taliban klubben.

Att du inte känner någon fotograf som kör PC betyder ju inte att det inte finns, men jag håller med om att Mac nog är vanligare i den yrkesgruppen. Jag tycker Apple gör bra datorer, och främsta anledningen att jag själv inte använder dem är att jag i arbetet nästan uteslutande måste köra Windows.

Vad min hemmabyggda PC har med saken att göra förstår jag inte, och vad jag gör som moderator är som tur är inget du avgör.
 
Jag tror det är för att du jämför två olika skärmar med varandra. Sätt dom två skärmarna bredvid varandra och koppla in dom till två olika MacBooks och du skall se att du har exakt samma problem.

/Karl

Jag tror inte riktigt det är hela sanningen. Eftersom det gått att lösa genom att använda en dator med dubbla skärmkort, när samma skärmar inte gick att få rätt kopplade till samma dator med ett kort.

Men du har helt rätt i att det väldigt sällan går att få två olika skärmar exakt lika, oavsett hur och till vad man ansluter dem.
 
Jag tror inte riktigt det är hela sanningen. Eftersom det gått att lösa genom att använda en dator med dubbla skärmkort, när samma skärmar inte gick att få rätt kopplade till samma dator med ett kort./QUOTE]

Som jag sagt ett antal gånger förr:

Många grafikkort har bara en LUT, oavsett antalet utgångar. Då måste man köra med två kort.
 
Imac kanske ...?

Hej, utan att vara nån världsmästare på ämnet, kan jag konstatera att mitt egna byte från pc till mac var ett steg i rätt riktning.

Köpte på mig en Imac 27tummare med 2,7 ghz med 16 i ramen.
Köpte även PS 6 och Lightroom och kan konstatera att datorn aldrig tröttnar eller segar ner sig oavsett vad jag vill åstadkomma.

Skärmen är helt i min smak, stor , skarp och den verkar ge ganska rätta färger i förhållande till det jag skickar på utskrift.

Jag har inte saknat min pc´s konstiga dialogrutor en endaste gång.

En gång Mac och man är fast :)

Lycka till / "LO"
 
Hej, utan att vara nån världsmästare på ämnet, kan jag konstatera att mitt egna byte från pc till mac var ett steg i rätt riktning.

Köpte på mig en Imac 27tummare med 2,7 ghz med 16 i ramen.
Köpte även PS 6 och Lightroom och kan konstatera att datorn aldrig tröttnar eller segar ner sig oavsett vad jag vill åstadkomma.

Skärmen är helt i min smak, stor , skarp och den verkar ge ganska rätta färger i förhållande till det jag skickar på utskrift.

Jag har inte saknat min pc´s konstiga dialogrutor en endaste gång.

En gång Mac och man är fast :)

Lycka till / "LO"

Grattis till en stabil o alltid fungerande dator, har kört mac sedan 2001 utan strul.
 
ANNONS