Annons

Macro???

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddix

Medlem
Funderar på att köpa en macroglugg, men min kunskap om sådana objektiv är minimal.

Vill kunna zooma in ögonen på en fluga... typ. Vad ska jag välja då? Har kikat lite i Canons katalog o där hitta jag ett MP-E 65mm f/2.8 Macro det verkar vara det ända som går att förstora (1-5x) riktigt mycket med, men som sagt jag har ingen större kunskap om just dessa objektiv.

Hjälp!!

//Fredrik

Har kikat på lite olika test om 100/2,8 macro o det verkar ju bra, men så fick jag se 180mm/3,5
och då blev jag osäker igen. Va väljer man??

Canons 100/2.8 Macro USM
VS
Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM

Det finns en kille här på fotosidan som använder en MP-E 65mm f/2.8 Macro för sina insektsbilder och de är verkligen imponerande!!

Och som sagt gluggen ger ju ett macro på 5:1 som mest till skillnad mot de övriga 1:1 och möjligen 1:2 macrona som rekommenderats här.

För stunden kommer jag däremot inte på vad han heter..

Men sök och du skall finna.

Det du måste fundera över är VAd du fotar och VAd du är ute efter i uttryck,,

Det säkraste valet om man är osäker på macrobiten blir ett 90-105 2,8 1:1.

Macron som går så nära som mot 1-5ggr förstoring har ett minimalt arbetsavstånd vilket är en stor nackdel på levande objekt,, Jag fryser aldrig mina insekter;)

Macron som har en brännvidd upp mot 180mm har naturligt nog ett större arbetsavstånd vilket ger uppenbara fördelar vid tex insekter.

180mm, MP-E 65mm och 90-105mm är alla så helt olika så att de fyller olika behov. det gäller nog att ta sig en funderare helt enkelt;)

Jag personligen ser att ett 90-105mm är ett naturligt val som ett första macro som även skall användas till proträtt. Om man sedan tycker om kooort skärpedjup och att fota insekter och sälan porträtt så faller sig ett 180mm mer naturligt.

Mvh Niclas,

Krister Hall heter han jag tänkte på...
Här är en bild.

Som sagt, ingen vanlig 1:1 macro här inte.. =)

Om det är ett objektiv i Nikonserien jag tycker saknas så är det en motsvarighet till detta.

Jag menade inte att ge en lösning med mitt inlägg. Detta var bara en test jag snubblade över häromdan när lag letade tester av Tamron 90/2.8 Di. Eftersom efterfrågade gluggar fanns med i testet tog jag med länken.

Krister Hall:
Vilken härlig bild... önskar man tagit den själv.

/AnWi

IngemarO skrev:
Sigma kommer med en intressant ny glugg...

Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro

6380 kr på Cyberphoto

Hmmm, och jag som klarat mig undan habegäret så länge nu;)

Jag har 105 EX och saknar ngr extra millimeter i linsen. Jag har funderat länge på ett 180 3,5 men anser det vara lite för stort för att jag skall kunna prioritera det i fotobagens dyrbara plats,,,

Var finns mer fakta??

Mvh Niclas,

;)
Blev visst lite blind av de andra siffrorna,,
150 2,8 1:1 blev liksom föör mycket mumma för mitt stilla sinne;)

Mvh Niclas,

Johan Okker skrev:
Sensorisk överbelastning?

=)

;)) Ja så kan man kanske uttrycka det;)

Nej jag tror nog att den första lusten lagt sig,, känner inte att jag orkar habegäret just nu. Har en teori och ett önskan om att inte äga för mycket,, spec tekniska prylar;)

Men visst är detta objektivet mycket spännande!

Mvh NIclas,

Niclasfoto skrev:
;)) Ja så kan man kanske uttrycka det;)

Nej jag tror nog att den första lusten lagt sig,, känner inte att jag orkar habegäret just nu. Har en teori och ett önskan om att inte äga för mycket,, spec tekniska prylar;)

Men visst är detta objektivet mycket spännande!

Ja tekniska prylar verkar ibland nästan "kräva" mera tekniska prylar i en nästan exponentiell skala. Så det gäller nog att kunna kliva ett steg tillbaka och fundera ett par varv innan nästa inköp görs av bara farten.

Har du tittat på bälgar något?

Johan Okker skrev:
Ja tekniska prylar verkar ibland nästan "kräva" mera tekniska prylar i en nästan exponentiell skala. Så det gäller nog att kunna kliva ett steg tillbaka och fundera ett par varv innan nästa inköp görs av bara farten.

Har du tittat på bälgar något?

Jag testade en gång en originalbälg till en canon F1new. Visst är det verklig macro att arbeta med bälg Men jag känner samtidigt att det inte riktigt passar mitt arbetssätt och mina motivsituationer. Jag jobbar nog aningen snabbare och lite mer flexibelt än vad en bälg i praktiken tillåter,,
Jag funderar istället på mellanringar 25mm och converter 1,4x till teleobj,,

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto