Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac för bilddredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Färghantering

Har inte Macarna generellt en lite bättre färghantering i den meningen att skärmprofilerna är mer stabila? Jag har inga som helst belägg för påståendet men tycker mig kunna dra den slutsatsen efter att

1) haft bekymmer med korrupta profiler, i synnerhet i Windows 7

2) läst på nätet om hur windows färghantering ställt till det för många fotografer. Profilen "tappas" i vissa lägen.

Har aldrig hört någon macanvändare klaga på detta.

Nu skall jag dock tillägga att jag sedan en tid tillbaka har ett fullt fungerande windows-system men det krävdes en del joxande först.
 
Gick nyligen över från 20 år av PC till Mac, hade en bra kraffull (Intel i7 3,2 ghz) pc och ny 120 hz led skärm, men den nya Imac 27" med reflexminskningen slår det hela med upplevelsen och minimalismen med sladdar etc.

8 GB interminnet är väl lite väl lite, men verkar vara enkelt och relativt billigt att uppgradera och byta själv.
Tycker den fungerar bra i LR och CS6, och skärmen återger färgerna fullt tillfredsställande.
Sen är det ju som att plötsligt bli vänsterhänt å gå över till Mac, men det ger nog sig med tiden!

Hoppas du blir nöjd med din framtida lösning.
 
Gick nyligen över från 20 år av PC till Mac, hade en bra kraffull (Intel i7 3,2 ghz) pc och ny 120 hz led skärm, men den nya Imac 27" med reflexminskningen slår det hela med upplevelsen och minimalismen med sladdar etc.

8 GB interminnet är väl lite väl lite, men verkar vara enkelt och relativt billigt att uppgradera och byta själv.
Tycker den fungerar bra i LR och CS6, och skärmen återger färgerna fullt tillfredsställande.
Sen är det ju som att plötsligt bli vänsterhänt å gå över till Mac, men det ger nog sig med tiden!

Hoppas du blir nöjd med din framtida lösning.

Varför köpte du en 120hz skärm?
 
Nu har jag inte riktigt läst vart enda inlägg i tråden, men jag undrar nyfiket om TS har gjort ett val än ?
I så fall vad blev det ?

Personligen så skulle jag vilja slå ett slag för Macmini och en skärm av bättre modell.

Jag kör själv macmini med Intel i7, 16GB ram, 256GB SSD och 1TB för lagring.
Till detta kör jag även 2TB USB disk för backup med Timemachine och en 2TB för film och musik e.t.c. Jag upplever inga som helst prestanda problem...jag jobbar nästan uteslutande i ACR och Photoshop och sedan använder jag ACDSee Pro för katalogisering e.t.c. Macminin är tyst, snabb, liten, snygg och har en ganska OK prislapp om utrustar den själv efter köp. Ska man köpa den färdig bestyckad med den mängden minne och extra disk så blir fort dyrt dock.
 
Ja, det är väl en befogad fråga, som lite väntade på ;) Jag har dock inget riktigt säkert svar, då jag som sagt fortfarande funderar, men anledningen skulle väl kunna vara att jag trivs med både iPad och iPhone och använder iCloud. Dessutom verkar ju Mac vara gjorda just för multimedia och bildhantering.

Sedan ska jag ju inte sticka under stol med att det blir lättare att välja om man bara i princip måste bestämma vilken modell man ska ha och om den ska vara stationär elle inte istället för att plöja genom alla otaliga erbjudanden om pc som finns. Kan du rakt av rekommendera ett bra alternativ, som uppfyller mina behov så lyssnar jag gärna på det med.

Jag sitter inte vid min arbetsplats och skriver ochbja kan inte specen i huvudet på den dator ja har nu, men det är en statinär Windows maskin med tre år på nacken.

/Jonas

Beror nog lite på hur sugen man är på att pussla med datorkomponenter. Du kan säkert få ett billigare och kraftfullare PC-paket om du lägger lite tid och intresse på det. Men vill du ha en stabil, väl fungerande och dessutom snygg dator, är en iMac ett lysande val. Har en iMac från 2007, som tuffar på utan minsta krångel. Var rädd att mitt byte till en fullformatare nyligen skulle tvinga fram en uppdatering, men LR4 funkar helt ok på IMacen även med dessa stora raw-filer. Under samma period har 3-4 windows-laptops avverkats i familjen. Dessa har efterhand övergivits för att de blivit oanvändbart långsamma trots vistusskydd, diskrensningar, defragmentering etc. Vill man vara mer rörlig välj en Macbook Pro.
 
