Annons

Macro glugg till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Vet inte om jag skriver i rätt tråd ,men jag söker en bra glugg till Nikon som funkar fint med D70.
Kommer använda gluggen till natur/reklamfoto.
Spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt så länge priset är överkomligt och inget trasigt ;)

Gärna tips på vad man kan söka på tradera annars? Har kollat men jag vet inte riktigt vad som är bra och vad man ska kolla efter.

tack i förhand! =)

Ett tips kan ju vara att ta en titt på alla de trådar om makroobjektiv som redan finns. ;-)

För att svara snabbt och kort på frågan:
Tamron SP 90/2.8 (Di) Macro

Sen beror det ju på vad som är överkomligt för dig åxå såklart.

Det där tycks vara ett objektiv liknande vad jag letar efter. Kanske lite dyrt men om det är någon som har ett begagnat så hör av er

tack för tipset =)

Vill du ha en makro som inte är lika dyr kan en Cosina 100/3.5 vara något (finns på scandinavian photo tex). Rätt dålig byggkvalitet (plastig), men bra optiskt. Inte riktigt lika bra som Tamrons 90mm, men fortfarande mycket bra.
Annars finns det ju en del begagnat. De flesta makroobjektiv är i regel rätt bra. Dock bör man ju ta i beaktning att gamla manuella objektiv inte ger ljusmätning på en D70.
Det finns ju även objektiv med lite kortare brännvidd som är billigare, som tex Sigmas 50mm makro, men då måste du åxå närmare motivet, vilket ökar risken för att man skuggar, eller skrämmer iväg motivet.

Men mitt tips är helt klart Tamronen, om du lyckas hitta pengar att sätta av åt det. :)
Det är endast ett fåtal gånger jag använt något annat objektiv sedan jag köpte min. Det kanske är nyhetens behag, vem vet, men den går faktiskt att använda till lite av varje. :)

Kan rekommendera sigma 105/2.8 EX också. Några hundralappar billigare än Tamrons 90. Jag gillar det skarpt.

ANNONS