Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook som redigeringsdator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag fotograferar mycket och redigerar de flesta av mina bilder och filmer som jag tar och ska nu köpa en ny laptop. Jag hade tänkt mig en macbook eller en macbook pro. Så jag undrar om de är bra datorer som funkar att redigera bilder och filmer med?
/M
 
Hej!
Jag fotograferar mycket och redigerar de flesta av mina bilder och filmer som jag tar och ska nu köpa en ny laptop. Jag hade tänkt mig en macbook eller en macbook pro. Så jag undrar om de är bra datorer som funkar att redigera bilder och filmer med?
/M

Kort sagt: En MacBook ger dålig valuta för pengarna medan en MacBook Pro ger bra valuta. Det skiljer lite i kostnad men mycket i prestanda, framför allt beroende på att MacBook-modellerna är gamla och omoderna. Det finns ingen anledning att köpa en MacBook i dagsläget, särskilt inte om man ska redigera film och bilder.
 
Det är nog nya modeller på g när det gäller macbook. Före 19Juli enligt Macworld.

Jag använder en MBP 15" 2.66ghz C2D viken fungerar bra. Blev lite tyngre med bilderna från 7D men det funkar. Vill man ha optimal prestanda måste man nog gå på dom värre modellerna(givetvis).
Macbooken brukar ha samma prestanda som den minsta MBP'n.
 
Hej!
Jag fotograferar mycket och redigerar de flesta av mina bilder och filmer som jag tar och ska nu köpa en ny laptop. Jag hade tänkt mig en macbook eller en macbook pro. Så jag undrar om de är bra datorer som funkar att redigera bilder och filmer med?
/M

Är rätt färger/kontrast viktigt? Extern skärm är nog svårt klara sig utan annars.

Måste det vara mac? Det finns mkt billigare PC. Finns några intressanta trådar du nog kan hitta.
 
Är rätt färger/kontrast viktigt? Extern skärm är nog svårt klara sig utan annars.

Måste det vara mac? Det finns mkt billigare PC. Finns några intressanta trådar du nog kan hitta.

Man får det man betalar för. Tänker dock inte ta en PC/Mac diskusion.

När du säger det så ska nog just skärmen vara ett argument för MBP framför MB. Den ska visst vara bättre enligt säljaren jag handlade av.
Dessutom klarar MBP riktigt stora externa skärmar :)
 
Om du är intresserad av ytterligare ett ovetenskapligt tyckande kan jag vittna om/för kombinationen 15" MBP + Eizo-skärm. Nöjd.
 
I första hand är det nog MB Air som kommer då och plast-MB. MBP kom ju en ny generation i våras.


Ja, det var ju MB den i plast jag skrev om ;) Som troligen kommer att uppdateras....
Men man vet ju aldrig med Apple... Det kan ju bli nytt över hela linjen eller inget alls. Bara rykten....
 
Jag tycker att en macbook pro är ett utmärkt val måste jag säga! Köpte en från denna sidan för inte så längesedan och den funkar super måste jag säga! Och som sagt, inte så stor skillnad i pris mellan en macbook och en macbook pro, så varför inte då en macbook pro som du vet att du blir nöjd med? :D
 
Det är nog smartare om hon köper den direkt från apple. Hon är 16 och då har hon förmodligen ett CSN-kort vilket ger henne tio procents rabbat hos apple. Du får också rea hos dell och hp och tbh ser jag inte någon anledning att betala 8.500 extra för samma hårdvara. (NEJ, jag vill inte starta en debatt, men James Bond använder windows :-D )
 
Hej!
Jag redigerar på Macbook Pro 15" med matt skärm (de finns med matt och blank skärm) och det fungerar ganska bra "i fält". För det mesta blir det bra färgåtergivning kalibrerar inbyggda skärmen med Pantone Huey Pro.
"Facit" på frugans färgkalibrerade externa skärm stämmer för det mesta och det flyter på bra.
Så svaret på frågan tycker jag är; Ja, en Macbook Pro fungerar (finns dock med olika prestanda) men jag skulle rekomendera en extern skärm som är färgkalibrerad.

Jag hade tänkt mig en macbook eller en macbook pro. Så jag undrar om de är bra datorer som funkar att redigera bilder och filmer med?
/M
 
Hej!
Jag fotograferar mycket och redigerar de flesta av mina bilder och filmer som jag tar och ska nu köpa en ny laptop. Jag hade tänkt mig en macbook eller en macbook pro. Så jag undrar om de är bra datorer som funkar att redigera bilder och filmer med?
/M

Oavsett vilken dator du köper så kommer du att uppleva den som långsam samma sekund som du börjar redigera film på den, ....tyvärr :-(

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
www.fjh.se
 
Har en Mb-pro 13" och om du skall sitta och redigera mycket så köp en med större skärm. Annars funkar det fint för mig.
Funderar själv på att skaffa en extern skärm...
Film är segt att redigera...

Lycka till med ditt köp.
 
ANNONS