Nu har jag inte riktigt läst vart enda inlägg i tråden, men jag undrar nyfiket om TS har gjort ett val än ?
I så fall vad blev det ?

Personligen så skulle jag vilja slå ett slag för Macmini och en skärm av bättre modell.

Jag kör själv macmini med Intel i7, 16GB ram, 256GB SSD och 1TB för lagring.
Till detta kör jag även 2TB USB disk för backup med Timemachine och en 2TB för film och musik e.t.c. Jag upplever inga som helst prestanda problem...jag jobbar nästan uteslutande i ACR och Photoshop och sedan använder jag ACDSee Pro för katalogisering e.t.c. Macminin är tyst, snabb, liten, snygg och har en ganska OK prislapp om utrustar den själv efter köp. Ska man köpa den färdig bestyckad med den mängden minne och extra disk så blir fort dyrt dock.

Nej, ha ha, jag har inte lyckats bestämma mig än. Jag ska deklarera först och se hur mycket jag får tillbaka på skatten ;) Jag var ute i god tid med mina frågor, eftersom jag är föräldraledig just nu och inte är i akut behov av en ny dator förrän i sommar - då bröllopssäsongen sätter igång.
 
Det blev en 27-tums iMac till slut, med en i5 processor, 3 TB fusion drive och 8GB ram til att börja med. Tack för all hjälp och alla synpunkter. Hoppas att fler har hjälp av tråden också.

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
Har inte heller läst alla inlägg. Men jag har en hyfsad pc men skärmen är ju inte direkt någon värsting så jag ville uppgradera till en 27"
Nu blir det så att efter 22 år med pc så ska jag byta till en iMac 27" i7 3.5Ghz 16Gb ram 3Tb fusion Hd , grafikkort GTX 780M 4GB.
Ska bli intressant att se hur jag kommer uppleva skillnaden i OP.
Hoppas att man slipper bli gråhårig på kuppen. Ser att fler i tråden gått från PC till Mac och det verkar ju gått rätt smärtfritt så jag hoppas på det bästa.
 
Välkommen till Macvärlden Patrik. Bytte själv från PC efter 15 år och det enda jag ångrar är mitt sena skifte. Macar är oxå datorer, så helt problemfritt är det inte. Men du slipper starta om datorn stup i kvarten, att windows själv vill starta om, hålla på med antivirus och 'städprogram'. Eller installera om, det har jag slutat med sen jag bytte till Mac.

Om du nu inte spräckt budgeten totalt, så ge dig själv en julklapp i form av TimeCapsule eller en USB-ansluten hårddisk som du kan köra Apples egna säkerhetskopieringsprogram TimeMachine.
 
Välkommen till Macvärlden Patrik. Bytte själv från PC efter 15 år och det enda jag ångrar är mitt sena skifte. Macar är oxå datorer, så helt problemfritt är det inte. Men du slipper starta om datorn stup i kvarten, att windows själv vill starta om, hålla på med antivirus och 'städprogram'. Eller installera om, det har jag slutat med sen jag bytte till Mac.

Om du nu inte spräckt budgeten totalt, så ge dig själv en julklapp i form av TimeCapsule eller en USB-ansluten hårddisk som du kan köra Apples egna säkerhetskopieringsprogram TimeMachine.

Ja en av huvudanledningarna är att slippa omintalation av win.
Beställde en Lacie 3tb som jag tänkte ha som timecapsule. Det blev dock med usb3 men det ska nog gå bra ändå.
 
Ja en av huvudanledningarna är att slippa omintalation av win.
Beställde en Lacie 3tb som jag tänkte ha som timecapsule. Det blev dock med usb3 men det ska nog gå bra ändå.

TimeMachine är en riktig höjdare. Bytte hd i min laptop och återläste backup från nätverket, utan att göra någon installation först.
Funktionen finns i bios/rom vilket underlättar enormt :)
 
ANNONS