Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro 1:2 -> 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

isw

Aktiv medlem
Hej.

Jag har ett Sigma 28-135mm F3.8-5.6 DL Aspherical IF Macro objektiv som ger 1:2 vid enbart 135 mm, men skulle gärna fota med 1:1 eller ännu större förstoring.

Vilken mellanring (mm) skall jag välja för att uppnå detta?

Eller vilken close-up lins (+1/+2.../+n) ?

Jag vet att mellanring ger bättre resultat men måste beakta prisskillnaden också.

tackar för svar

"Macro 1:2->1:1"

Mattias! Kanske inget svar på Din "egentliga" fråga, men, Jag köpte Min mellanringssats för 6oo:- sec-hand...13-21-31mm, "som nya"...
Risken om Du köper "+lins"(er)kan vara att Du ångrar Dej och köper en "mellansats" efteråt, ändå...
D-e-t alternativet blir dyrare...
Lycka till, hur än Du gör!!!
Mvh: Stefan S

vid 135 mm -135 mm mellanring

Du behöver väl 135 mm mellanringar för att få 1:1 om brännvidden är 135 mm, antar jag. (Dubbla utdraget bör ge dubbla förstoringen). Det är väl ungefär 1,5-2 st mellanringsatser av typ Kenko eller liknande.

Går på känn, kan inte matten, men eftersom Mattias redan har 1:2 vid 135mm borde det räcka med en sats mellanringar för att få 1:1 (135/2=67,5 -> 13+21+31=65), eller?

Janne. Jag har faktiskt funderat på att köpa telekonverter också (framförallt till mitt 50 f/1.7) så den lösningen tycks bli förmånligaste :).

möjligt

Det är möjligt att det är som du säger Henrik. Jag vet att det finns någon tidigare tråd som tar upp frågan med formler för uträkning av det hela. Jag orkar dock inte leta upp den just nu. Jag förmodar dock att svaret kommer snart.

Kim:

Fördelen med en telekonverter är att man kan öka macrot från t.ex 1:2 till 1:1 och ändå inte behöva krypa närmare. Det är bra på vissa brännvidder.

Allt är avvägningar. Långa närgränser ger skakningar. Korta skrämmer fjärilar. På 50mm och macro skulle jag inte vilja korta närgränsen. Då flyr allt, eller man skuggar sig själv ;)

arleklint skrev:
Kim:

Fördelen med en telekonverter är att man kan öka macrot från t.ex 1:2 till 1:1 och ändå inte behöva krypa närmare. Det är bra på vissa brännvidder.

Givetvis..men nu frågade jag om just 50mm..och det var inte den som skulle användas till macro.

Att "förstöra" skärpan på en fin 50mm med en telekonverter bara för att få längre brännvidd tycker jag inte låter som en god ide.

mganga skrev:
Går på känn, kan inte matten, men eftersom Mattias redan har 1:2 vid 135mm borde det räcka med en sats mellanringar för att få 1:1 (135/2=67,5 -> 13+21+31=65), eller?
Sigmat har flytande linser och ändrar brännvidden vid fokusering. Den faktiska brännvidden vid "135" och närgräns (24cm = skala 1:2) är endast 53mm. Skala 1:2 innebär då ett utdrag på 26,5mm så för att få skala 1:1 räcker det med en mellanring på 26,5mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto