Annons

Macro objektiv för att fota skygga insekter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raggen

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att eventuellt köpa ett macroobjektiv för i första hand naturfoto. Har läst om Tamrons 90mm 2.8D Macro objektiv skall vara mycket bra. Har däremot inte hittat någon recension om Tamrons 180 Macroobjektiv. Är det också mycket bra?

Alternativet jag också har är att eventuellt köpa något Nikkor macroobjektiv eftersom jag även kommer att köpa en 2x telekonverter. Hur kommer det att stå sig i jämförelse med ett Tamron 180 alt. Tamron 90?

Det jag funderar på är nämligen närgränsen. Om man vill fotografera små djur (insekter) som är skygga och svåra att komma i närheten av, typ trollsländor, så vill man ju slippa att behöva ta sig för nära inpå. Närgränsen för 90mm ligger på 29cm och på 180mm ligger den på 47cm. Det är 18cm skillnad vilket jag antar kan vara nog så avgörande om man skall hinna ta kortet innan motivet har försvunnit.

Tyvärr har jag ingen praktisk erfarenhet av fina macroobjektiv så jag hade gärna fått någon kommentar från någon som just fotograferar skygga insekter eller liknande och som utnyttjar den längre närgränsen.

Jag tar givetvis dock tacksamt emot alla Macroobjektivtips som jag kan få av alla sorter!

mvh
Anders

Jag tycker att Tamron 90 med dess närgräns fungerar fint för insekter. Men ibland använder jag en 1,5X-converter på 90:an.

Nackdelen med en för lång brännvidd upplever jag är att allt blir skakigare. Och just skakighet i alla ledder är ett av de stora problemen vid macro.

Vid insektsfoto har man ju sällan praktisk möjlighet att rigga stativet.

Jag kör med Sigmas 180 Makro. Lär vara väldigt likvärdigt med Tamron-objektivet. Det funkar också bra att sätta en telekonverter på detta objektiv för att få ytterligare lite avstånd om man vill fota något riktigt skyggt.

Jag har både tamron 90 och sigma 180 makro. Jag har bara tagit ett testfoto på samma motiv med samma bländare (3.5), men jag upplever tamronbilderna som skarpare och med finare färger. Skillnaden är dock marginell. För mina motiv (fjärilar) ligger jag mest på förstoringsgrader 1:2 till 1:5 på ett ungefär. Tar jag foto på frihand så föredrar jag helt klart tamron då det är rejält mycket lättare, ett halvt kilo tror jag. För mitt fotograferande är närgränsen fullt tillräcklig och jag använder bara sigmat då jag jagar riktigt skygga djur.

Intressant... kan ju hålla med om att man inte riggar stativet för att fota insekter troligen. Om det inte är långsamtgående eller stillasittande sådana...

Kollade faktiskt inte på vikten men givetvis så kan jag hålla med om att det också spelar roll, och om man handhåller 180 så kan det ju bli lite jobbigt med skakoskärpan.

Men skall man välja ett Nikkor istället för Tamron då? Om jag ändå kommer att ha en x2 telekonverter så har jag ju isåfall möjlighet att få större brännvidd? Vad tror ni?

/Anders

Ja, köp mitt Micro-Nikkor 105mm. Helt sjukt nöjd med det men tyvärr så behövs pengarna mer till familjekassan.

Klarar vi oss så vill jag behålla det över allt annat för något bättre kombinerat macro/porträtt objektiv får man leta efter.

ANNONS
Götaplatsens Foto